Cel działania:- poznawanie i wzbogacanie pojęć: rodzina, członkowie rodziny, rodzice, drzewo genealogiczne;
- zachęcanie do wypowiadania się na tematy bliskie dziecku (zainteresowania członków rodziny, wspólne spędzanie wolnego czasu);
- rozwijanie mowy i umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
- kształtowanie umiejętności wyrażania i nazywania swoich uczuć oraz rozpoznawania i nazywania uczuć innych;
- budowanie więzi emocjonalnej dziecka i najbliższej rodziny podczas wspólnej pracy i zabawy;
- kształtowanie przynależności społecznej do rodziny, grupy;
- kultywowanie uroczystości rodzinnych;
- poznawanie zasad i reguł panujących w rodzinie;
- uświadamianie dzieciom istnienia różnych rodzin;
- zachęcanie do dzielenia się obowiązkami w rodzinie.
Szczegółowy opis działania:
Dzieci 3-letnie stopniowo zostają wprowadzone w temat poprzez:
- swobodne rozmowy o rodzinie na podstawie własnych zdjęć rodzinnych,
- słuchanie wierszy i opowiadań o rodzinie,
- zabawy paluszkowe i piosenki o tematyce rodzinnej.
- „Co wie każdy z nas o rodzinie?”
Na podstawie oceny wiedzy dzieci na temat rodziny nauczyciel wspólnie z dziećmi tworzy siatkę tematyczną dotyczącą aktualnego zasobu wiedzy dzieci o rodzinie i ewentualną listę pytań.
Oglądanie zdjęć rodzinnych dzieci, porównywanie, przeliczanie i nazywanie członków rodzin, utrwalanie znajomości imion. Przyporządkowanie przez każde dziecko swojego zdjęcia rodziny do konkretnego modelu rodziny (plakatu przygotowanego przez nauczyciela).
- Aktywność badawcza – 4 zajęcia terenowe z rodzicami (w domu)
Wspólne spędzanie czasu dzieci z rodzicami w celu zebrania dodatkowych informacji na temat ich rodzin i ukazanie przyjemności we wspólnym działaniu twórczym. Przyniesienie gotowych rysunków do przedszkola.
- Wykonanie pracy plastycznej „Rysunek rodziny” (kontrola rodzica – prawidłowe trzymanie kredki, narysowanie wszystkich członków rodziny, wspólne upiększanie pracy).
- Wykonanie drzewa genealogicznego (możliwość oglądania fotografii rodzinnych, nazywanie członków rodzin, utrwalanie imion, stworzenie drzewa dowolną techniką z użyciem zdjęć).
- „Moja rodzina mówi o mnie…” (kolorowanie lub malowanie rysunku przedstawiającego dom przez dziecko, wypełnienie okienka przez rodziców-jak pieszczotliwie zwracają się do swojego dziecka i dokończenie zdania).
- „W mojej rodzinie lubimy…” (wspólne uzupełnienie tabeli wycinanką gazetową: nasze ulubione potrawy; czytamy następujące książki, gazety, czasopisma; lubimy oglądać w telewizji następujące programy; w weekendy wybieramy;)
Prezentacja wszystkich kolejno wykonanych prac dzieci i rodziców na tablicy w przedszkolu po wspólnym omówieniu i porównywaniu zebranych materiałów. Praca zespołowa pod kierunkiem nauczyciela w celu utrwalenia nowych pojęć np. schemat/plakat wyrazowo-obrazkowy drzewa genealogicznego na arkuszach szarego papieru.
- „Moja rodzina przedszkolna”
Omówienie tematu małej społeczności przedszkolnej i przynależności do grupy. Utrwalanie zasad panujących w naszej grupie „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”, konieczności wykonywania różnych czynności dla osiągnięcia wspólnego celu i dobra, wzajemnej współpracy, współdziałania, poczucia wspólnej zabawy i wspólnego przeżywania, np.: zabawy taneczne „Rodzinka”, „Przedszkolaki”, „Jesteśmy Jagódki”, „Biedroneczki są w kropeczki”, kolorowanie kolorowanki „Mam trzy latka”, „Jestem Jagódką”, „Jestem Biedronką”.
Zajęcia dydaktyczne z udziałem zaproszonych babć:
- Przekazanie dzieciom wiedzy na temat dawnych zabaw i zabawek – Co porabiała babcia, kiedy była mała?
- Przekazanie dzieciom informacji na temat obecnych zainteresowań babci: robótki ręczne, szydełkowanie, haftowanie, robienie na drutach – pokaz dzieła ręcznego.
- „Pamiętamy o Dniu Babci i Dniu Dziadka”
Omówienie tematu „Rodzice moich rodziców”: jaka jest moja babcia, jaki jest mój dziadek; wykonanie upominków z okazji ich święta (np. bransoletka i kwiatek dla babci, muszka i krawat dla dziadka z użyciem guzików).
Obchody ważnego dnia, jakim są urodziny dziecka w grupie przedszkolnej. Tego dnia dziecko jest królem/królową w sali. Otrzymuje koronę i życzenia od rówieśników. Wykonuje kolorowankę „Mam urodzinki”.
Inicjowanie działalności zabawowej przez nauczyciela w kącikach zainteresowań; wcielanie się w role różnych członków rodziny; z użyciem rekwizytów związanych z gospodarstwem domowym, np.: „Gotowanie w kuchni”, „Obiad z rodziną w restauracji”, „Wycieczka z rodziną za miasto”, „Piknik”, „Na przyjęciu urodzinowym”; zachęcanie do zabaw konstrukcyjnych np.: „Budujemy dom”, „Majsterkuję z tatą w garażu”.
- „Święta spędzam z rodziną”
Zajęcia dydaktyczne w temacie Bożego Narodzenia i Świat Wielkanocnych, uświadamianie celowości kultywowania tradycji rodzinnych w gronie najbliższych osób. Zajęcia otwarte z rodzicami – wspólne wykonanie łańcucha na choinkę, ubieranie choinki w sali. Wykonanie stroika na stół wielkanocny, np. koszyczek z pisanką.
- „Kocham moją mamę” i „Mój tata jest wspaniały”
Zajęcia dydaktyczne wzbogacające wiedzę na temat matki i ojca – znajomość imion, nazywanie uczuć, próba charakterystyki wyglądu zewnętrznego, sposobów wspólnego spędzania wolnego czasu z rodzicami. Wykonanie upominków dla rodziców z okazji ich święta. Zaproszenie gości w celu czytania dzieciom bajek oraz prezentacji programu artystycznego.
- Zastosowanie doświadczeń i wiedzy w praktyce
Samodzielne wykonanie pracy plastycznej z wykorzystanie kredek i farb nt. „Moja rodzina”, wykonanie ramki do fotografii rodzinnej, prezentacja prac na tablicy. Codzienne czułe witanie rodziców w progu sali - podczas odbioru dziecka z przedszkola – wyrażanie emocji i okazywanie radości.
- Powrót do siatki tematycznej
Sprawdzenie, czego dzieci się nauczyły, czy uzyskały odpowiedzi na pytania, czy pojawiły się nowe problemy do zbadania – ewentualne wprowadzenie dodatkowego materiału, który może stanowić inspirację do dalszych działań i poszukiwań.
- Sposoby prezentacji projektu
Na bieżąco eksponowanie prac plastycznych dzieci na tablicy. Na podsumowanie przygotowanie albumów z realizacji projektu dla każdego dziecka oraz zaprezentowanie rodzicom na zebraniu grupowym projekcji multimedialnej pt. Metoda projektu „Ciepłe serca".
Efekty działania:W wyniku realizacji projektu dzieci:
- utrwalają wiadomości na temat "Moja rodzina, mój dom";
- poznają własną tożsamość, sięgają korzeni rodzinnych, znają imiona najbliższych członków rodziny, ich zainteresowania;
- rozumieją wartość posiadania rodziny;
- potrafią okazywać szacunek osobom dorosłym;
- posiadają poczucie bezpieczeństwa i oparcia w rodzinie, akceptacji i miłości;
- zdobywają poczucie przynależności do małej grupy społecznej, grupy przedszkolnej;
- potrafią wyrażać swoje emocje i przeżycia, utrwalają zwroty grzecznościowe;
- rozwijają mowę i wzbogacają słownictwo;
- rozwijają wyobraźnię i kreatywność poprzez zabawy swobodne w kącikach zainteresowań, umiejętności ruchowe poprzez zabawy kołowe, sprawność manualną poprzez wykonywanie prac plastycznych oraz umiejętności wzajemnej współpracy;
- kształtują logiczne myślenie.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Nauczyciele pracujący w grupie, rodzice dzieci, goście - babcie i dziadkowie.
Rodzice: pomoc w organizacji uroczystości, przepływ informacji z dziadkami, zajęcia otwarte (kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych, strojenie choinki), zajęcia terenowe w domu (wykonywanie wspólnie z dzieckiem prac plastycznych), zajęcia opiekuńczo-wychowawcze (czytanie dzieciom bajek w przedszkolu).
Dziadkowie: udział w zajęciach dydaktycznych i w uroczystości Dnia Babci i Dnia Dziadka.
Informacje dodatkowe:Realizacja projektu o tematyce rodzinnej "Ciepłe serca" pozwala na wzbogacenie wiedzy dziecka na temat, który jest najbliższy 3- 4 latkowi. Zajęcia pozwalają dziecku na spontaniczność wypowiadania się na podstawie fotografii, na rozwój sprawności manualnych. Rodzicom ukazuje ważność poświęcania czasu wolnego dziecku w sposób twórczy, interesujący i przyjemny dla obu stron. Projekt wyzwala poczucie bezpieczeństwa i kultywowania wartości rodzinnych. Ponadto powoduje, że współpraca z rodzicami 3-latków staje się bardziej owocna i otwarta na kontakty interpersonalne z nauczycielami przedszkola na kolejne lata edukacji przedszkolnej dzieci.