strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-03-18 13:52 / 352
Realizacja projektu ekologicznego CZYSTY LAS
Działanie opracowano w placówce:Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wielkim Komorsku
Wielki Komorsk, Grudziądzka 3
86-160 Warlubie
Autor / autorzy działania:Mirosława Danielewicz, Emilia Kaliszewska
spkomorsk@gazeta.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cały rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie kl. I-VI SP
Cel działania:
- propagowanie wiedzy o lesie, jego mieszkańcach;
- wyrobienie nawyku właściwego zachowania się w lesie;
- poznanie różnych funkcji lasu;
- popularyzacja działań na rzecz ochrony środowiska, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego;
- kształcenie umiejętności współpracy w grupie.

Szczegółowy opis działania:

„Człowiekowi potrzebne jest piękno przyrody i dlatego też nic dziwnego, że ciągną do niej ludzie. Szukają odpoczynku. Pragną odnaleźć siebie w obcowaniu z przyrodą...".

                                                                                                                               Jan Paweł II (patron szkoły)

 

Tematyka leśna jest nam bliska. Corocznie uczestniczymy w różnych konkursach plastycznych, muzycznych i wiedzowych dotyczących tematyki leśnej. Owocnie współpracujemy z Nadleśnictwem Osie i Dąbrowa. Postanowiliśmy pogłębiać naszą wiedzę i przez cały rok szkolny skupić się na działaniach związanych z tematyką leśną, w które zaangażowaliśmy wszystkich uczniów naszej szkoły. Działania podzieliliśmy na dwie podstawowe kategorie:

I - Las w sztuce

II - Leśna edukacja dzieci.

Zrealizowaliśmy wiele plenerowych wycieczek do pobliskiego lasu, wzbogacaliśmy wiedzę na ścieżce dydaktycznej w Nadleśnictwie Dąbrowa, zwiedziliśmy rezerwat Cisy Staropolskie, zdolni uczniowie samodzielnie lub w grupach przygotowywali prezentacje o lesie, a ponadto zbieraliśmy i segregowaliśmy śmieci z okolicznych lasów, zbieraliśmy makulaturę, baterie i puszki aluminiowe.

I - Las w sztuce

W ramach pierwszej kategorii kierowaliśmy się mottem naszego patrona Jana Pawła II „ Świat bez sztuki naraża się na to, że będziemy światem zamkniętym na miłość" - wyznaczyliśmy i realizowaliśmy następujące zagadnienia:

1. Malarstwo i las:

Uczniowie brali udział w pozaszkolnych konkursach plastycznych, w których nasi uczniowie zdobyli liczne nagrody i wyróżnienia. Zorganizowaliśmy szkolny konkurs plastyczny „Las w moich oczach", w którym każda klasa wykonywała prace plastyczne różnymi technikami - grupowo i indywidualnie. Z prac stworzyliśmy mały wernisaż. Komisja składająca się z nauczycieli, rodziców i uczniów wyłoniła najpiękniejsze prace, za które ich autorzy otrzymali nagrody.

2. Rzeźba i las:

Zorganizowaliśmy dla uczniów spotkanie z miejscowym rzeźbiarzem, który zdradził dzieciom tajniki wykonywania rzeźb oraz pokazał narzędzia, którymi się posługuje. Uczniowie brali udział w pozaszkolnym konkursie rzeźbiarskim i zdobyli nagrody.

3. Muzyka i las:

Zorganizowaliśmy Międzyszkolny Konkurs Piosenki Ekologicznej, w którym uczestniczyło 5 szkół. Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni dyplomami i książkami o tematyce przyrodniczej. Konkurs ten wszystkim tak się spodobał, że postanowiliśmy go organizować co rok i w chwili obecnej ma on już rangę konkursu powiatowego.

4. Las w obiektywie:

Podczas wycieczek uczniowie wykonali szereg ciekawych zdjęć, które były wykorzystywane podczas tematów o tematyce leśnej w klasach młodszych, a uczniowie kl. VI podjęli się zadania stworzenia wystawy fotograficznej.

5. Las w literaturze:

Corocznie organizujemy akcję „Cała gmina czyta dzieciom". Postanowiliśmy to wykorzystać i zaproszeni goście (ksiądz, lekarka, policjant, pani sołtys, rodzice) czytali dzieciom książki o tematyce leśnej. Zorganizowaliśmy w świetlicy szkolnej wystawę książek o lesie, którą wzbogaciliśmy o pozycje książkowe zakupione za pieniądze ze zbiórki makulatury.

W ramach konkursu literackiego dla uczniów kl. III-VI uczniowie tworzyli wiersze, które zostały zgromadzone w „Szkolnym tomiku leśnej poezji". Najpiękniejsze utwory zostały nagrodzone. Wszystkie wiersze zostały przekazane do szkolnej biblioteki i stanowią materiał do pracy z dziećmi.

6. Teatr i las:

Uczniowie z kółka teatralnego przygotowali 5 przedstawień teatralnych o tematyce leśnej, które cieszyły się wielką popularnością. Dzieci z opiekunką pojechały również z przedstawieniem do przedszkoli w Nowem i Warlubiu.

 

II - Leśna edukacja dzieci została podzielona na następujące zadania:

1. Projekt edukacyjny:

Uczniowie kl. IV-VI zrealizowali projekt „Walory przyrodnicze i historyczne wsi Wielki Komorsk, podczas którego powstały porfolia, zielniki, plansze edukacyjne. Zgromadzone w bibliotece szkolnej są wykorzystywane na zajęciach.

2. Ścieżka dydaktyczna:

Nauczycielki wspólnie z uczniami wyznaczyli ścieżkę dydaktyczno-przyrodniczą znajdującą się w pobliżu szkoły obejmującą pole, łąkę i las oraz opracowano karty pracy. Podczas zajęć uczniowie opisują elementy przyrody ożywionej i nieożywionej, uczą się korzystać z różnych źródeł informacji i pracy w grupie.

3. Pogadanki z leśniczym:

Bardzo często zapraszamy do szkoły leśniczego Nadleśnictwa Osie na pogadanki połączone z prezentacją na temat życia w lesie. Cieszą się one bardzo dużym zainteresowaniem uczniów.

4. Leśne ścieżki edukacyjne:

Jesienią i wiosną zorganizowaliśmy wyjazdy na ścieżki edukacyjne do Nadleśnictwa Osie i Dąbrowa. Ze zdobytej tam wiedzy uczniowie przygotowali materiały edukacyjne, które zgromadzono w bibliotece szkolnej.

5. Udział w wojewódzkim konkursie ekologicznym w Lipinkach „Las moim przyjacielem"

W konkursie wiedzowym drużyna z kl. II zdobyła II miejsce w młodszej grupie wiekowej, a drużyna z kl. VI zajęła I miejsce. Ponadto nasi uczniowie zdobyli również nagrody w konkursach plastycznych i dlatego szkoła otrzymała nagrodę specjalną - dwudniowy pobyt w zielonej szkole w Lipinkach, a każdy uczestnik drużyny zwycięskiej – rower.

6. Akcje propagujące ochronę lasów:

Udział w konkursie zbiórki makulatury od mieszkańców wsi (uczniowie zebrali 22 tony makulatury i z radością oznajmili, że uratowali 374 drzewa) i zdobyliśmy I miejsce oraz otrzymaliśmy 2000 zł oraz „puszkojad". Ponadto zbieraliśmy nakrętki, puszki i baterie oraz sprzątaliśmy okoliczne lasy i segregowaliśmy odpady.

Podsumowanie działań

Nasze działania zakończyliśmy organizacją „Zielonego dnia" będącego podsumowaniem wszystkich zadań. Wszyscy uczniowie i nauczyciele przybrali barwy zielone. Wręczone zostały nagrody dla zwycięzców wszystkich konkursów, zorganizowano wystawę wszystkich wytworów pracy dzieci, przygotowano przedstawienie kukiełkowe „Zaczarowany las".

Na podsumowaniu obecni byli leśnicy, którzy wspierali nas w realizacji wszystkich działań. Dzieci odznaczyły naszych gości plakietką „Przyjaciel szkoły".



Efekty działania:
- wzbogacenie wiedzy o lesie i jego mieszkańcach;
- wyrobienie nawyku właściwego zachowania w lesie oraz działań na rzecz ochrony środowiska;
- liczne sukcesy w konkursach, wiara we własne możliwości;
- uwrażliwienie na piękno przyrody, zwracanie uwagi na dźwięki dochodzące z lasu, rozpoznawanie roślin i zwierząt;
- umiejętność współpracy w grupie;
- wypracowanie materiałów edukacyjnych przechowywanych w bibliotece i wykorzystywanych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych;
- opracowanie tomiku poezji dziecięcej;
- zgromadzenie literatury o tematyce przyrodniczej do wykorzystania na lekcjach;
- poszerzenie współpracy ze środowiskiem lokalnym i rodzicami;
- zarażenie dzieci pasją leśniczych i przejawianie miłości do przyrody w życiu codziennym.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Nadleśnictwo Osie, Nadleśnictwo Dąbrowa, Rada Rodziców, GOKSiR w Warlubiu, SP w Lipinkach.

Informacje dodatkowe:
Szczegółowe opisy z realizacji działań poparte zdjęciami i wytworami pracy dzieci zgromadziliśmy w teczkach znajdujących się w szkolnej bibliotece. Na korytarzu szkolnym wisi plakat wyznaczający trasę opracowanej ścieżki dydaktycznej.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl