strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-03-18 13:25 / 351
Projekt edukacyjny "Kociewie - lubię i szanuję"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole nr 2
Aleja 3 Maja 1
86-170 Nowe
Autor / autorzy działania:Wioletta Grzemska
przedszkoletopola@o2.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny; część zadań - charakter stały, inne - ustalane na dany rok szkolny)
Forma zajęć:zajęcia dydaktyczne,
Adresat zajęć:dzieci 5-6 letnie
Cel działania:
- poznanie swojego regionu, kultury kociewskiej;
- budzenie poczucia przynależności regionalnej;
- wzmacnianie więzi koleżeńskich między dziećmi poprzez wspólne działanie i zabawę.

Szczegółowy opis działania:

Historia:

- wyjazd do muzeum kociewskiego w Piasecznie, w Starogardzie Gdańskim lub izby regionalnej w Kuźni w Lalkowych;

- pokaz regionu na mapie Polski (granice, miejscowości, rzeki);

- pokaz napisu do czytania globalnego - Kociewie;

- słuchanie hymnu kociewskiego;

- zapoznanie z herbem kociewskim;

- zapoznanie z warunkami życia dawnych Kociewiaków (chata kociewska i jej wyposażenie, potrwy, zabawy dzieci).

 

Gwara:

- słuchanie bajek kociewskich np. "Kurónek i kokoszka";

- zapoznanie z elementami gwary kociewskiej;

- nauka wierszy, piosenek, gadek kociewskich;

- słuchanie tekstów kociewskich czytanych przez zaproszonych gości;

- przedstawienia w gwarze dla społeczeństwa naszej miejscowości (dla dzieci ze szkół podstawowych, rodziców i dziadków, uczestników warsztatów terapii zajęciowej, seniorów i emerytów placówki);

- wykorzystanie do zajęć Elementarza Kociewskiego i ćwiczeń do elementarza.

 

Tańce, pieśni, instrumenty muzyczne:

- udział w lekcjach regionalnych organizowanych przez OPP w Starogardzie Gdańskim;

- nauka tańca kociewskiego i przyśpiewek do tańca;

- nauka hymnu kociewskiego;

- zapoznanie z tradycyjnymi instrumentami, poznanie ich nazw i sposobu grania;

- uczestniczenie w koncertach zespołów kociewskich "Rychławiaki", "Zespół Pieśni i Tańca Kociewie";

- nauka kolędy kociewskiej;

- prezentacja tańców i piosenek kociewskich w czasie uroczystości przedszkolnych.

 

Tradycje i zwyczaje:

- zapoznanie z tradycjami Kociewia - "Kolandniki", "Maik - Gaik";

- kultywowanie tradycji chodząc jako "Kolandniki" oraz z Maikiem-Gaikiem;

- spotkania z twórcami ludowymi (Dzień Kociewski);

- poznanie tradycyjnych zawodów: kowal,  rolnik, stolarz (zamiennie pszczelarz,szewc);

- wycieczki do pszczelarza, tradycyjnego  gospodarstwa rolnego, stolarza, kowala itp.;

- zapoznanie z tradycyjnym strojem kociewskim oraz haftem (barwy, charakterystyczne wzory);

- tworzenie prac plastycznych różnymi technikami plastycznymi "Strój kociewski", "Chata kociewska";

- wykonywanie serwetki kiciewskiej;

- utworzenie kącików kociewskich w salach zajęć;

- utworzenie bazy strojów kociewskich dla dzieci.

 

Konkursy:

- udział w konkursie plastycznym "Kociewie mój region"organizowanym przez CK Zamek w Nowem;

- organizacja i udział w Międzywojewódzkim Przeglądzie Przedszkoli Kociweskich "Chaberek z lilijką";

- udział w konkursach organizowanym przez OPP w Starogardzie Gdańskim.



Efekty działania:
Dziecko:
- zdobywa dostosowaną do jego możliwości intelektualnych wiedzę na temat regionu Kociewie;
- kultywuje zwyczaje i tradycje kociewskie, zna jego historię;
- potrafi wskazać region Kociewie na mapie Polski;
- zna hymn kociewski i herb Kociewia;
- wykazuje zainteresowanie życiem ludzi w regionie - tradycyjne zawody;
- zna tradycyjny strój kociewski oraz hafty;
- śpiewa piosenki i kolędy kociewskie -"Miała baba jedna córa", "Pójdźma wszystke do stajanki", "Hymn kociewski";
- odtwarza proste tańce kociewskie "Tupany", "Chodzony";
- aktywnie współdziała z rówieśnikami podczas wspólnych działań (przeglądy, konkursy, uroczystości itp.).

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rodzice:
- angażowanie rodziców w przygotowanie strojów kociewskich dla dzieci;
- wzbogacanie kącików kociewskich o ciekawe eksponaty;
- dostarczanie dzieciom wiadomości o tradycjach kociewskich w rodzinie;
- zapraszanie rodziców na uroczystości przedszkolne;
- pomoc w organizacji wycieczek.

Centrum Kultury Zamek w Nowem:
- organizowanie konkursu "Kociewie mój region";
- organizowanie "Dnia Kociewskiego";
- organizowanie występów zespołów kociewskich;
- prezentacja prac artystów ludowych.

Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Starogardzie Gdańskim:
- organizowanie konkursów, przeglądów związanych z Kociewiem;
- szkolenia dla nauczycieli (taniec kociewski);
- organizowanie lekcji regionalnych.

Kociewski Stowarzyszenie Edukacji i Kultury "Ognisko"w Koteżach:
- organizacja cyklu szkoleń dla nauczycieli o Kociewiu;
- projekt edukacyjny "Kociewie- chcesz wiedzieć. W poszukiwaniu źródeł kultury ludowej Kociewia".

Zespół Rychławiacy, Zespół Pieśni i Tańca Kociewie - preze

Informacje dodatkowe:
Projekt "Kociewie - lubię i szanuję" pozwala na zapoznanie dzieci z kulturą kociewską w sposób atrakcyjny dla nich. Dzieci uczestniczą w szeregu działań: wycieczkach, koncertach, zajęciach plastycznych; odwołują się do tradycji w domach rodzinnych, angażują rodziców i dziadków. Absolwenci przedszkola chętnie uczestniczą w konkursach organizowanych dla dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjalnych np. Olimpiada Regionalna "Gzubów Pojancie ło Kociewiu" (przedszkole współpracuje w jego realizacji z OPP w Stargardzie Gdańskim) oraz przez CK Zamek w Nowem - są ich laureatami, zdobywają nagrody.
Nauczycielki z przedszkola wzbogacając wiedzę o regionie Kociewie wzięły udział w cyklu szkoleń oraz w pracach nad Elementarzem Kociewskim i ćwiczeniach do elementarza - są jego współautorkami (wydawnictwo - Kociewskie Stowarzyszenie Edukacji i Kultury "Ognisko"). Dzieci z przedszkola oraz nauczycielki brały również udział w projekcie edukacyjnym "Kociewie - chcesz wiedzieć..."




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl