strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2015-02-22 10:19 / 345
Analiza wyników osiąganych przez uczniów na przykładzie matematyki
Działanie opracowano w placówce:Technikum Samochodowe
Powstańców Wielkopolskich 63
85-090 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Zespół nauczycieli matematyki
sek@zss.pl
Dział i zakres działania:wyrównywanie szans
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cały okres edukacji ucznia
Forma zajęć:ciągła analiza wyników nauczania i zajęcia dodatko
Adresat zajęć:uczniowie wszystkich poziomów
Cel działania:
- zbieranie informacji o wynikach uczniów z matematyki;
- monitorowanie postępów uczniów w nauce;
- motywowanie do systematycznej nauki;
- organizowanie dodatkowych zajęć;
- poprawa wyników na egzaminie maturalnym.


Szczegółowy opis działania:

Jest to działanie systemowe, polegające na analizie postępów każdego ucznia, od  wyników osiągniętych na świadectwie gimnazjalnym, poprzez cały okres nauki w Technikum Samochodowym w Bydgoszczy, aż do wyniku egzaminu maturalnego. 

Dla każdego oddziału została stworzona tabela wyników osiąganych przez uczniów, zawierająca następujące dane:

  1. Oceny ze świadectwa  gimnazjalnego i z egzaminu gimnazjalnego, których analiza  pozwala ustalić najlepszy, najgorszy i średni wynik klasy, pozwala również porównać wyniki uczniów przyjętych do poszczególnych klas.

Planujemy rozszerzyć te analizy o skalę staninową i określić w którym staninie znajduje się największa liczba uczniów oraz czy są staniny, w których nie ma ani jednego ucznia.

  1. Oceny z testu diagnozy wstępnej, przeprowadzanego we wrześniu,  którego analiza jakościowa pozwala określić obszary, w których uczniowie wypadają najgorzej i najlepiej. Im wcześniej mamy orientację jakie wiadomości i umiejętności posiadają nasi uczniowie, tym lepiej można zaplanować działania stymulujące ich rozwój.
  2. Dokonywana jest też analiza dokumentów dodatkowych związanych z rekrutacją, jako uzupełnienie danych wstępnych i informacji o uczniach klas pierwszych.
  3. Oceny z testów sumujących, przeprowadzanych na koniec każdego kolejnego roku szkolnego, których analiza pozwala na interpretację wyników osiąganych przez każdego z uczniów i porównanie z wynikami innych uczniów tej klasy,  przez całą klasę oraz na porównanie wyników poszczególnych klas.

Systematycznie zbierane informacje pozwalają na planowanie i modyfikowanie  działań zależnych  od potencjału poszczególnych uczniów i całej klasy.

  1. Oceny z próbnego egzaminu maturalnego, przeprowadzanego dwukrotnie w klasie czwartej. Analiza arkusza pozwala określić obszary wymagające szczególnej uwagi w ostatnim okresie nauki. Matura próbna daje uczniom okazję pracy z arkuszem egzaminacyjnym.

Od bieżącego roku szkolnego planujemy wprowadzenie matury próbnej na zakończenie klasy trzeciej, na arkuszu przygotowanym przez nauczycieli.

 

Wyniki wymienionych powyżej diagnoz są zestawiane w tabeli, uzupełnianej systematycznie przez nauczyciela od początku nauki w szkole do zakończenia jej egzaminem maturalnym.

Podsumowując: w kolejnych kolumnach tabeli  umieszczane są wyniki: ze świadectwa gimnazjalnego,  procentowe z egzaminu gimnazjalnego, testu diagnozy wstępnej, testu sumującego na zakończenie klasy pierwszej, ocena promocyjna do klasy drugiej. Dalsza część tabeli to wyniki uczniów w klasach wyższych uzyskane z: testu sumującego przeprowadzanego w maju każdego roku szkolnego, oceny roczne, wyniki próbnego egzaminu maturalnego. Ostatnia kolumna zawiera wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym. W ten sposób nauczyciel oraz każdy uczeń otrzymują obraz uzyskanych osiągnięć w całym cyklu nauki.



Efekty działania:
Zestawienie wyników nauczania w tabeli umożliwia analizę postępów każdego ucznia w trakcie nauki w ZSS. Uczniowie mają szansę porównania własnych osiągnięć w kolejnych etapach kształcenia, co daje im większą motywację do systematycznej nauki. Nauczyciel analizując postępy każdego ucznia, może na bieżąco wprowadzać modyfikacje do swojej pracy z uczniem.
Diagnoza wstępna pozwala na określenie obszarów wymagających uporządkowania i uzupełniania wiadomości i umiejętności z wcześniejszych etapów kształcenia.
Uczniowie mogą uzupełnić zaległości uczęszczając na zajęcia dodatkowe dla uczniów klas 1 prowadzonych w ramach projektu "Zawód. Horyzonty 5".
Testy sumujące przeprowadzane w kolejnych klasach sprawdzają wiadomości i umiejętności na bieżąco. Uczniowie poprzez przygotowanie do testów uczą się samodzielności pracy i odpowiedzialności za jej wyniki.
Na podstawie analizy wyników proponujemy uczniom udział w zajęciach dodatkowych.

Informacje dodatkowe:
Analiza wyników w trakcie całego okresu nauki w Zespole Szkół Samochodowych w Bydgoszczy umożliwia zweryfikowanie i zmodyfikowanie planów wynikowych, zaplanowanie współpracy nauczycieli kształtujących te same lub podobne umiejętności, wybór podręczników, organizację zajęć pozalekcyjnych, modyfikowanie systemu sprawdzania i oceniania, stosowanie zróżnicowanych form pracy. Skutkuje to poprawą wyników na egzaminie maturalnym.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl