Cel działania:- przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru edukacyjno-zawodowego;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowych uczniom, rodzicom i nauczycielom;
- kształcenie umiejętności autodiagnozy: poznawania siebie, swoich mocnych i słabych stron, zainteresowań;
- zapoznanie uczniów ze strukturą szkół ponadgimnazjalnych, zapobieganie rozczarowaniom;
- integracja społeczności szkolnej i nauczycielskiej.
Szczegółowy opis działania:Działania z zakresu doradztwa zawodowego w roku szkolnym 2014/2015.
Wszyscy uczniowie gimnazjum są objęci działaniami Wenątrzszkolnego Systemu Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego:
- uczniowie klas pierwszych poznają swoje predyspozycje, mocne i słabe strony oraz zainteresowania;
- uczniowie klas drugich poznają świat zawodów oraz ograniczenia uniemożliwiające wykonywanie zawodów;
- uczniowie klas trzecich poznają ofertę szkolnictwa zawodowego z Włocławka i regionu.
Rodzice wszystkich uczniów otrzymują pomoc szkolnego doradcy zawodowego w zakresie wspierania swoich dzieci w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej.
Działania szkoły obejmują:
1.Organizację Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery i miesiąca kariery w naszej szkole pod hasłem „Kariera w moich rękach”:
- spotkania z przedstawicielami włocławskich firm
- wycieczki do zakładów pracy
- zajęcia zawodoznawcze ze szkolnym doradcą zawodowym
- współpraca z PP-P, badanie predyspozycji zawodowych na terenie PP-P, warsztaty dla uczniów klas III
- indywidualne spotkania z doradcą szkolnym,
- udostępnianie materiałów z zakresu doradztwa zawodowego uczniom, rodzicom i nauczycielom
2. Przedmiotowe zajęcia edukacyjne:
- techniki komunikacji interpersonalnej, rozmowa kwalifikacyjna
- konstruowanie CV i listu motywacyjnego
- instytucje gospodarki rynkowej, banki, giełda
- podatki, księgowość, elementy składowe wynagrodzenia
- opinia publiczna, reklama
- moja przyszłość zawodowa: wybór szkoły i zawodu
- rynek pracy, moja pierwsza pracy
- pracownik jego prawa i obowiązki
- pracodawca jego prawa i obowiązki
- system edukacji w Polsce i na świecie
- etyka życia gospodarczego
- mobilność zawodowa
3. Dodatkowe zajęcia rozwijające kierunkowe zainteresowania uczniów:
- tworzenie klas rozwijających uzdolnienia matematyczne, informatyczne, językowe, sportowe
- prowadzenie dodatkowych przedmiotowych zajęć dla uczniów zdolnych (np.: kółko matematyczne, kółko filozoficzne, kółko techniczne)
- teatr profilaktyczny umożliwiający uczniom adaptację w środowisku i kształtujący nawyki autoprezentacji
- zajęcia prowadzone w ramach unijnego projektu „Dołączymy do Reichsteina” (zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, języków obcych, zajęcia z przedsiębiorczości, doradztwa zawodowego, edukacja ekologiczna, regionalna, patriotyczna i kulturalna).
4. Kształtowanie postaw prospołecznych uczniów poprzez pracę na rzecz innych - wolontariat, udział w akcjach charytatywnych.
5. Dodatkowe działania podejmowane przez szkołę z zakresu doradztwa zawodowego.
- Wykorzystanie i weryfikacja pozyskanej wiedzy. W szkole zainstalowana jest gra komputerowa „Tajemnice Aeropolis”, w którą uczniowie mogą grać podczas zajęć zawodoznawczych (pierwsza w Europie gra będąca narzędziem diagnozy predyspozycji zawodowych, wykonana w pełnym środowisku 3D).
- Udział w konkursach zawodoznawczych organizowanych przez inne podmioty. W bieżącym roku szkolnym nasza uczennica została wyróżniona w konkursie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Toruniu „Pod Lupą II - Twój wymarzony zawód”. Uczniowie przystąpili do konkursu ogłoszonego przez MEN „Szkoła zawodowa-mój wybór”.
- Organizacja imprezy „Pierwszy Dzień Wiosny - Kariera Kwitnie”, w ramach którego klasy pierwsze wezmą udział w ćwiczeniach pożarniczych we współpracy ze strażą pożarną. Klasy drugie i trzecie uczestniczyć będą w Zawodoznawczym Turnieju Klas. Uczniowie pokażą zawody zanikające na rynku pracy, nietypowe i zawody przyszłości. Przygotują wiersz lub piosenkę „Mój wymarzony zawód” i plakat wykonany dowolną techniką „Futurystyczny Zawód”. Dodatkową konkurencją będzie konkurencja „Młotek”(uczniowie wymieniają zawody kojarzone z pokazanym przedmiotem).
- Współpraca z PP-P. Uczniowie biorą udział w Targach Szkół i Zawodów, podczas których poznają ofertę szkół ponadgimnazjalnych, mają możliwość pozyskania informacji od nauczycieli, starszych kolegów i przedstawicieli różnych zawodów.
- Współpraca ze szkołami zawodowymi. Wyjścia uczniów do szkół zawodowych Zespół Szkół Chemicznych, Zespół Szkół Ekonomicznych, Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Budowlanych, Zespół Szkół Samochodowych.
- Wspieranie uczniów i rodziców przy rekrutacji elektronicznej.
Efekty działania:- uczniowie znają specyfikę interesujących ich zawodów;
- uczniowie posiadają wiedzę na temat systemu szkolnictwa;
- uczniowie znają swoje mocne i słabe strony, potrafią określić predyspozycje zawodowe.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włocławku
- Mobilne Centrum Informacji Zawodowej
- Komenda Straży Pożarnej we Włocławku
- Komenda Miejska Policji we Włocławku
- Anwil Zakłady Azotowe Włocławek
- Nadleśnictwo Włocławek
- Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji we Włocławku
- Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Saniko we Włocławku
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji we Włocławku
- Europejskie Centrum Arbitrażu w Warszawie