strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-12-07 19:32 / 331
"Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka - Każdy z nas jest inny"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole w Ślesinie
KAZIŃSKA 1
89-121 ŚLESIN
Autor / autorzy działania:Jolanta Duchalska
przedszkoleslesin@gmina-naklo.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny 2014/2015
Forma zajęć:różne formy zajęć ( poniżej )
Adresat zajęć:dzieci
Cel działania:
Cele ogólne:
- uczenie się okazywania innym pozytywnych uczuć oraz szacunku;
- uświadomienie, że dzieci mają swoje prawa;
- poznanie wybranych Praw Dziecka.

Cele szczegółowe - dziecko:
- potrafi wyrażać emocje i uczucia;
- dostrzega potrzeby i zainteresowania innych;
- myśli i działa empatycznie;
- tworzy atmosferę radości, przyjaźni i zaufania;
- aktywnie współpracuje z innymi dziećmi;
- zna własne prawa, wie kto to jest Rzecznik Praw Dziecka;
- dostrzega potrzebę tworzenia praw i norm.



Szczegółowy opis działania:

20 listopada obchodzony jest w Polsce Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Ustanowienie takiego dnia uświadamia dzieciom, iż mają swoje prawa i powinny wiedzieć, jak z nich korzystać, a dorosłym przypomni, że mają tych praw przestrzegać.

Dzień zaczął się od zabawy integracyjnej w kole „Zaczarowany przedmiot” (dzieci wręczają sobie „zaczarowany przedmiot” z uzasadnieniem, np.: "daję ci samochód, bo lubisz się nim bawić", "daję ci pieska, bo lubisz zwierzęta”, „daję ci ołówek, bo lubisz rysować” itp. ). Zabawa kończy się, gdy każde dziecko otrzyma prezent. Dzieci wyciągają wnioski, że każdy dostał coś innego, bo każdy jest inny i lubi spędzać czas w inny sposób.

Następnie dzieci bawiły się w pokazywanie części ciała na podstawie wiersza M. Przewoźnika „Nie jesteśmy tacy sami”. Dzieci zwróciły uwagę ,że chociaż jesteśmy podobni, bo mamy głowę, ręce, nogi to jednak różnimy się wyglądem, upodobaniami oraz umiejętnościami. W dalszej części dzieci wysłuchały tekstu napisanego na podstawie Konwencji o prawach dziecka przez P. Siewiera-Kozłowską pt. :Prawa dziecka-prawa przedszkolaka”. Następnie oglądały obrazki przedstawiające prawa dziecka, opowiadały ich treść i określały, o czym mówią nam obrazki.

Wprowadzony został napis do globalnego czytania Prawa Dziecka. Podczas pracy plastycznej dzieci naklejały napis "Prawa Dziecka", a pod nim obrazki przedstawiające ich prawa. Prace zostały zabrane do domu, aby opowiedzieć rodzicom o swoich prawach. Dzieci bawiły się w parach podczas zabawy orientacyjno-porządkowej „Tak-nie” (biegają na hasło „Tak”- biorą się za ręce i obracają się w małych kółeczkach, na hasło „Nie” odwracają się do siebie plecami i odchodzą). Wysłuchały również opowiadania J. Daniek-Salwy  pt. „Ewka”. Oceniały postępowanie koleżanki, zastanawiały się czy chciałyby się z nią bawić. Doszły do wniosku, że każdy ma prawo się bawić jak chce i nieważne, czy jest niski, czy wysoki ma rude czy czarne włosy. Na zakończenie dzieci bawiły się w parach przy piosence „Nie chcę cię znać”, a następnie podczas zabawy integracyjnej „Lubię cię, bo……..” mówiły sobie coś miłego i wręczały nawzajem cukierki.



Efekty działania:
- radosne spędzanie przez dziecko czasu z kolegami;
- nabywanie umiejętności pracy w zespole i pewności siebie;
- poznanie swoich praw i obowiązków;
- poszanowanie odmienności i potrzeb innych;
- kształtowanie dobrej współpracy przedszkole-rodzic.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- pracownicy niepedagogiczni (pomoc w organizacji Dnia Praw Dziecka);
- rodzice (zakup słodyczy);
- lokalne media (zamieszczenie informacji o przedszkolnych wydarzeniach).


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkoleslesin.gmina-naklo.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl