strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-12-07 19:24 / 330
Projekt edukacyjny "Skarby dziadkowych szaf"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Nr 1
Bydgoska 13
89-500 Tuchola
Autor / autorzy działania:Monika Wojcieszonek
przedszkole1_tuchola@o2.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:w ciągu roku szkolnego
Forma zajęć:zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze
Adresat zajęć:dzieci 4 - 5 letnie
Cel działania:
- budowanie więzi emocjonalnej dziecka i najbliższej rodziny podczas wspólnej pracy i zabawy;
- budzenie szacunku dla osób starszych, dla historii swojej rodziny i swojego rodzinnego miasta;
- inspirowanie dzieci do wypowiadania się, aby porozumiewały się i dzieliły z bliskimi swoimi pragnieniami i radościami;
- systematyczne poszerzenie wiedzy o regionie dawnym i dzisiejszym;
- rozwijanie twórczej inwencji, pomysłowości i sprawności manualnej dzieci;
- inicjowanie działalności zabawowej według własnych pomysłów i na miarę własnych możliwości;
- swobodne wyrażanie siebie poprzez śpiew, taniec, grę na instrumentach perkusyjnych;
- rozwijanie talentów artystycznych.




Szczegółowy opis działania:

Planowane zajęcia z dziećmi:

1. Opracowanie wizualizacji strychu jako graficznego odzwierciedlenia dyskusji z dziećmi  i zaplanowania poszczególnych  działań w celu realizacji projektu.

POTRZEBNY SPRZĘT: brystol, pisaki grube, kredki, kolorowe karteczki, obrazki, szafka, tkaniny, kolorowy papier, nożyczki.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: plakat na tablicę, kolorowy kącik.

2. Czemu tu tak ciemno czyli o tym jak fajnie, że mamy prąd.

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: historyjka obrazkowa „od łuczywa do żarówki”, różne rodzaje lamp i latarek, zestaw małego elektronika, obrazki  (i przedmioty), którymi dawniej pracowano a dziś są na prąd, kartki A4, kleje

zaproszony dziadek.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: obrazki z zabawy matematycznej Jak prąd elektryczny zmienił życie ludzi.

3. Stare kufry i walizki czyli jak dawniej podróżowano i co najczęściej gubiono?

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: historyjka obrazkowa, karteczki do „Słoneczka”, kredki, szary papier, klej,  wielkie sanie (zaproszony dziadek), suknie, kapelusze, krawaty i in. gadżety do przebieranek.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, plakat z metody aktyw. „Słoneczko” z pomysłami co dawniej gubiono.

4. Album ze starymi fotografiami czyli jak to dawniej w mieście było.

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE:albumy o Tucholi, mapa, brystol, pisaki, kartki pocztowe i obrazki, herb, kolorowanka herbu A5.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: oś czasu, kolorowanki, mini książeczki o Tucholi.

5. Drzewo genealogiczne mojej rodzinyczyli kim jest mama mamy i tata taty?

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: zdjęcia członków rodziny, kartki A3 z rysunkiem drzewa, kleje

kredki.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: drzewa genealogiczne.

6. Drewniane lalki i autka czyli czym bawili się nasze babcie i dziadkowie i jakie robili psoty?

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: zabawki z dawnych lat, spotkanie z babcią, laleczki z chusteczki, rymowanki

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: wystawka, zdjęcia, karty do gry: zabawki dawniej i dziś

7. Stara skrzynka narzędziowa czyli co ukrywa dziadek przed babcią?

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: stara skrzynka narzędziowa,  zaproszenie stolarza, materiały na auto i budkę lęgową, narzędzia znane i mniej znane oraz zaskakujące i in.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: autko z drewna, budka lęgowa, koperty z obrazkami narzędzi.

8. Jak to dawniej w domu było czyli gdzie jest telewizor?

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: zaproszenie gościa z muzeum, lampa oliwna, żelazko, serwetki i in. stare przedmioty, książka do czytania z dużymi literami i in.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: wystawka, zdjęcia, karty pocztowe o Tucholi.

9. Tańcowała igła z nitką czyli o tym jak się dawniej ubierano.

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: igła, nitka, wiersz Brzechwy, zaproszona hafciarka, serwety z haftem borowiackim, papierowe fartuszki, kredki, pisaki do szła, słoiczki, brystole, kolory papier, kleje, gumka.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: papierowe fartuszki, malowane szkiełka, papierowe kapelusze, krawaty.

10. Drewniane łyżki czyli teatrzyk o tym jak i co dawniej jadano.

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: kukiełki z drewnianych łyżek, składniki na babciną drożdżówkę, zaproszona babcia. 

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, rysowany przepis na ciasto.

11. Wiszące obrazy czyli o tym, że mama i tata też rysowali bohomazy.

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: kartki A3, farby, pędzle, reprodukcje tucholskich artystów, zaproszenie gościa - zajęcia z malarstwa, obserwowa-nie na żywo pracy artysty. 

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: własny obraz – barwa, obrazek wykonany przez artystę do słuchanej książki.

12. Stary adapter czyli czego słuchano i jakie dawniej śpiewano piosenki.

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: adapter, płyty winylowe, tekst i nagrania piosenek "Polki borowiackiej", "Jesteś", fujarki, artykuły do instrumentarium Orffa.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, film.

13. Urządzamy teatr dla babci i dziadka.

POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: scenografia, rekwizyty, stroje.

DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, film.



Efekty działania:
Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do przekazywania dziedzictwa kulturowego. Dzieci wychowane w potrzebie kontaktu z kulturą i sztuką w okresie dojrzałym będą potrafiły zachować własną tożsamość, szanować ją i pielęgnować. Nie będą wstydzić się folkloru.
Poprzez częsty kontakt z członkami najbliższej rodziny nauczą się jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa, oparcia w rodzinie, przynależności, akceptacji i miłości. Wspólne zabawy, rozmowy, udział w uroczystościach sprawiają, że zarówno dzieci, jak i ich najbliżsi czują się kochani i ważni, a w trakcie wykonywania zadań lepiej poznają się, doceniają trud i wysiłek włożony w pracę. Ponadto w naturalny sposób dorośli dzielą się z dziećmi własnymi doświadczeniami życiowymi, językiem regionalnym, wprowadzają w świat wartości, uczą przywiązania do rodziny i własnej ziemi. Dzieci zaś w łatwy sposób przyswajają przyśpiewki, wyliczanki, baśnie i legendy, wierzenia i sposoby postępowania.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Współpraca ze środowiskiem w realizacji projektu:
- rodzice: pomoc w organizacji kącików, przepływ informacji z dziadkami, pomoc przy organizacji uroczystości, pomoc w dostarczeniu kart pocztowych, książek i in.;
- dziadkowie dzieci: wymiana doświadczeń, doposażenie kącików, czytanie bajek w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom;
- Muzeum Borów Tucholskich - użyczenie rekwizytów, wymiana doświadczeń;
- Borowiackie Towarzystwo Kultury:
- koło hafciarek - prezentacja dorobku, zapoznanie z rodzinnymi tradycjami, malowanie na szkle, rysowanie wzorów borowiackich na papierze;
- stolarz - prezentacja dorobku, wykonanie z dziećmi budki lęgowej;
- malarka - prezentacja dorobku, wykonanie dla dzieci obrazka do legendy borowiackiej, zabawa plastyczna z barwami.


Informacje dodatkowe:
Projekt powoduje, że współpraca z rodzinami dzieci staje się bardziej efektywna. Rozszerza naszą działalność na środowisko lokalne. Powoduje, że placówka odbierana jest pozytywnie w środowisku.
Temat projektu jest szczególnie wdzięczny, gdyż skierowany jest przede wszystkim na starszych członków rodzin. Z obserwacji naszych wynika, że kontakt wnuków z dziadkami w wielu przypadkach jest okazjonalny. Nasz projekt stwarza sytuacje, w których zacieśnia się więź miedzy pokoleniami.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.facebook.com / Przedszkole nr 1 w Tucholi



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl