Cel działania:- budowanie więzi emocjonalnej dziecka i najbliższej rodziny podczas wspólnej pracy i zabawy;
- budzenie szacunku dla osób starszych, dla historii swojej rodziny i swojego rodzinnego miasta;
- inspirowanie dzieci do wypowiadania się, aby porozumiewały się i dzieliły z bliskimi swoimi pragnieniami i radościami;
- systematyczne poszerzenie wiedzy o regionie dawnym i dzisiejszym;
- rozwijanie twórczej inwencji, pomysłowości i sprawności manualnej dzieci;
- inicjowanie działalności zabawowej według własnych pomysłów i na miarę własnych możliwości;
- swobodne wyrażanie siebie poprzez śpiew, taniec, grę na instrumentach perkusyjnych;
- rozwijanie talentów artystycznych.
Szczegółowy opis działania:Planowane zajęcia z dziećmi:
1. Opracowanie wizualizacji strychu jako graficznego odzwierciedlenia dyskusji z dziećmi i zaplanowania poszczególnych działań w celu realizacji projektu.
POTRZEBNY SPRZĘT: brystol, pisaki grube, kredki, kolorowe karteczki, obrazki, szafka, tkaniny, kolorowy papier, nożyczki.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: plakat na tablicę, kolorowy kącik.
2. Czemu tu tak ciemno czyli o tym jak fajnie, że mamy prąd.
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: historyjka obrazkowa „od łuczywa do żarówki”, różne rodzaje lamp i latarek, zestaw małego elektronika, obrazki (i przedmioty), którymi dawniej pracowano a dziś są na prąd, kartki A4, kleje
zaproszony dziadek.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: obrazki z zabawy matematycznej Jak prąd elektryczny zmienił życie ludzi.
3. Stare kufry i walizki czyli jak dawniej podróżowano i co najczęściej gubiono?
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: historyjka obrazkowa, karteczki do „Słoneczka”, kredki, szary papier, klej, wielkie sanie (zaproszony dziadek), suknie, kapelusze, krawaty i in. gadżety do przebieranek.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, plakat z metody aktyw. „Słoneczko” z pomysłami co dawniej gubiono.
4. Album ze starymi fotografiami czyli jak to dawniej w mieście było.
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE:albumy o Tucholi, mapa, brystol, pisaki, kartki pocztowe i obrazki, herb, kolorowanka herbu A5.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: oś czasu, kolorowanki, mini książeczki o Tucholi.
5. Drzewo genealogiczne mojej rodzinyczyli kim jest mama mamy i tata taty?
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: zdjęcia członków rodziny, kartki A3 z rysunkiem drzewa, kleje
kredki.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: drzewa genealogiczne.
6. Drewniane lalki i autka czyli czym bawili się nasze babcie i dziadkowie i jakie robili psoty?
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: zabawki z dawnych lat, spotkanie z babcią, laleczki z chusteczki, rymowanki
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: wystawka, zdjęcia, karty do gry: zabawki dawniej i dziś
7. Stara skrzynka narzędziowa czyli co ukrywa dziadek przed babcią?
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: stara skrzynka narzędziowa, zaproszenie stolarza, materiały na auto i budkę lęgową, narzędzia znane i mniej znane oraz zaskakujące i in.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: autko z drewna, budka lęgowa, koperty z obrazkami narzędzi.
8. Jak to dawniej w domu było czyli gdzie jest telewizor?
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: zaproszenie gościa z muzeum, lampa oliwna, żelazko, serwetki i in. stare przedmioty, książka do czytania z dużymi literami i in.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: wystawka, zdjęcia, karty pocztowe o Tucholi.
9. Tańcowała igła z nitką czyli o tym jak się dawniej ubierano.
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: igła, nitka, wiersz Brzechwy, zaproszona hafciarka, serwety z haftem borowiackim, papierowe fartuszki, kredki, pisaki do szła, słoiczki, brystole, kolory papier, kleje, gumka.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: papierowe fartuszki, malowane szkiełka, papierowe kapelusze, krawaty.
10. Drewniane łyżki czyli teatrzyk o tym jak i co dawniej jadano.
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: kukiełki z drewnianych łyżek, składniki na babciną drożdżówkę, zaproszona babcia.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, rysowany przepis na ciasto.
11. Wiszące obrazy czyli o tym, że mama i tata też rysowali bohomazy.
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: kartki A3, farby, pędzle, reprodukcje tucholskich artystów, zaproszenie gościa - zajęcia z malarstwa, obserwowa-nie na żywo pracy artysty.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: własny obraz – barwa, obrazek wykonany przez artystę do słuchanej książki.
12. Stary adapter czyli czego słuchano i jakie dawniej śpiewano piosenki.
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: adapter, płyty winylowe, tekst i nagrania piosenek "Polki borowiackiej", "Jesteś", fujarki, artykuły do instrumentarium Orffa.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, film.
13. Urządzamy teatr dla babci i dziadka.
POTRZEBNY SPRZĘT, ZAPROSZENI GOŚCIE: scenografia, rekwizyty, stroje.
DOKUMENTOWANIE PRACY WYCHOWANKÓW: zdjęcia, film.
Efekty działania:Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do przekazywania dziedzictwa kulturowego. Dzieci wychowane w potrzebie kontaktu z kulturą i sztuką w okresie dojrzałym będą potrafiły zachować własną tożsamość, szanować ją i pielęgnować. Nie będą wstydzić się folkloru.
Poprzez częsty kontakt z członkami najbliższej rodziny nauczą się jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa, oparcia w rodzinie, przynależności, akceptacji i miłości. Wspólne zabawy, rozmowy, udział w uroczystościach sprawiają, że zarówno dzieci, jak i ich najbliżsi czują się kochani i ważni, a w trakcie wykonywania zadań lepiej poznają się, doceniają trud i wysiłek włożony w pracę. Ponadto w naturalny sposób dorośli dzielą się z dziećmi własnymi doświadczeniami życiowymi, językiem regionalnym, wprowadzają w świat wartości, uczą przywiązania do rodziny i własnej ziemi. Dzieci zaś w łatwy sposób przyswajają przyśpiewki, wyliczanki, baśnie i legendy, wierzenia i sposoby postępowania.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Współpraca ze środowiskiem w realizacji projektu:
- rodzice: pomoc w organizacji kącików, przepływ informacji z dziadkami, pomoc przy organizacji uroczystości, pomoc w dostarczeniu kart pocztowych, książek i in.;
- dziadkowie dzieci: wymiana doświadczeń, doposażenie kącików, czytanie bajek w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom;
- Muzeum Borów Tucholskich - użyczenie rekwizytów, wymiana doświadczeń;
- Borowiackie Towarzystwo Kultury:
- koło hafciarek - prezentacja dorobku, zapoznanie z rodzinnymi tradycjami, malowanie na szkle, rysowanie wzorów borowiackich na papierze;
- stolarz - prezentacja dorobku, wykonanie z dziećmi budki lęgowej;
- malarka - prezentacja dorobku, wykonanie dla dzieci obrazka do legendy borowiackiej, zabawa plastyczna z barwami.
Informacje dodatkowe:Projekt powoduje, że współpraca z rodzinami dzieci staje się bardziej efektywna. Rozszerza naszą działalność na środowisko lokalne. Powoduje, że placówka odbierana jest pozytywnie w środowisku.
Temat projektu jest szczególnie wdzięczny, gdyż skierowany jest przede wszystkim na starszych członków rodzin. Z obserwacji naszych wynika, że kontakt wnuków z dziadkami w wielu przypadkach jest okazjonalny. Nasz projekt stwarza sytuacje, w których zacieśnia się więź miedzy pokoleniami.