strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-12-01 09:04 / 328
"Gdybyśmy wszyscy byli tacy sami, nikt nikomu nie byłby potrzebny"- obchody Dnia Niepełnosprawności
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Gminne Nr 1 w Więcborku
Gdańska 13
89-410 Więcbork
Autor / autorzy działania:Dorota Szymkowiak, Iwona Siuda, Anna Pankanin
pg.wiecbork@wp.pl
Dział i zakres działania:wyrównywanie szans
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:charakter stały
Forma zajęć:uroczysty dzień w przedszkolu
Adresat zajęć:dzieci i dorośli
Cel działania:
- kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości, otwartości i zrozumienia dla innych;
- integrowanie z grupą, środowiskiem;
- dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych jako zdolnych do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów.


Szczegółowy opis działania:

I etap - przygotowanie (poprzedzający  Dzień Niepełnosprawności – X/XI)

Nauczanie wartości poprzez cykl zajęć w blokach tematycznych:

1. Życiodajna woda - tolerancja: „Witajcie w wiosce Smerfów”:

- „Do czego potrzebna nam woda”- kalambury;

- „Niebieskie baloniki” – zabarwianie wody na niebiesko, bańki mydlane.

2. W czarodziejskiej krainie miłości – miłość, przyjaźń: „Przyjazne serca”:

- „Kleksografia” – rozdmuchiwanie farby za pomocą słomek, rurek;

- „Obrazek dla przyjaciela” – malowanie za pomocą szklanych kulek.

3. Ciepło, słonecznie, bezpiecznie -szacunek „W słonecznej krainie":

- „Słoneczny taniec” – improwizacje ruchowe z wykorzystaniem żółtych chust do muzyki, np.: Vivaldiego, U. Dudziak;

- „Ćwiczenia  z kocem" –  wykorzystanie  metody W. Sherborne.

4. Kolorowa  przyroda – odpowiedzialność: „Zielone żabki zapraszają”:

- „Gdzie się schował kolor zielony” – zabawy badawcze z wykorzystaniem akwareli;

- „Pływające żabki” – ćwiczenia oddechowe.

 

II etap – przebieg dnia „Dzień Niepełnosprawności"

A)  Powitanie uczestników:                        

- wspólne odśpiewanie piosenki „Nasze przedszkole to jedna rodzina”;                                                                           - - wręczenie symboli krain: „Ciszy", „Nadzieii", „Fantazji"; 

- formowanie trzech „pociągów” według otrzymanych symboli i odjazd trzech „pociągów” do wyznaczonych krain.

Przebieg działań w krainach:

1. Kraina ciszy (nie słyszę, nie mówię, nie widzę)

- „Odczuwanie kropli wody” -  zabawa rozwijająca wrażliwość zmysłów; dziecko ma zamknięte lub zasłonięte oczy, nauczyciel za pomocą zakraplacza upuszcza krople wody na dłoń lub twarz dziecka. Dziecko, które poczuje krople odsłania oczy;

- „Co tak pachnie” - stymulacja polisensoryczna – rozpoznawanie zapachów poprzez wykorzystanie, np. świeczek zapachowych.

2. Kraina nadziei (mam kłopoty z chodzeniem, mam mało sprawne ręce)

- „Tunel” – pokonywanie drogi w tunelu „bez posługiwania się nogami”;

- „Mała architektura” - budowanie z klocków w rękawiczkach kuchennych.

3. Kraina fantazji (mam kłopoty ze zrozumieniem)

-  „Wirujący obrazek" – zespołowe tworzenie obrazka poprzez dorysowywanie elementów przez kolejnych uczestników;
- „Taniec węgierski z szarfami" – wykorzystanie metody B. Straus - improwizacje ruchowe.

B) Powstanie „Tęczy Tolerancji" - umieszczanie kolorowego odcisku dłoni na planszy.

C) Integrujący taniec przy piosence „Tęcza”.

D) Wspólny poczęstunek.       

E) Zamknięcie uroczystości.



Efekty działania:
- świadomość utrudnień w życiu osób z niepełnosprawnością;
- empatia, tolerancja, szacunek w stosunku do innych;
- poczucie wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa;
- akceptacja inności;
- niesienie pomocy innym, jak i oczekiwania wsparcia od innych.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Dzieci wraz z opiekunami i pracownikami przedszkola, środowisko lokalne - szkoła, władze samorządowe.
Centrum Pomocy Rodzinie



Informacje dodatkowe:
Rady i przestrogi:
- zwrócenie uwagi na bariery architektoniczne (dzieci poruszające się na wózkach inwalidzkich);
- zapewnienie dostępu do pomieszczeń sanitarnych;
- odpowiednia liczba osób dorosłych.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl