"Gdybyśmy wszyscy byli tacy sami, nikt nikomu nie byłby potrzebny"- obchody Dnia Niepełnosprawności
Cel działania:- kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości, otwartości i zrozumienia dla innych;
- integrowanie z grupą, środowiskiem;
- dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych jako zdolnych do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów.
Szczegółowy opis działania:I etap - przygotowanie (poprzedzający Dzień Niepełnosprawności – X/XI)
Nauczanie wartości poprzez cykl zajęć w blokach tematycznych:
1. Życiodajna woda - tolerancja: „Witajcie w wiosce Smerfów”:
- „Do czego potrzebna nam woda”- kalambury;
- „Niebieskie baloniki” – zabarwianie wody na niebiesko, bańki mydlane.
2. W czarodziejskiej krainie miłości – miłość, przyjaźń: „Przyjazne serca”:
- „Kleksografia” – rozdmuchiwanie farby za pomocą słomek, rurek;
- „Obrazek dla przyjaciela” – malowanie za pomocą szklanych kulek.
3. Ciepło, słonecznie, bezpiecznie -szacunek „W słonecznej krainie":
- „Słoneczny taniec” – improwizacje ruchowe z wykorzystaniem żółtych chust do muzyki, np.: Vivaldiego, U. Dudziak;
- „Ćwiczenia z kocem" – wykorzystanie metody W. Sherborne.
4. Kolorowa przyroda – odpowiedzialność: „Zielone żabki zapraszają”:
- „Gdzie się schował kolor zielony” – zabawy badawcze z wykorzystaniem akwareli;
- „Pływające żabki” – ćwiczenia oddechowe.
II etap – przebieg dnia „Dzień Niepełnosprawności"
A) Powitanie uczestników:
- wspólne odśpiewanie piosenki „Nasze przedszkole to jedna rodzina”; - - wręczenie symboli krain: „Ciszy", „Nadzieii", „Fantazji";
- formowanie trzech „pociągów” według otrzymanych symboli i odjazd trzech „pociągów” do wyznaczonych krain.
Przebieg działań w krainach:
1. Kraina ciszy (nie słyszę, nie mówię, nie widzę)
- „Odczuwanie kropli wody” - zabawa rozwijająca wrażliwość zmysłów; dziecko ma zamknięte lub zasłonięte oczy, nauczyciel za pomocą zakraplacza upuszcza krople wody na dłoń lub twarz dziecka. Dziecko, które poczuje krople odsłania oczy;
- „Co tak pachnie” - stymulacja polisensoryczna – rozpoznawanie zapachów poprzez wykorzystanie, np. świeczek zapachowych.
2. Kraina nadziei (mam kłopoty z chodzeniem, mam mało sprawne ręce)
- „Tunel” – pokonywanie drogi w tunelu „bez posługiwania się nogami”;
- „Mała architektura” - budowanie z klocków w rękawiczkach kuchennych.
3. Kraina fantazji (mam kłopoty ze zrozumieniem)
- „Wirujący obrazek" – zespołowe tworzenie obrazka poprzez dorysowywanie elementów przez kolejnych uczestników;
- „Taniec węgierski z szarfami" – wykorzystanie metody B. Straus - improwizacje ruchowe.
B) Powstanie „Tęczy Tolerancji" - umieszczanie kolorowego odcisku dłoni na planszy.
C) Integrujący taniec przy piosence „Tęcza”.
D) Wspólny poczęstunek.
E) Zamknięcie uroczystości.
Efekty działania:- świadomość utrudnień w życiu osób z niepełnosprawnością;
- empatia, tolerancja, szacunek w stosunku do innych;
- poczucie wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa;
- akceptacja inności;
- niesienie pomocy innym, jak i oczekiwania wsparcia od innych.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Dzieci wraz z opiekunami i pracownikami przedszkola, środowisko lokalne - szkoła, władze samorządowe.
Centrum Pomocy Rodzinie
Informacje dodatkowe:Rady i przestrogi:
- zwrócenie uwagi na bariery architektoniczne (dzieci poruszające się na wózkach inwalidzkich);
- zapewnienie dostępu do pomieszczeń sanitarnych;
- odpowiednia liczba osób dorosłych.