Badanie kompetencji językowych u dzieci w Przedszkolu Niepublicznym "Muchomorek" w Bydgoszczy
Cel działania:1. Zbadanie poziomu kompetencji językowych u dzieci młodszych (3, 4- letnich) i starszych ( 5,6- letnich) z podziałem na chłopców i dziewczęta w oparciu o arkusze diagnostyczne
2. Analiza porównawcza wyników badań na przestrzeni I i II półrocza
3. Opracowanie wniosków do dalszej pracy w zakresie edukacji językowej w poszczególnych grupach wiekowych i przekazanie ich nauczycielkom
4. Modyfikacje Programu logopedycznego
5. Wdrożenie odpowiednich działań profilaktycznych dostosowanych do potrzeb dzieci
Szczegółowy opis działania:Badania rozpoczęto w styczniu, pod koniec pierwszego półrocza roku szkolnego 2013/2014. Wykorzystano w nich arkusze diagnostyczne zawierające wybrane umiejętności (osobno u dzieci młodszych i starszych).
Dziecko młodsze :
-
Uważnie słucha bajek, opowiadań – przeżywa ich treść.
-
Jest skupiony na przedmiocie zajęć, uważnie śledzi ich przebieg.
-
Wypowiada się zrozumiale dla otoczenia.
-
Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym.
-
Wypowiada się na temat treści obrazka i na określony temat.
-
Dokonuje klasyfikacji przedmiotów według określonej cechy.
-
Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
-
Rozpoznaje odgłosy dochodzące z przyrody i otoczenia.
-
Łatwo przyswaja sobie teksty piosenek i wierszy.
Dziecko starsze :
-
Rozumie i wykonuje polecenia.
-
Słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych kolegów.
-
Rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty, potrafi wyjaśnić do czego służą.
-
Wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów.
-
Potrafi rozwiązać zagadki.
-
Rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków.
-
Porządkuje i opowiada historyjki obrazkowe, uwzględniając zauważone związki przyczynowo skutkowe.
-
Buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat.
-
Wymawia poprawnie wszystkie głoski.
-
Używa poprawnie wyrażeń przyimkowych.
-
Poprawi zastosować poprawne formy fleksyjne wszystkich odmieniających się części mowy.
-
Rozpoznaje wyrazy w zdaniu i potrafi je policzyć.
-
Dokonuje analizy sylabowej słów.
-
Dokonuje analizy głoskowej słów o prostej budowie fonetycznej.
-
Wyróżnia głoski w nagłosie.
-
Wyróżnia głoski w wygłosie.
Do oceny poziomu umiejętności wykorzystano też obserwacje prowadzone w grupach, wywiady z rodzicami oraz opinie specjalistów. Badania zostały przeprowadzone przez nauczycielki, a wyniki zostały przekazane prowadzącej. Zebrane dane zostały przedstawione w formie wykresów odnoszących się do poszczególnych grup oraz zbiorowo dla całego przedszkola. Oceniono, które umiejętności są na najwyższym, a które na najniższym poziomie. Dokonano analizy porównawczej poziomu umiejętności między I a II półroczem.
Dzieci młodsze :
Zdecydowana większość dzieci młodszych wypowiada się zrozumiale dla otoczenia (91% II półrocze, 88% I półrocze). Uważnie słuchają tekstów bajek, opowiadań i przeżywają ich treść (83% II półrocze, 75% I półrocze).
Ponad 60% badanych poprawnie określa położenie przedmiotów w przestrzeni (II półrocze 63%, I półrocze 58%).
Najwyższy rozwój kompetencji nastąpił w umiejętności wypowiadania się na temat treści obrazka i na określony temat (II półrocze 67%, I półrocze 55%).
Coraz więcej dzieci łatwo przyswaja sobie teksty piosenek i wierszy (II półrocze 60%, I półrocze 53%). Zdecydowany wzrost umiejętności nastąpił w zakresie dokonywania klasyfikacji przedmiotów według określonej cechy (II półrocze 63%, I półrocze 51%).
Nadal jednak ponad 60% dzieci wymaga ćwiczeń w zakresie wybranych głosek (II półrocze 63%, I półrocze 68%).
Wzrost pozostałych kompetencji zaobserwowano w granicach od 5% do 8%. Dziewczęta uzyskały przewagę w zakresie słuchania bajek, opowiadań, piosenek, wierszy, skupienia się na przedmiocie zajęć oraz zrozumiałego wypowiadania się. Chłopcy lepiej klasyfikowali przedmioty, określali ich położenie i rozpoznawali odgłosy z otoczenia.
Dzieci starsze :
Zdecydowana większość dzieci rozumie i wykonuje polecenia (II półrocze 93%, I półrocze 87%) oraz nazywa przedmioty i potrafi wyjaśnić do czego służą (99% I i II półrocze). Doskonale radzą sobie z wyodrębnianiem i opisywaniem cech przedmiotów (96% II półrocze, 94% I półrocze). Większość dzieci potrafi rozwiązać zagadki (97% II półrocze, 90% I półrocze) oraz porządkować i opowiadać historyjki obrazkowe (90% II półrocze, 90 I półrocze).
Trudności nie sprawia również informacja podana w formie uproszczonych rysunków (93% II półrocze, 89% I półrocze).
Dzieci poprawnie używają wyrażeń przyimkowych (90% II półrocze, 89% I półrocze). Najwięcej trudności sprawia budowanie dłuższych wypowiedzi. Ponad 20% dzieci wymaga ćwiczeń w tym zakresie.
Zdecydowanie poprawiła się artykulacja wszystkich głosek (56% II półrocze, 39% I półrocze). Nadal jednak wskazane jest prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych.
W dalszym ciągu należy doskonalić poprawność gramatyczną wypowiedzi (70% II półrocze, 65% I półrocze). Najwyższy wzrost kompetencji zaobserwowano w zakresie umiejętności słuchowych.
Efekty działania:Większość dzieci :
- rozpoznaje ilość słów w podanych zdaniach i potrafi je policzyć (97% II półrocze, 68% I półrocze).
- dokonuje analizy sylabowej słów (90% II półrocze, 87% I półrocze).
- dokonuje analizy głoskowej (79% II półrocze, 42% I półrocze).
- wyróżnia głoski w nagłosie (96% II półrocze, 59% I półrocze).
- wyróżnia głoski w wygłosie (76% II półrocze, 51% I półrocze).
W 94% badanych umiejętności dziewczęta uzyskały lepsze wyniki, niż chłopcy. Chłopcy okazali się sprawniejsi jedynie w budowaniu dłuższych wypowiedzi.
Pozyskane informacje dotyczące rozwoju kompetencji językowych u dzieci przekazano nauczycielkom poszczególnych grup i rodzicom na zebraniach grupowych. W roku szkolnym 2014/2015 zostaną one uwzględnione w organizacji procesu dydaktycznego w zakresie edukacji językowej. Rodziców zachęcono do stosowania działań profilaktycznych w zakresie rozwoju mowy (wczesny kontakt ze specjalistą, prowadzenie wskazanych ćwiczeń w domu).
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Nauczycielki wszystkich grup wiekowych, rodzice, specjaliści (opinie logopedyczne, psychologiczne, pedagogiczne).
Informacje dodatkowe:Stworzono dzieciom atmosferę intymności, bezpieczeństwa i życzliwości.