strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-11-29 11:09 / 327
Badanie kompetencji językowych u dzieci w Przedszkolu Niepublicznym "Muchomorek" w Bydgoszczy
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Niepubliczne "Muchomorek"
Morcinka 10
85-317 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Małgorzata Sierant
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Styczeń oraz czerwiec 2014
Forma zajęć:indywidualna
Adresat zajęć:Rodzice, nauczyciele, terapeuci, urzędnicy KO
Cel działania:
1. Zbadanie poziomu kompetencji językowych u dzieci młodszych (3, 4- letnich) i starszych ( 5,6- letnich) z podziałem na chłopców i dziewczęta w oparciu o arkusze diagnostyczne
2. Analiza porównawcza wyników badań na przestrzeni I i II półrocza
3. Opracowanie wniosków do dalszej pracy w zakresie edukacji językowej w poszczególnych grupach wiekowych i przekazanie ich nauczycielkom
4. Modyfikacje Programu logopedycznego
5. Wdrożenie odpowiednich działań profilaktycznych dostosowanych do potrzeb dzieci

Szczegółowy opis działania:

Badania rozpoczęto w styczniu, pod koniec pierwszego półrocza roku szkolnego 2013/2014. Wykorzystano w nich arkusze diagnostyczne zawierające wybrane umiejętności (osobno u dzieci młodszych i starszych).

 

Dziecko młodsze :

  1. Uważnie słucha bajek, opowiadań – przeżywa ich treść.

  2. Jest skupiony na przedmiocie zajęć, uważnie śledzi ich przebieg.

  3. Wypowiada się zrozumiale dla otoczenia.

  4. Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym.

  5. Wypowiada się na temat treści obrazka i na określony temat.

  6. Dokonuje klasyfikacji przedmiotów według określonej cechy.

  7. Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.

  8. Rozpoznaje odgłosy dochodzące z przyrody i otoczenia.

  9. Łatwo przyswaja sobie teksty piosenek i wierszy.

Dziecko starsze :

  1. Rozumie i wykonuje polecenia.

  2. Słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych kolegów.

  3. Rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty, potrafi wyjaśnić do czego służą.

  4. Wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów.

  5. Potrafi rozwiązać zagadki.

  6. Rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków.

  7. Porządkuje i opowiada historyjki obrazkowe, uwzględniając zauważone związki przyczynowo skutkowe.

  8. Buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat.

  9. Wymawia poprawnie wszystkie głoski.

  10. Używa poprawnie wyrażeń przyimkowych.

  11. Poprawi zastosować poprawne formy fleksyjne wszystkich odmieniających się części mowy.

  12. Rozpoznaje wyrazy w zdaniu i potrafi je policzyć.

  13. Dokonuje analizy sylabowej słów.

  14. Dokonuje analizy głoskowej słów o prostej budowie fonetycznej.

  15. Wyróżnia głoski w nagłosie.

  16. Wyróżnia głoski w wygłosie.

Do oceny poziomu umiejętności wykorzystano też obserwacje prowadzone w grupach, wywiady z rodzicami oraz opinie specjalistów. Badania zostały przeprowadzone przez nauczycielki, a wyniki zostały przekazane prowadzącej. Zebrane dane zostały przedstawione w formie wykresów odnoszących się do poszczególnych grup oraz zbiorowo dla całego przedszkola. Oceniono, które umiejętności są na najwyższym, a które na najniższym poziomie. Dokonano analizy porównawczej poziomu umiejętności między I a II półroczem.

 

Dzieci młodsze :

Zdecydowana większość dzieci młodszych wypowiada się zrozumiale dla otoczenia (91% II półrocze, 88% I półrocze). Uważnie słuchają tekstów bajek, opowiadań i przeżywają ich treść (83% II półrocze, 75% I półrocze).

Ponad 60% badanych poprawnie określa położenie przedmiotów w przestrzeni (II półrocze 63%, I półrocze 58%).

Najwyższy rozwój kompetencji nastąpił w umiejętności wypowiadania się na temat treści obrazka i na określony temat (II półrocze 67%, I półrocze 55%).

Coraz więcej dzieci łatwo przyswaja sobie teksty piosenek i wierszy (II półrocze 60%, I półrocze 53%). Zdecydowany wzrost umiejętności nastąpił w zakresie dokonywania klasyfikacji przedmiotów według określonej cechy (II półrocze 63%, I półrocze 51%).

Nadal jednak ponad 60% dzieci wymaga ćwiczeń w zakresie wybranych głosek (II półrocze 63%, I półrocze 68%).

Wzrost pozostałych kompetencji zaobserwowano w granicach od 5% do 8%. Dziewczęta uzyskały przewagę w zakresie słuchania bajek, opowiadań, piosenek, wierszy, skupienia się na przedmiocie zajęć oraz zrozumiałego wypowiadania się. Chłopcy lepiej klasyfikowali przedmioty, określali ich położenie i rozpoznawali odgłosy z otoczenia.

 

Dzieci starsze :

Zdecydowana większość dzieci rozumie i wykonuje polecenia (II półrocze 93%, I półrocze 87%) oraz nazywa przedmioty i potrafi wyjaśnić do czego służą (99% I i II półrocze). Doskonale radzą sobie z wyodrębnianiem i opisywaniem cech przedmiotów (96% II półrocze, 94% I półrocze). Większość dzieci potrafi rozwiązać zagadki (97% II półrocze, 90% I półrocze) oraz porządkować i opowiadać historyjki obrazkowe (90% II półrocze, 90 I półrocze).

Trudności nie sprawia również informacja podana w formie uproszczonych rysunków (93% II półrocze, 89% I półrocze).

Dzieci poprawnie używają wyrażeń przyimkowych (90% II półrocze, 89% I półrocze). Najwięcej trudności sprawia budowanie dłuższych wypowiedzi. Ponad 20% dzieci wymaga ćwiczeń w tym zakresie.

Zdecydowanie poprawiła się artykulacja wszystkich głosek (56% II półrocze, 39% I półrocze). Nadal jednak wskazane jest prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych.

W dalszym ciągu należy doskonalić poprawność gramatyczną wypowiedzi (70% II półrocze, 65% I półrocze). Najwyższy wzrost kompetencji zaobserwowano w zakresie umiejętności słuchowych.



Efekty działania:
Większość dzieci :

- rozpoznaje ilość słów w podanych zdaniach i potrafi je policzyć (97% II półrocze, 68% I półrocze).
- dokonuje analizy sylabowej słów (90% II półrocze, 87% I półrocze).
- dokonuje analizy głoskowej (79% II półrocze, 42% I półrocze).
- wyróżnia głoski w nagłosie (96% II półrocze, 59% I półrocze).
- wyróżnia głoski w wygłosie (76% II półrocze, 51% I półrocze).

W 94% badanych umiejętności dziewczęta uzyskały lepsze wyniki, niż chłopcy. Chłopcy okazali się sprawniejsi jedynie w budowaniu dłuższych wypowiedzi.

Pozyskane informacje dotyczące rozwoju kompetencji językowych u dzieci przekazano nauczycielkom poszczególnych grup i rodzicom na zebraniach grupowych. W roku szkolnym 2014/2015 zostaną one uwzględnione w organizacji procesu dydaktycznego w zakresie edukacji językowej. Rodziców zachęcono do stosowania działań profilaktycznych w zakresie rozwoju mowy (wczesny kontakt ze specjalistą, prowadzenie wskazanych ćwiczeń w domu).

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Nauczycielki wszystkich grup wiekowych, rodzice, specjaliści (opinie logopedyczne, psychologiczne, pedagogiczne).

Informacje dodatkowe:
Stworzono dzieciom atmosferę intymności, bezpieczeństwa i życzliwości.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl