strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-12-07 18:44 / 325
Program własny "Mały artysta w świecie plastyki"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Nr 1
Bydgoska 13
89-500 Tuchola
Autor / autorzy działania:Dorota Klajbor
przedszkole1_tuchola@o2.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia dydaktyczne
Adresat zajęć:dzieci 5-6 letnie
Cel działania:
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych;
- rozwijanie aktywności własnej poprzez kontakt ze sztuką;
- poznanie różnorodnych technik plastycznych
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole;
- doskonalenie sprawności manualnych.


Szczegółowy opis działania:

W ramach programu dzieci wykonują prace plastyczne związane z porami roku i kalendarzem. W ramach programu realizowane są: zajęcia otwarte z rodzicami (np. „Kolorowe mandale”, „Kartka świąteczna”), plener malarski z rodzicami („Pomaluj mój świat”), spotkania z twórcami ludowymi (poznawanie wytworów borowiackich), spotkania z artystami (np. malarz, plastyk, rzeźbiarz), spotkania z cyklu „Człowiek z pasją” (poznawanie różnych technik plastycznych), obcowanie ze sztuką (uczestniczenie w wystawach, oglądanie prac różnych twórców i artystów – rzeźba, obraz, rysunek, portret, autoportret), warsztaty plastyczne z plastykiem w Tucholskim Domu Kultury (np. lepienie w glinie, filcowanie), Mały artysta w świecie plastyki – tworzenie galerii prac plastycznych na holu (na bieżąco), Album Małego Artysty – ukazanie różnych technik plastycznych (zebranie prac danej pory roku i stworzenie kolejno 4 albumów z nazwami poznanych technik plastycznych), zajęcia plastyczne Mali artyści uczą (włączanie środowiska lokalnego do działań plastycznych – spotkanie z emerytami, a także z maluszkami), prezentacja multimedialna przedstawiająca działania małych artystów W świecie plastyki… (ukazanie działalności plastycznej dzieci – ich rodzicom), Świąteczna niespodzianka – obdarowanie środowiska lokalnego wytworami plastycznymi wykonanymi przez małych artystów, rysunkowe zajęcia plenerskie; zajęcia eksperymentalne z barwami; zabawy z barwną plamą, kreską, figurą, konkurs plastyczny dla dzieci– „Wiosenna mandala”. Na szczeblu gminnym organizowany są zajęcia plastyczne dla dzieci z sąsiedniego przedszkola, prowadzone przez autorkę programu, w celu poszerzania własnych działań plastycznych, rozwijania aktywności plastycznej dzieci i promowania naszej placówki, zorganizowanie wystawy pokonkursowej prac dzieci w naszym przedszkolu (wernisaż z oprawą artystyczną prezentacji muzyczno-tanecznych grup przedszkolnych), aktywny udział dzieci w konkursach plastycznych o charakterze ogólnopolskim, wojewódzkim, regionalnym (powiatowym, gminnym, warsztaty plastyczne dla nauczycieli w celu doskonalenia zawodowego.

Mali artyści według planu działań niniejszego programu odbywają następującą podróż po świecie plastyki:

We wrześniu dzieci tworzą: kolorowe szlaczki techniką stemplowania, jesienne drzewa techniką malowania za pomocą gąbki, wyczarowane listki techniką frottage, jeża techniką rysowania węglem rysunkowym.

W ramach spotkań z cyklu „Człowiek z pasją” – dzieci poznają jesienne dekoracje – jesienne wieńce wykonane z materiału przyrodniczego, zdobione różnymi skarbami jesieni.

W październiku dzieci  tworzą: słodkie owoce techniką malowania na cukrze, kolorowy słoik techniką kompozycji z warzyw na ograniczonej powierzchni, grzyby techniką origami płaskie z koł.

Dzieci odwiedzają Tucholski Ośrodek Kultury w celu obcowania ze sztuką – oglądają wystawę prac artystów i twórców związanych z tucholskim środowiskiem artystycznym. Uczestniczą w warsztatach plastycznych z plastykiem – lepią w glinie.

W listopadzie dzieci tworzą: jesienne krajobrazy techniką collage (pracujemy w grupach wykorzystując duże arkusze szarego papieru i łącząc zgromadzony materiał, zwierzaki–kamieniaki techniką malowania farbą plakatową, kolorowe parasole techniką puentylizmu.

Dzieci zapraszają rodziców na zajęcia otwarte pod hasłem „Kolorowe mandale”, na których współpracują tworząc jesienne mandale techniką malowania plasteliną i zdobiąc je ziarenkami różnych przypraw.

Organizuję warsztaty plastyczne z „filcowania” przy współpracy z plastykiem pod hasłem Pluszowy Miś (w związku z obchodzonym w listopadzie Światowym Dniem Pluszowego Misia).

W grudniu dzieci  tworzą: choinkową gałązkę techniką wydrapywanki na plastelinie, bombkę na choinkę techniką collage  ze strużyn kredek, kolorową choinkę techniką malowania plasteliną, kartki świąteczne techniką malowania na podkładzie z kaszy.

W ramach spotkań z cyklu „Człowiek z pasją” – dzieci poznają technikę decoupage.

Dzieci zapraszają rodziców na zajęcia otwarte pod hasłem „Świąteczna kartka”, na których współpracują tworząc według własnych pomysłów kartki z kolorowych kartek i tektury falistej.

Realizuję Świąteczną Niespodziankę – obdarowujemy środowisko lokalne wytworami plastycznymi wykonanymi przez dzieci (wręczamy domownikom na pobliskim osiedlu kartki z życzeniami Kolorowe choinki i życzymy Wesołych Świąt).

W styczniu  dzieci wykonują: serduszko dla babci i dziadka techniką lepienia z masy solnej; laurki dla babci i dziadka techniką kolorowej wycinanki i z wykorzystaniem ozdobnych dziurkaczy; zimowy obrazek techniką rysowania kredką na papierze ściernym; bałwanki techniką malowania akwarelą; na papierze ściernym; bałwanki techniką malowania akwarelą.

Organizuję spotkania z twórcami ludowymi (rzeźbiarz, hafciarka) w celu zapoznania dzieci z wytworami borowiackimi charakterystycznymi dla Borów Tucholskich.

W lutym dzieci tworzą: maskę/okulary na karnawał techniką wydzieranki, strój karnawałowy techniką wycinanki gazetowej, zimowe pejzaże techniką malowania na wilgotnym papierze „mokre w mokrym”, zaczarowane wycinanki techniką wycinanki z papieru kolorowego o kształtach wybranych figur geometrycznych.

Mali artyści uczą – dzieci włączają środowisko lokalne do działań plastycznych. Zapraszam na zajęcia plastyczne do przedszkola emerytów, a także dzieci młodsze do wspólnego malowania farbami na dużych arkuszach papieru techniką malowania dziesięcioma palcami.

W marcu dzieci tworzą: wiosenną mandalę techniką wyklejanki z kulek krepiny, zwiastuny wiosny techniką posypywanych obrazków, kartkę wielkanocną techniką wycinanki z tektury falistej; pisanki – jajka malowane techniką wyklejanki z kulek krepiny (wykorzystujemy jajka styropianowe).

W ramach spotkań z cyklu „Człowiek z pasją” – dzieci poznają dawne techniki malowania/tworzenia pisanek i innych dekoracji wielkanocnych.

W kwietniu dzieci  tworzą: kwitnący sad techniką malowania dziesięcioma placami, kolorowe motyle techniką dekalkomanii/obrazek z kleksa, biedronki, żabki i motyle techniką origami z kół; wiosenną łąkę techniką wycinanki z papierów malowanych.

Dzieci biorą udział w zajęciach eksperymentalnych z barwami, w zabawach z barwną plamą, kreską, figurą.

W maju dzieci  tworzą: bukiecik dla mamy techniką formy przestrzennej z wykorzystaniem rolki po papierze; laurkę dla mamy techniką kolorowej wycinanki i z wykorzystaniem ozdobnych dziurkaczy; wiosenne kwiaty techniką malowania na wilgotnym papierze „mokre w mokrym”; majową łąkę techniką rysowania świecą.

Dzieci biorą udział w zajęciach plenerskich, zapraszają rodziców do wspólnego malowania na folii – plener malarski pod hasłem „Pomaluj mój świat”. Organizuję spotkanie malarskie z artystą – malarzem.

W czerwcu dzieci tworzą: obrazek Wszystkie dzieci nasze są techniką rysowania pastelami; zwierzaki techniką lepienia z masy solnej, żaglówkę techniką origami płaskie z trójkątów i kwadratów; obrazek Wakacyjna przygoda techniką malowania farbami plakatowymi.

Na zakończenie mojego programu zapraszam rodziców dzieci i przedstawiam prezentację multimedialną pod hasłem W świecie plastyki… dokumentującą i podsumowującą działania plastyczne i umiejętności przedszkolaków z odbytej podróży plastycznej.



Efekty działania:
Dziecko:
- usprawnia motorykę małą, wyrabia nawyk dbałości o estetykę wykonanych prac, potrafi nazwać barwy podstawowe i pochodne;
- sprawnie rysuje kredką świecową, pastelową, mazakiem, kredą, patykiem, węglem, świecą na różnych rodzajach papieru; - maluje na różnorodnym materiale o różnych formatach i wielkościach; malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, palcami i z użyciem pędzli i innych przedmiotów- przyborów;
- potrafi komponować całą płaszczyznę, rysuje i maluje inspirowane muzyką, literaturą, własnymi przeżyciami, wykonuje wycinanki płaskie i formy przestrzenne z papieru, tworzy kompozycję łącząc różne tworzywa z materiałem przyrodniczym i innymi materiałami, ulepi z plasteliny, masy solnej;
- zespołowo wykonuje prace plastyczne, dokonuje oceny wytworów własnych i kolegów;
- poznaje i wzbogaca słownictwo związane ze światem plastyki;
- poznaje ciekawych twórców;
- staje się aktywnym odbiorcą i twórcą sztuki.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Tucholski Ośrodek Kultury - współpraca z plastykiem, organizowanie warsztatów plastycznych dla dzieci.
Muzeum Borów Tucholskich - obcowanie ze sztuką, wystawy.
Twórcy ludowi - poznawanie sztuki regionalnej Borowiaków.
KPCEN Toruń - warsztaty plastyczne organizowane dla nauczycieli, doskonalenie zawodowe w kierunku plastycznym.
Rodzice - zajęcia otwarte, organizowanie materiałów plastycznych.
Środowisko lokalne: emeryci, dzieci z zaprzyjaźnionego tucholskiego przedszkola i żłobka - wspólne działania plastyczne.


Informacje dodatkowe:
W przedszkolu dzieci mają stworzone warunki i możliwości do rozwijania swoich zainteresowań plastycznych. Nauczycielka inspiruje dzieci, motywuje do zabawy plastyką poprzez wyzwalanie w nich ciekawości, rozwijanie wyobraźni i fantazji tworzy klimat sprzyjający pracy twórczej. Dzieci zachęcane są do tworzenia, odkrywania, wypowiadania się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu. Uczą się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i wzajemnej pomocy zachęcając swoją rodzinę do szeroko pojętego kontaktu ze sztuką jako formy spędzania wolnego czasu. Program ten zapewnia dzieciom wiele pozytywnych przeżyć.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.facebook.com / Przedszkole nr 1 w Tucholi



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl