Cel działania:Cel główny:
• rozbudzenie i rozszerzenie zainteresowań środowiskiem przyrodniczym;
• kształtowanie postaw proekologicznych;
• propagowanie idei zrównoważonego rozwoju.
Cele szczegółowe:
• podniesienie wyższych osiągnięć w nauce;
• promocja szkoły w środowisku lokalnym;
• popularyzacja działań i osiągnięć placówki;
• współpraca z osobami i instytucjami.
Szczegółowy opis działania:
Na początku każdego roku szkolnego ustalany jest termin i temat konkursu (co roku inny z zakresu zagadnień ekologiczych). Wybrani nauczyciele otrzymują przydział zadań do zrealizowania (oprawa muzyczna, inscenizacja, dekoracje). Ustalane zostają: lista sponsorów, wzory zaproszeń, dyplomów i podziękowań. Kolejnym zadaniem jest opracowanie scenariusza przedstawienia zgodnego z tematem przewodnim konkursu. Nad przygotowaniem uczniów do realizacji przedstawienia i rekwizytów czuwają nauczyciele świetlicy. Konkurs rozpoczyna się przywitaniem gości i uczniów. Powołana zostaje komisja konkursowa składająca się głównie z przedstawicieli instytucji działajacych na rzeccz ochrony środowiska, która czuwa nad przebiegiem konkursu. Konkurs składa się z II etapów: I – test wiedzy przyrodniczej i II – części indywidualnej uczestników, np.: prezentacji multimedialnej na wybrany temat, własnoręcznie wykonanych prac, albumów, prezentacji mody ekologicznej, itp. W przerwie organizowany jest poczęstunek dla uczestników oraz występ dzieci. Konkurs kończy podsumowanie wyników i wyłonienie laureatów. Wręczone zostają dyplomy, nagrody i podziękowania dla uczestników. Krótki przebieg i zdjęcia z konkursu zostają umieszczone w mediach i na stronie internetowej szkoły.
Przebieg konkursu:
- Powitanie gości.
- Prezentacja drużyn.
- Powołanie komisji konkursowej.
- Przeprowadzenie I części konkursu – testu wiedzy przyrodniczej (stały element konkursu).
- Poczęstunek dla uczestników konkursu.
- Podsumowanie I części konkursu.
- Przeprowadzenie II części konkursu. (Co roku ta część konkursu jest inna i dotyczy np. prezentacji multimedialnej na wybrany temat, własnoręcznie wykonanych prac, albumów, prezentacji mody ekologicznej , prezentacji własnoręcznie wykonanych masek zwierząt itp.)
- Podsumowanie II części konkursu.
- Występ uczniów (krótka część artystyczna w czasie której komisja podlicza zdobyte punkty)
- Podsumowanie konkursu, wyłonienie laureatów.
- Wręczenie nagród.
- Zakończenie uroczystości.
Konkurs ten od 11 lat spotka się z dużym zainteresowaniem nauczycieli i uczniów włocławskich szkół. Wszyscy uczestnicy mogą sprawdzić swoje umiejętności, a zachęceni sukcesem poszerzają krąg miłośników przyrody, dostrzegając niezaprzeczalne znaczenie wpływu człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Sprzyjają temu ciekawe formy konkursu i udział przedstawicieli innych włocławskich szkół. Dzieci uczą się zdrowej rywalizacji. Uczniowie naszej szkoły czują się współodpowiedzialni za organizację konkursu, pełnia rolę gospodarzy.
Efekty działania:Skorelowane działania przynoszą zadowolenie i satysfakcję organizatorom konkursu. Uczniowie przejawiają pozytywne zachowania proekologiczne. Konkurs na stałe wpisał się w kalendarz imprez przyrodniczych organizowanych przez włocławskie szkoły.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
• Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu;
• Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej we Włocławku;
• Liga Ochrony Przyrody;
• Nadleśnictwo Włocławek;
• Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „SANIKO” we Włocławku;
• Kujawska Spółdzielnia Mleczarska we Włocławku;
• Medialne Centrum Kujaw, CW 24, Q4.