strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-10-27 12:39 / 321
Międzyszkolny konkurs ekologiczny dla szkół podstawowych
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaj Kopernik we Włocławku
Cyganka 6/10
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Małgorzata Andrzejewska, Teresa Grzelak
sp3wlocl@gmail.com
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cyklicznie co roku w maju, konkurs organizowany od 12 lat
Forma zajęć:konkurs dla klas IV-VI szkół podstawowych
Adresat zajęć:ucz. klas IV-VI szkół podstawowych z Włocławka
Cel działania:
Cel główny:
• rozbudzenie i rozszerzenie zainteresowań środowiskiem przyrodniczym;
• kształtowanie postaw proekologicznych;
• propagowanie idei zrównoważonego rozwoju.

Cele szczegółowe:
• podniesienie wyższych osiągnięć w nauce;
• promocja szkoły w środowisku lokalnym;
• popularyzacja działań i osiągnięć placówki;
• współpraca z osobami i instytucjami.



Szczegółowy opis działania:

 

Na początku każdego roku szkolnego ustalany jest termin i temat konkursu (co roku inny z zakresu zagadnień ekologiczych). Wybrani nauczyciele otrzymują przydział zadań do zrealizowania (oprawa muzyczna, inscenizacja, dekoracje). Ustalane zostają: lista sponsorów, wzory zaproszeń, dyplomów i podziękowań. Kolejnym zadaniem jest opracowanie scenariusza przedstawienia zgodnego z tematem przewodnim konkursu. Nad przygotowaniem uczniów do realizacji przedstawienia i rekwizytów czuwają nauczyciele świetlicy. Konkurs rozpoczyna się przywitaniem gości i uczniów. Powołana zostaje komisja konkursowa składająca się głównie z przedstawicieli instytucji działajacych na rzeccz ochrony środowiska, która czuwa nad przebiegiem konkursu. Konkurs składa się z II etapów: I – test wiedzy przyrodniczej i II – części indywidualnej uczestników, np.: prezentacji multimedialnej na wybrany temat, własnoręcznie wykonanych prac, albumów, prezentacji mody ekologicznej, itp. W przerwie organizowany jest poczęstunek dla uczestników oraz występ dzieci. Konkurs kończy podsumowanie wyników i wyłonienie laureatów. Wręczone zostają dyplomy, nagrody i podziękowania dla uczestników. Krótki przebieg i zdjęcia z konkursu zostają umieszczone w mediach i na stronie internetowej szkoły.

 

Przebieg konkursu:

  1. Powitanie gości.
  2. Prezentacja drużyn.
  3. Powołanie komisji konkursowej.
  4. Przeprowadzenie I części konkursu – testu wiedzy przyrodniczej (stały element konkursu).
  5. Poczęstunek dla uczestników konkursu.
  6. Podsumowanie I części konkursu.
  7. Przeprowadzenie II części konkursu. (Co roku ta część konkursu jest inna i dotyczy np. prezentacji multimedialnej na wybrany temat, własnoręcznie wykonanych prac, albumów, prezentacji mody ekologicznej , prezentacji własnoręcznie wykonanych masek zwierząt itp.)
  8. Podsumowanie II części konkursu.
  9. Występ uczniów (krótka część artystyczna w czasie której komisja podlicza zdobyte punkty)
  10. Podsumowanie konkursu, wyłonienie laureatów.
  11. Wręczenie nagród.
  12. Zakończenie uroczystości.

 Konkurs ten od 11 lat spotka się z dużym zainteresowaniem nauczycieli i uczniów włocławskich szkół. Wszyscy uczestnicy mogą sprawdzić swoje umiejętności, a zachęceni sukcesem poszerzają krąg miłośników przyrody, dostrzegając niezaprzeczalne znaczenie wpływu człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Sprzyjają temu ciekawe formy konkursu i udział przedstawicieli innych włocławskich szkół. Dzieci uczą się  zdrowej rywalizacji. Uczniowie naszej szkoły czują się współodpowiedzialni za organizację konkursu, pełnia rolę gospodarzy.



Efekty działania:
Skorelowane działania przynoszą zadowolenie i satysfakcję organizatorom konkursu. Uczniowie przejawiają pozytywne zachowania proekologiczne. Konkurs na stałe wpisał się w kalendarz imprez przyrodniczych organizowanych przez włocławskie szkoły.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
• Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu;
• Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej we Włocławku;
• Liga Ochrony Przyrody;
• Nadleśnictwo Włocławek;
• Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „SANIKO” we Włocławku;
• Kujawska Spółdzielnia Mleczarska we Włocławku;
• Medialne Centrum Kujaw, CW 24, Q4.



Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.sp3wloclawek.pl/



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl