strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-01-22 18:04 / 32
"TORUŃ - MOJA MAŁA OJCZYZNA"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Miejskie Nr 1
Strumykowa 13
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Kamila Wesołowska
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Okres edukacji przedszkolnej
Forma zajęć:zajęcia edukacyjne, wycieczki
Adresat zajęć:Dzieci w wieku od 3 do 6 lat
Cel działania:
Wytworzenie i umacnianie więzi emocjonalnej ze swoją "małą ojczyzną" poprzez:

- poznawanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu w płaszczyźnie geograficznej, etnograficznej i kulturowej;
- poznawanie własnego dziedzictwa kulturowego oraz jego uniwersalnych wartości w kontekście wartości narodowych i ogólnoludzkich;
- kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, społeczności przedszkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju;
- budowanie prawidłowej relacji dziecka z domem rodzinnym, przedszkolem opartych na wzajemnym szacunku i miłości;
- rozbudzanie zainteresowań kulturowych poprzez ukazywanie piękna historii i najważniejszych zabytków naszego regionu, legend oraz dorobku twórców naszego regionu;
- dostrzeganie i docenienie walorów historycznych i turystycznych oraz przyrodniczych własnego regionu;
- rozbudzanie ciekawości w przybliżaniu tradycji i obrzędów ludowych oraz kultywowanie tradycji.

Szczegółowy opis działania:

 Program „Toruń, moja mała ojczyzna” realizowany jest w placówce, której siedziba mieści się w samym sercu Miasta, czyli na Toruńskiej Starówce. Niezwykłe położenie przedszkola, sąsiedztwo średniowiecznych kamienic, starych uliczek, zabytkowych budynków sprzyja realizowanym treściom. Zetknięcie ze średniowieczną zabudową Starego Miasta wpisanego na listę światowego dziedzictwa kultury, związanymi z nią legendami lub prawdziwymi opowieściami, a także niepowtarzalnym smakiem toruńskich pierników dostarcza dzieciom niezwykłych przeżyć, pozwalając poznać i odkryć swoją „małą ojczyznę”.

 

Program zakłada kształtowanie miłości do ojczyzny poprzez stopniowe i naturalne poznawanie domu rodzinnego, przedszkola, miasta, regionu i kraju. Realizacja programu pozwala na tworzenie więzi z rodziną, społecznością lokalną i regionalną a jednocześnie stwarza możliwość kształtowania osobowości obywatela umiejącego odnaleźć własną tożsamość w zintegrowanej społeczności europejskiej. W ramach realizacji programu dzieci odwiedzają toruńskie muzea, ośrodki sztuki, nauki i kultury oraz podczas spacerów chłoną atmosferę toruńskiej Starówki.

 

Struktura programu obejmuje treści składające się na 4 poziomy.

 

I.              Dom rodzinny – dziecko jako członek rodziny

 

 

Treści  kształcenia

 

 

Cele  edukacyjne

 

Mój dom (budynek)

 i jego otoczenie

 

 

  • Ukazanie różnorodności budynków mieszkalnych.
  • Zapoznanie z pojęciem „mieszkanie” oraz jego wyposażeniem.
  • Poznawanie najbliższego otoczenia domu rodzinnego.

 

Moja rodzina

– struktura rodziny

 

 

 

  • Gromadzenie informacji na temat swojej rodziny.
  • Wzbudzanie poczucia więzi emocjonalnej z najbliższymi członkami rodziny.
  • Kultywowanie tradycji rodzinnych.

 

Organizacja życia

 w mojej rodzinie – zajęcia kulturalne

i społeczne rodziny

 

 

  • Kształtowanie poczucia obowiązku i odpowiedzialności za swoje czyny.
  • Dostrzeganie znaczenia roli członków rodziny.
  • Poznawanie czynności zawodowych rodziców (odwiedzanie zakładów pracy).
  • Poznawanie niektórych procesów technologicznych.

 

Tradycje i zwyczaje rodzinne i narodowe

w  mojej rodzinie:

 

  • Święta religijne. Zwyczaje

w domu moich przodków, rodziców

i najbliższej okolicy.

 

  • Tradycje

i zwyczaje związane

z porami roku.

 

  • Wierzenia, wróżby, przepowiednie, przesądy.

 

 

  • Przyśpiewki

i pieśni ludowe, przysłowia, anegdoty, opowieści.

 

 

 

  • Tańce ludowe

 

 

 

 

 

  • Język rodziny oraz inny ludzi.

 

 

 

 

 

 

 

  • Tworzenie dekoracji według własnego pomysłu, z gotowych elementów oraz elementów ludowych.
  • Rozbudzanie zainteresowań zwyczajami i tradycjami narodowymi.

 

 

  • Zapoznanie z obchodzonymi tradycjami i zwyczajami.
  • Rozbudzanie zainteresowań tradycjami i zwyczajami.
  • Budzenie przywiązania do tradycji narodowych.

 

  • Poznawanie symboliki i zrozumienie dawnych wierzeń, wróżb, przepowiedni i przesądów związanych z andrzejkami, nocą świętojańską i świętami.

 

  • Zapoznanie z bogactwem melodii ludowych i uwrażliwianie na ich piękno.
  • Rozumienie „mądrości ludowych” przekazywanych w przysłowiach.
  • Rozbudzanie zainteresowania kulturą i folklorem regionalnym i narodowym.
  • Kultywowanie tradycji folklorystycznej.

 

  • Zapoznanie z różnorodnością tańców ludowych.
  • Zapoznanie z podstawowymi krokami wybranych tańców ludowych oraz charakterystycznymi strojami ludowymi.
  • Kultywowanie tradycji folklorystycznej.
  • Wykonywanie tańców regionalnych.

 

  • Poznawanie prawidłowości mowy polskiej.
  • Osłuchanie się z mową środowiskową.
  • Uwrażliwianie na piękno ojczystego języka.

 

II. Przedszkole – dziecko jako kolega

 

 

treści  kształcenia

 

 

cele  edukacyjne

 

Moje przedszkole (budynek) i jego otoczenie 

 

  • Zapoznanie z budynkiem przedszkolnym.
  • Przybliżenie historii budynku.
  • Wzbudzanie zainteresowania zabudową Starego Miasta.
  • Budzenie przywiązania do przedszkola.

 

Organizacja życia

 w przedszkolu

 

 

 

  • Zapoznanie z podstawowymi zasadami funkcjonowania przedszkola.
  • Integracja i adaptacja do nowego środowiska przedszkolnego.
  • Uświadamianie znaczenia pracy pracowników przedszkola oraz własnej roli w nim.
  • Poczucie przynależności do oddziału przedszkolnego.

 

Współpraca rodziców

 z przedszkolem

 

 

  • Wzbogacanie procesu edukacyjnego o różne formy proponowane i podejmowane z inicjatywy rodziców.
  • Integracja oddziaływań pedagogicznych.

 

Patronka przedszkola

 

  • Przybliżenie sylwetki patronki przedszkola.
  • Rozbudzanie zainteresowań działalnością patronki.

 

Tradycje przedszkola

 

  • Budzenie poczucia przynależności do społeczności przeszklonej.
  • Zachęcanie do aktywnego włączania się do świąt przedszkolnych.

 

Ramowy rozkład dnia w przedszkolu

 

  • Zapoznanie z stałymi elementami przebiegu dnia w przedszkolu.

III. Miasto rodzinne dawniej i dziś 

 

 

treści  kształcenia

 

 

cele  edukacyjne

 

Moja droga

do przedszkola

 

 

  • Zapoznanie z ogólnymi zasadami uczestniczenia w ruchu drogowym.
  • Uświadamianie konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego.
  • Pobudzanie do obserwowania otaczającego świata.

 

Ja, torunianin

 

  • Kształtowanie poczucia związku dziecka z miejscem urodzenia, zamieszkania.

 

Dzieje mojego miasta w legendzie

i historii

  • Wzbudzanie zainteresowania własnym miastem rodzinnym.
  • Dostarczanie wiedzy dotyczącej historii miasta.
  • Wzbudzanie zainteresowania publikacjami w postaci albumów i encyklopedii multimedialnych.
  • Odzwierciedlanie treści legend w czasie zabaw, zajęć i podczas kontaktów indywidualnych.
  • Ukazywanie związków legend z teraźniejszością.

Budzenie szacunku w stosunku do symboli regionalnych i lokalnych.

 

Dziedzictwo kulturowe mojego miasta. Poszukiwanie śladów przeszłości

i poznawanie zabytków

 

  • Pobudzanie do obserwowania otaczającego środowiska poprzez zadawanie pytań i bezpośrednie dostarczanie dzieciom radości odkrywania.
  • Wyjaśnianie pojęć: zabytek, dzieło sztuki,  muzeum, ślady przeszłości, kultura.
  • Rozbudzanie zainteresowań kulturowych poprzez ukazywanie piękna historii i najważniejszych zabytków  swojego miasta,
  • Dostrzeganie i docenienie walorów swojego miasta.
  • Dostrzeganie i docenienie walorów historycznych i turystycznych własnego regionu.

 

Wybitni i znani ludzie mojego miasta

 

 

  • Rozpoznanie sylwetki Mikołaja Kopernika, który rozsławił miasto w Polsce i na świecie.
  • Poznawanie jego najważniejszych dokonań,  zasług dla miasta i świata.
  • Poznawanie znaczących sylwetek osób i ich zasług dla miasta.
  • Przybliżenie sylwetek patronów ulic miasta, przy których mieszkają dzieci.

Sztuka, nauka

 i kultura

w moim mieście

 

  • Zapoznanie z miejscami sztuki, nauki i kultury w mieście.
  • Uwrażliwianie na piękno i niepowtarzalność miasta.
  • Rozbudzanie poczucia piękna i estetyki.
  • Dostrzeganie konieczności kulturalnego zachowania w miejscach publicznych.

 

 

Miasto, część Ojczyzny

 

  • Zapoznanie z pochodzeniem i symbolem miasta.
  • Wyjaśnienie pojęć: godło państwa, herb miasta.
  • Dostrzeganie wkładu własnego miasta w dzieje narodu.
  • Budzenie szacunku w stosunku do symboli narodowych, regionalnych i lokalnych oraz miejsc pamięci narodowej.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego, regionu i kraju.

 

 

Historia budynku przedszkola

 

 

  • Zapoznanie z historią budynku przedszkola.

 

 

IV. Moja najbliższa okolica i region

 

 

treści  kształcenia

 

 

cele  edukacyjne

 

Krajobraz naturalny

 

 

  • Rozbudzanie zainteresowań najbliższą okolicą.

 

 

Folklor

i sztuka ludowa

 

 

 

 

  • Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu.
  • Poznawanie własnego dziedzictwa kulturowego.
  • Stwarzanie warunków do rozwoju ekspresji plastycznej i muzycznej.

 

 

Tradycje regionalne

 

  • Rozbudzanie zainteresowania tradycjami własnego regionu.
  • Budzenie przywiązania do własnego regionu.
  • Zapoznanie z tradycyjnymi potrawami kuchni kujawskiej.

 

 

Ciekawe miejsca

w regonie

 

  • Budzenie poczucia więzi z regionem
  • Poznawanie jego osobliwości.

 

 

 

Opracowany program zakresu edukacji regionalnej przeznaczony jest do realizacji w przedszkolu. Proponowane treści przeznaczone są do realizacji w ciągu 4 lat nauki w przedszkolu.

Przykładowy przebieg zajęć prowadzonych w grupie ukazują scenariusze zajęć stanowiące załączniki do niniejszego programu. Program zawiera również harmonogram realizacji w ciągu całego roku szkolnego. Stanowi on jednak jedynie propozycję i daje możliwość realizacji wybranych zagadnień w odpowiednim dla nauczyciela czasie.

 

Program został zgłoszony do Wydziału Edukacji w związku ze staraniami Torunia o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 roku.



Efekty działania:
- Systematyczna realizacja programu przyczyniła się do pogłębienia wiedzy z zakresu edukacji regionalnej oraz rozbudzanie zainteresowań swoim rodzinnym miastem;
- dzieci zdobywają wysoki poziom wiedzy na tema własnego miasta i regionu, na co wskazują uzyskiwane efekty w testach końcowych;
- na wzrost zainteresowania dzieci i znajomości własnego regionu i ojczyzny największy wpływ ma nauka tańców i melodii ludowych oraz udział w występach promujących tańce ludowe;
- nauczyciele chętnie korzystają z informacji, wskazówek i konkretnych propozycji zajęć sprzyjających rozwojowi zainteresowań regionem;
- nauczyciele wzbogacają własną wiedzę dotyczącą regionu i Polski;
- W ramach realizacji programu nauczyciele podejmują wiele różnorodnych działań, mi.n. systematycznie odwiedzają toruńskie muzea i wystawy, uczestniczą w przedstawieniach teatralnych lokalnych teatrów oraz przeglądach tańców ludowych.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Muzeum Okręgowe w Toruniu;
- Muzeum Etnograficzne w Toruniu;
- Muzeum Mikołaja Kopernika;
- Teatr W. Horzycy ;
- Teatr Lalek "Baj Pomorski";
- Dwór Artusa;
- Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Zoobotanicznym;
- Planetarium;
- Ognisko Pracy Pozaszkolnej "Dom Harcerza";
- Rada Rodziców przy Przedszkolu Miejskim nr 1 im. W. Szuman w Toruniu.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie pm1.infocomp.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl