strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-11-12 19:59 / 319
Gromada Zuchowa w przedszkolu
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Gminne Nr 1 w Więcborku
Gdańska 13
89-410 Więcbork
Autor / autorzy działania:Dorota Szymkowiak, Irena Wąsowska
pg.wiecbork@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:na dany rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia dodatkowe
Adresat zajęć:4,5,6 latki
Cel działania:
- krzewienie idei braterstwa wśród zuchów, integracja środowisk zuchowych;
- zapoznanie z prawami, obowiązkami, pląsami zuchowymi;
- zdobywanie sprawności zuchowych;
- rozwijanie zainteresowania otaczającym światem;
- rozwijanie samodzielności i zaradności;
- poznawanie swoich wad i zalet;
- zachęcanie do wyrażania siebie poprzez uczestnictwo w pantomimie i zabawach teatralnych.


Szczegółowy opis działania:

 

 

Dzieci, poprzez zabawę, zdobywają sprawności zuchowe:

1. Małego artysty, aktora - odgrywanie ról w przedstawieniach: "Kozucha Kłamczucha", "Kwoka", "Zosia Samosia", "Samochwała";

2. Sportowca - gry i zabawy zręcznościowe: "Pokonaj przeszkodę", "Zgadnij czego brakuje", "Trafiamy do celu", "Krzesełko prawdy", "Wszystko zwierzę co się pierze", "Quizy matematyczne";

3. Ekologa - "Sprzątam świat", "Opiekuję się zwierzętami", "Drzewa naszymi płucami";

4. Strażnik Betlejemskiego Światła Pokoju - przejęcie i pełnienie warty przy światełku;

5. Święty Mikołaj (akcje charytatywne) - zbiórka bajek dla pacjentów oddziału dziecięcego, zbiórka odzieży dla potrzebujących kolegów;

6. Łazika - działania w ramach zdobywania sprawności - zabawy i pląsy zuchowe, np: "Wesoły i śmiały", "Dalej raźno", poznanie treści gawęd związanych z prawami zucha, nauka piosenek, np: "Dzielny zuch", "Uśmiechnij się", "Maszerują zuchy lasem", "Stokrotki", itp;

 7. "Majsterka" - wykonanie chorągiewki w barwach narodowych, elementów strojów, sylwety do teatru zuchowego, wypełnianie kolorowanki z prawami zucha, wykonanie i wypełnianie drzewka obowiązków.

 

Przykład organizacji zbiórki w ramach "III Prawo Zucha"

Zabawa "Krzesło prawdy" - "Zuch mówi prawdę".

1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki - "Iskierka".

2. Gawęda związana z tematem zbiórki.

3. "Majsterka" - kolorowanie III Prawa Zucha na karcie .

4. Gry i ćwiczenia.

"Krzesło prawdy" - szóstki  zuchowe ustawiają się na linii startu. Na linii mety stoją dwa krzesła z napisem "Prawda - Fałsz". Drużynowy mówi zdanie. Jeśli zdanie jest według zuchów prawdziwe pierwsze osoby z "szóstki " biegną do krzesła z napisem "Prawda", jeśli "fałszywe" - do krzesła z napisem "Fałsz" i szybko siadają. Przykładowe zdania:

"Zuchy spotykają się w zuchówce."

"Zuchenki mają zielone mundurki."

"Dzisiaj jest wtorek."



Efekty działania:
Zuchy zgodnie współdziałają w zespole. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami i zadaniem. Znają obrzędy i zwyczaje swojej drużyny. Są wrażliwi na potrzeby środowiska. Interesują się tradycjami i świętami narodowymi. Poznają swoje wady i zalety oraz możliwości i ograniczenia.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Urząd Miejski, Hufiec ZHP, MGOK, nadleśnictwo, rodzice, firmy i instytucje - wspieranie podejmowanych działań..





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl