Cel działania:- krzewienie idei braterstwa wśród zuchów, integracja środowisk zuchowych;
- zapoznanie z prawami, obowiązkami, pląsami zuchowymi;
- zdobywanie sprawności zuchowych;
- rozwijanie zainteresowania otaczającym światem;
- rozwijanie samodzielności i zaradności;
- poznawanie swoich wad i zalet;
- zachęcanie do wyrażania siebie poprzez uczestnictwo w pantomimie i zabawach teatralnych.
Szczegółowy opis działania:
Dzieci, poprzez zabawę, zdobywają sprawności zuchowe:
1. Małego artysty, aktora - odgrywanie ról w przedstawieniach: "Kozucha Kłamczucha", "Kwoka", "Zosia Samosia", "Samochwała";
2. Sportowca - gry i zabawy zręcznościowe: "Pokonaj przeszkodę", "Zgadnij czego brakuje", "Trafiamy do celu", "Krzesełko prawdy", "Wszystko zwierzę co się pierze", "Quizy matematyczne";
3. Ekologa - "Sprzątam świat", "Opiekuję się zwierzętami", "Drzewa naszymi płucami";
4. Strażnik Betlejemskiego Światła Pokoju - przejęcie i pełnienie warty przy światełku;
5. Święty Mikołaj (akcje charytatywne) - zbiórka bajek dla pacjentów oddziału dziecięcego, zbiórka odzieży dla potrzebujących kolegów;
6. Łazika - działania w ramach zdobywania sprawności - zabawy i pląsy zuchowe, np: "Wesoły i śmiały", "Dalej raźno", poznanie treści gawęd związanych z prawami zucha, nauka piosenek, np: "Dzielny zuch", "Uśmiechnij się", "Maszerują zuchy lasem", "Stokrotki", itp;
7. "Majsterka" - wykonanie chorągiewki w barwach narodowych, elementów strojów, sylwety do teatru zuchowego, wypełnianie kolorowanki z prawami zucha, wykonanie i wypełnianie drzewka obowiązków.
Przykład organizacji zbiórki w ramach "III Prawo Zucha"
Zabawa "Krzesło prawdy" - "Zuch mówi prawdę".
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki - "Iskierka".
2. Gawęda związana z tematem zbiórki.
3. "Majsterka" - kolorowanie III Prawa Zucha na karcie .
4. Gry i ćwiczenia.
"Krzesło prawdy" - szóstki zuchowe ustawiają się na linii startu. Na linii mety stoją dwa krzesła z napisem "Prawda - Fałsz". Drużynowy mówi zdanie. Jeśli zdanie jest według zuchów prawdziwe pierwsze osoby z "szóstki " biegną do krzesła z napisem "Prawda", jeśli "fałszywe" - do krzesła z napisem "Fałsz" i szybko siadają. Przykładowe zdania:
"Zuchy spotykają się w zuchówce."
"Zuchenki mają zielone mundurki."
"Dzisiaj jest wtorek."
Efekty działania:Zuchy zgodnie współdziałają w zespole. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami i zadaniem. Znają obrzędy i zwyczaje swojej drużyny. Są wrażliwi na potrzeby środowiska. Interesują się tradycjami i świętami narodowymi. Poznają swoje wady i zalety oraz możliwości i ograniczenia.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Urząd Miejski, Hufiec ZHP, MGOK, nadleśnictwo, rodzice, firmy i instytucje - wspieranie podejmowanych działań..