strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-11-24 19:18 / 318
Efekt Mozarta - Program muzyki klasycznej dla dzieci
Działanie opracowano w placówce:Gminne Przedszkole Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
Nowy Rynek 2
89-400 Sępólno Krajeńskie
Autor / autorzy działania:Barbara Wiśniewska
gpnr1@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:charakter stały
Forma zajęć:zespołowa, grupowa i indywidualna
Adresat zajęć:dzieci 3,4,5,6 letnie
Cel działania:
- zredukowanie stresu;
- zwiększenie uwagi i koncentracji;
- poprawienie pamięci, świadomości;
- eliminowanie zaburzeń słuchania, zespołu nadaktywności psychoruchowej, zaburzeń koncentracji (ADHD), autyzmu;
- zwiększenie zdolności analitycznego myślenia i wyobraźni przestrzennej;
- zwiększenie samokontroli i umiejętności samooceny;
- zachęcenie do niezależności;
- podejmowanie inicjatywy;
- dodanie pewności siebie, zaufania do innych.



Szczegółowy opis działania:

Przed wprowadzeniem programu rodzice zostali zapoznani z metodami, formami, organizacją oraz efektami uzyskanymi po  wprowadzeniu programu "Efekt Mozarta".

Nauczyciel w grupie odgrywa rolę wspierającą, nakierowującą dzieci na aktywne słuchanie, tworzenie, improwizowanie. Nauczyciel pozwala dzieciom dokonać wyboru ekspresji ruchowej, plastycznej działalności twórczej do wysłuchanego utworu. Wybór odbywa się poprzez głosowanie. I tak, na przykład: dzieci wybrały malowanie, więc do słuchanego utworu instrumentalnego dzieci mają za zadanie namalować to, co słyszą, z czym się im dana melodia kojarzy. Po czym prosimy dzieci, by opowiedziały o swoich obrazach. Innym wariantem zabawy jest narysowanie lub lepienie z plasteliny tego co słyszą.

Następnym wyborem może być taneczna improwizacja, w tym celu dajemy dzieciom kolorowe szarfy, apaszki i w rytmie, tempie i nastroju muzyki dzieci poruszają się tak, jak pokazuje nauczyciel a  nastepnie improwizują same taniec do slyszanej muzyki.

Kolejnym wariantem mogą być rytmiczne rysowania, które polegają na wybijaniu rytmu najpierw w powietrzu, na podłodze, a potem na tacach z kaszką bądź na kartkach. Dzieci sluchają muzyki i do niej rysują pionowe kreseczki, kropeczki w rytmie słuchanej melodii.

Tworzenie muzyki - nauczyciel pokazuje  narysowaną partyturę, dzieci wybierają instrumenty i tworzą orkiestrę, gdzie dyrygentem jest nauczyciel.

Kolejnym punktem do programu mogą być  muzyczne opowieści. Nauczyciel do utworu muzycznego wymyśla treść i w chwilach przeznaczonych do słuchania muzyki odtwarza utwór. Opowiada dzieciom historię inspirowaną dźwiękami muzyki, gdzie obrazy zmieniają się wraz ze zmianą nastroju i tempa utworu.

Program "Efekt Mozarta" realizowany jest w każdej grupie przedszkolnej przez cały rok szkolny. Muzyka Mozarta odtwarzana jest dzieciom z płyty CD w części poobiedniej dnia; tzw. relaksacji. Raz na miesiąc odbywa się zbiorowe słuchanie muzyki na dużej sali przez wszystkie grupy przedszkolne granej przez muzyków z Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Program uwzględnia możliwość łączenia muzyki klasycznej z innymi formami aktytwności dziecięcej, tj. plastyczną, ruchową i inne.

Muzyka pobudza umysł, aktywizuje do działania lub relaksuje w zalezności od aktualnego stanu umysłu i ciała. Świadome słuchanie muzyki przed rozpoczęciem zadania przygotowuje do wysilku intelektualnego. Rytm muzyki przemawia do ciała, harmonia do emocji, melodia do określonych regionów mózgu.

Lista preferowanych utworow słuchania przez dzieci:

- "Rondo" z Eine Kleine  Nachtmusik,

- "Allegro moderato" z 2 Koncertu Skrzypcowego,

- "Wariacje" z Sinfonii,

- "Andantino".



Efekty działania:
Poprzez słuchanie muzyki następuje wyciszenie dzieci, uwrażliwienie słuchu muzycznego oraz kształcenie wyobraźni muzyczno-artystycznej.
Dzieci nabywają pewności siebie, zwiększają swoja niezależność, często inicjują zabawy.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - udostępnienie materiałów muzycznych.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bydgoszczy - instruktor.
Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy.



Informacje dodatkowe:
Po rocznym wprowadzeniu programu, stwierdzamy, że dzieci bardzo chętnie słuchają muzyki i "wyrażają" się w niej. Jednak, gdyby zdarzyło się, że dziecko nie ma ochoty na słuchanie, to nie zmuszamy, gdyż może się zniechęcić.
Program przedstawiono na konferencjach dla dyrektorów, nauczycieli, rodziców powiatu sępoleńskiego, które odbyły się w przedszkolu w ramach wymiany doświadczeń.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl