Cel działania:- zredukowanie stresu;
- zwiększenie uwagi i koncentracji;
- poprawienie pamięci, świadomości;
- eliminowanie zaburzeń słuchania, zespołu nadaktywności psychoruchowej, zaburzeń koncentracji (ADHD), autyzmu;
- zwiększenie zdolności analitycznego myślenia i wyobraźni przestrzennej;
- zwiększenie samokontroli i umiejętności samooceny;
- zachęcenie do niezależności;
- podejmowanie inicjatywy;
- dodanie pewności siebie, zaufania do innych.
Szczegółowy opis działania:Przed wprowadzeniem programu rodzice zostali zapoznani z metodami, formami, organizacją oraz efektami uzyskanymi po wprowadzeniu programu "Efekt Mozarta".
Nauczyciel w grupie odgrywa rolę wspierającą, nakierowującą dzieci na aktywne słuchanie, tworzenie, improwizowanie. Nauczyciel pozwala dzieciom dokonać wyboru ekspresji ruchowej, plastycznej działalności twórczej do wysłuchanego utworu. Wybór odbywa się poprzez głosowanie. I tak, na przykład: dzieci wybrały malowanie, więc do słuchanego utworu instrumentalnego dzieci mają za zadanie namalować to, co słyszą, z czym się im dana melodia kojarzy. Po czym prosimy dzieci, by opowiedziały o swoich obrazach. Innym wariantem zabawy jest narysowanie lub lepienie z plasteliny tego co słyszą.
Następnym wyborem może być taneczna improwizacja, w tym celu dajemy dzieciom kolorowe szarfy, apaszki i w rytmie, tempie i nastroju muzyki dzieci poruszają się tak, jak pokazuje nauczyciel a nastepnie improwizują same taniec do slyszanej muzyki.
Kolejnym wariantem mogą być rytmiczne rysowania, które polegają na wybijaniu rytmu najpierw w powietrzu, na podłodze, a potem na tacach z kaszką bądź na kartkach. Dzieci sluchają muzyki i do niej rysują pionowe kreseczki, kropeczki w rytmie słuchanej melodii.
Tworzenie muzyki - nauczyciel pokazuje narysowaną partyturę, dzieci wybierają instrumenty i tworzą orkiestrę, gdzie dyrygentem jest nauczyciel.
Kolejnym punktem do programu mogą być muzyczne opowieści. Nauczyciel do utworu muzycznego wymyśla treść i w chwilach przeznaczonych do słuchania muzyki odtwarza utwór. Opowiada dzieciom historię inspirowaną dźwiękami muzyki, gdzie obrazy zmieniają się wraz ze zmianą nastroju i tempa utworu.
Program "Efekt Mozarta" realizowany jest w każdej grupie przedszkolnej przez cały rok szkolny. Muzyka Mozarta odtwarzana jest dzieciom z płyty CD w części poobiedniej dnia; tzw. relaksacji. Raz na miesiąc odbywa się zbiorowe słuchanie muzyki na dużej sali przez wszystkie grupy przedszkolne granej przez muzyków z Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Program uwzględnia możliwość łączenia muzyki klasycznej z innymi formami aktytwności dziecięcej, tj. plastyczną, ruchową i inne.
Muzyka pobudza umysł, aktywizuje do działania lub relaksuje w zalezności od aktualnego stanu umysłu i ciała. Świadome słuchanie muzyki przed rozpoczęciem zadania przygotowuje do wysilku intelektualnego. Rytm muzyki przemawia do ciała, harmonia do emocji, melodia do określonych regionów mózgu.
Lista preferowanych utworow słuchania przez dzieci:
- "Rondo" z Eine Kleine Nachtmusik,
- "Allegro moderato" z 2 Koncertu Skrzypcowego,
- "Wariacje" z Sinfonii,
- "Andantino".
Efekty działania:Poprzez słuchanie muzyki następuje wyciszenie dzieci, uwrażliwienie słuchu muzycznego oraz kształcenie wyobraźni muzyczno-artystycznej.
Dzieci nabywają pewności siebie, zwiększają swoja niezależność, często inicjują zabawy.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - udostępnienie materiałów muzycznych.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bydgoszczy - instruktor.
Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy.
Informacje dodatkowe:Po rocznym wprowadzeniu programu, stwierdzamy, że dzieci bardzo chętnie słuchają muzyki i "wyrażają" się w niej. Jednak, gdyby zdarzyło się, że dziecko nie ma ochoty na słuchanie, to nie zmuszamy, gdyż może się zniechęcić.
Program przedstawiono na konferencjach dla dyrektorów, nauczycieli, rodziców powiatu sępoleńskiego, które odbyły się w przedszkolu w ramach wymiany doświadczeń.