strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-09-26 15:08 / 317
"Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka"- kolorowy dzień w przedszkolu
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole w Ślesinie
KAZIŃSKA 1
89-121 ŚLESIN
Autor / autorzy działania:Anna Daszkiewicz, Katarzyna Jagiełło-Budnik
przedszkoleslesin@gmina-naklo.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:jeden dzień
Forma zajęć:różne formy zajęć
Adresat zajęć:dzieci, społeczność Ślesina
Cel działania:
- dostarczenie dzieciom okazji do świętowania oraz czerpania radości z bycia przedszkolakiem;
- tworzenie atmosfery radosnej edukacji oraz wesołej zabawy dla wszystkich przedszkolaków;
- poznanie, różnicowania i nabywanie doświadczeń w różnych dziedzinach sztuki: muzyka, plastyka, literatura;
- propagowanie nowoczesnego wychowania przedszkolnego;
- wzrost znaczenia wychowania przedszkolnego w świadomości społecznej;
- integracja i współdziałanie środowisk, osób mających wpływ na wizerunek oraz jakość funkcjonowania przedszkola;
- czerpanie radości z własnej twórczości;
- wzbudzanie zainteresowania literaturą - słuchanie bajek.

Szczegółowy opis działania:

Głównym założeniem do pracy na rok szkolny 2014/2015 w naszym przedszkolu jest zapoznanie dzieci z różnymi dziedzinami sztuki: muzyką, literaturą i plastyką. W celu realizacji tego zamierzenia „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka” był wypełniony różnorodną działalnością artystyczną dzieci.

Każda grupa przedszkolna w ten dzień ubrana była w inny kolor: żółty, niebieski, czerwony i zielony.

Dzień rozpoczął się spotkaniem z muzykiem, który wprowadził dzieci w świat muzyki etnicznej. Dzieci mogły zapoznać się z instrumentami perkusyjnymi z różnych stron świata. Dowiedziały się skąd pochodzą poszczególne instrumenty, z czego są wykonane oraz jak się na nich gra.

Program spotkania był następujący:

1. Wstęp bębnowy (pokazowa gra na bębnach, rytmy Afryki, rozmowa bębnów).

2. Pociąg rytmów (zabawa ruchowa dla dzieci z użyciem bębnów).

3. Opowieść o powstawaniu bębna (budowa, materiały, narzędzia rzeźbiarskie).

4. Opowieści i gra na instrumentach etnicznych (digeridoo-Australia, rury deszczu, keny-Peru, dzwonki i talerzyki tybetańskie).

5. Łąka wyobraźni – słuchowisko świata dźwięków przyrody (las, odgłosy natury) tworzone przy pomocy instrumentów etnicznych.

6. Wspólne bębnienie- każde dziecko gra na bębnach.

Każda z grup wzięła udział w zajęciu plastycznym pt. „Przedszkolny świat”. Dzieci w grupach wykonały prace zbiorowe różnymi technikami plastycznymi: malowanie, rysowanie, wydzieranie, collage. Wykonane prace zawisły na przedszkolnych gazetkach ku radości przedszkolaków i ich rodziców.

Dzieci wysłuchały bajki „O wilku i siedmiu koźlętach”, czytanej przez panią z biblioteki szkolnej przy Zespole Szkół w Ślesinie.

Przedszkolaki wzięły udział w konkursie wiedzy o postaciach z baśni. Rozpoznawały bohaterów swoich ulubionych baśni, przyporządkowały przedmioty kojarzące się z tymi bohaterami, porządkowały kolejność zdarzeń w baśniach.

Po południu na ulice naszej miejscowości wyruszył kolorowy korowód przedszkolaków z transparentem i instrumentami. Mieszkańcy pozdrawiali dzieci uśmiechem. Dzień zakończył się zabawami na placu zabaw z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu sportowego (trampoliny, tunele, chusty animacyjne, tunele itp.)

Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka był wyjątkowo udany.



Efekty działania:
- radosne spędzenie przez dziecko czasu z rówieśnikami;
- kształtowanie dobrej współpracy przedszkole-rodzic oraz przedszkole-społeczność lokalna;
- poczucie radości i satysfakcji z wykonanego zadania;
- odbieranie przez dziecko nowych wrażeń estetycznych;
- zademonstrowanie zdolności i predyspozycji dzieci;
- poznanie przez dzieci instrumentów perkusyjnych z innych krajów, budowy i sposobów gry na tych instrumentach;
- stworzenie okazji do bycia twórcą i odbiorcą muzyki.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Zespół Szkół im. Kapitana Wiktora Rossy w Ślesinie (czytanie bajki przez panią prowadzącą bibliotekę szkolną);
- rodzice (przygotowanie kolorowych strojów);
- Sławomir Głowala - prezenter muzyki etnicznej;
- pracownicy niepedagogiczni (pomoc w organizacji Dnia Przedszkolaka);
- lokalne media (zamieszczenie informacji o przedszkolnych wydarzeniach).


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkoleslesin.gmina-naklo.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl