Cel działania:- dostarczenie dzieciom okazji do świętowania oraz czerpania radości z bycia przedszkolakiem;
- tworzenie atmosfery radosnej edukacji oraz wesołej zabawy dla wszystkich przedszkolaków;
- poznanie, różnicowania i nabywanie doświadczeń w różnych dziedzinach sztuki: muzyka, plastyka, literatura;
- propagowanie nowoczesnego wychowania przedszkolnego;
- wzrost znaczenia wychowania przedszkolnego w świadomości społecznej;
- integracja i współdziałanie środowisk, osób mających wpływ na wizerunek oraz jakość funkcjonowania przedszkola;
- czerpanie radości z własnej twórczości;
- wzbudzanie zainteresowania literaturą - słuchanie bajek.
Szczegółowy opis działania:Głównym założeniem do pracy na rok szkolny 2014/2015 w naszym przedszkolu jest zapoznanie dzieci z różnymi dziedzinami sztuki: muzyką, literaturą i plastyką. W celu realizacji tego zamierzenia „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka” był wypełniony różnorodną działalnością artystyczną dzieci.
Każda grupa przedszkolna w ten dzień ubrana była w inny kolor: żółty, niebieski, czerwony i zielony.
Dzień rozpoczął się spotkaniem z muzykiem, który wprowadził dzieci w świat muzyki etnicznej. Dzieci mogły zapoznać się z instrumentami perkusyjnymi z różnych stron świata. Dowiedziały się skąd pochodzą poszczególne instrumenty, z czego są wykonane oraz jak się na nich gra.
Program spotkania był następujący:
1. Wstęp bębnowy (pokazowa gra na bębnach, rytmy Afryki, rozmowa bębnów).
2. Pociąg rytmów (zabawa ruchowa dla dzieci z użyciem bębnów).
3. Opowieść o powstawaniu bębna (budowa, materiały, narzędzia rzeźbiarskie).
4. Opowieści i gra na instrumentach etnicznych (digeridoo-Australia, rury deszczu, keny-Peru, dzwonki i talerzyki tybetańskie).
5. Łąka wyobraźni – słuchowisko świata dźwięków przyrody (las, odgłosy natury) tworzone przy pomocy instrumentów etnicznych.
6. Wspólne bębnienie- każde dziecko gra na bębnach.
Każda z grup wzięła udział w zajęciu plastycznym pt. „Przedszkolny świat”. Dzieci w grupach wykonały prace zbiorowe różnymi technikami plastycznymi: malowanie, rysowanie, wydzieranie, collage. Wykonane prace zawisły na przedszkolnych gazetkach ku radości przedszkolaków i ich rodziców.
Dzieci wysłuchały bajki „O wilku i siedmiu koźlętach”, czytanej przez panią z biblioteki szkolnej przy Zespole Szkół w Ślesinie.
Przedszkolaki wzięły udział w konkursie wiedzy o postaciach z baśni. Rozpoznawały bohaterów swoich ulubionych baśni, przyporządkowały przedmioty kojarzące się z tymi bohaterami, porządkowały kolejność zdarzeń w baśniach.
Po południu na ulice naszej miejscowości wyruszył kolorowy korowód przedszkolaków z transparentem i instrumentami. Mieszkańcy pozdrawiali dzieci uśmiechem. Dzień zakończył się zabawami na placu zabaw z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu sportowego (trampoliny, tunele, chusty animacyjne, tunele itp.)
Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka był wyjątkowo udany.
Efekty działania:- radosne spędzenie przez dziecko czasu z rówieśnikami;
- kształtowanie dobrej współpracy przedszkole-rodzic oraz przedszkole-społeczność lokalna;
- poczucie radości i satysfakcji z wykonanego zadania;
- odbieranie przez dziecko nowych wrażeń estetycznych;
- zademonstrowanie zdolności i predyspozycji dzieci;
- poznanie przez dzieci instrumentów perkusyjnych z innych krajów, budowy i sposobów gry na tych instrumentach;
- stworzenie okazji do bycia twórcą i odbiorcą muzyki.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Zespół Szkół im. Kapitana Wiktora Rossy w Ślesinie (czytanie bajki przez panią prowadzącą bibliotekę szkolną);
- rodzice (przygotowanie kolorowych strojów);
- Sławomir Głowala - prezenter muzyki etnicznej;
- pracownicy niepedagogiczni (pomoc w organizacji Dnia Przedszkolaka);
- lokalne media (zamieszczenie informacji o przedszkolnych wydarzeniach).