strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-01-21 13:01 / 31
"Ocalić od zapomnienia" - Szkolna Izba Tradycji
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa im. Ewarysta Estkowskiego w Pakości - oddziały gimnazjalne
Szkolna 44
88-170 Pakość
Autor / autorzy działania:Grażyna Zygmańska - pomysł i organizacja, Monika Dybicz - opieka i prowadzenie
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od czerwca 2009 r.
Forma zajęć:zajęcia lekcyjne, okolicznościowe zwiedzanie
Adresat zajęć:uczniowie, absolwenci, rodzice, goście szkoły
Cel działania:
- rozwijanie zainteresowania uczniów historią szkoły, w której się uczą;

- budzenie szacunku do symboli szkoły oraz tradycji szkolnych;

- rozwijanie poczucia jedności i odpowiedzialności za dobre imię szkoły;

- kształtowanie postawy patriotycznej uczniów;


Szczegółowy opis działania:

 

Szkolna Izba Tradycji powstała w związku z obchodami stulecia szkoły w 2009 roku. Inicjatorem była dyrektor szkoły.

Materiały tam zgromadzone zostały wyeksponowane tematycznie i obejmują lata istnienia szkoły podstawowej i gimnazjum. Znajdują się tam ekspozycje dotyczące patrona szkoły Ewarysta Estkowskiego, szkół noszących to samo imię, historii budowy i rozbudowy szkoły, jubileuszy, organizacji i uroczystości szkolnych. Poświęcono tam również miejsce historii harcerstwa w Pakości, które powstało w 1916r. oraz absolwentowi tej szkoły Stanisławowi Szenicowi. W Izbie Tradycji przechowuje się między innymi sztandary szkoły, kroniki, z czego dwie najstarsze napisane w języku niemieckim, wycinki prasowe o szkole oraz numery gazetki szkolnej „Estkówka”. W specjalnym miejscu wyeksponowano materiały poświęcone obchodom stulecia szkoły.

 

        W Szkolnej Izbie Tradycji odbywają się zajęcia dla uczniów klas pierwszych, których celem jest zapoznanie ich z historią i tradycją szkoły. Na zajęciach uczniowie mają możliwość zdobyć następujące wiadomości:

 

- budowa szkoły - uczniowie oglądają m.in. szkic budynku szkolnego po oddaniu do użytku, materiał zdjęciowy dotyczący rozbudowy szkoły oraz kronikę upamiętniającą budowę sali gimnastycznej;

 

- pracownicy szkoły – uczniowie poznają sylwetki kierowników i dyrektorów Szkoły Podstawowej im. E. Estkowskiego i Gimnazjum im. E. Estkowskiego oraz wyszukują na zdjęciach nauczycieli uczących ich;

 

- Ewaryst Estkowski - patron szkoły – uczniowie poznają życiorys Ewarysta Estkowskiego oraz analizują materiały będące wynikiem współpracy ze szkołami mającymi tego samego patrona np. korespondencję oraz gazetki wydawane przez jedną ze szkół;

 

- szkolne jubileusze – uczniowie zapoznają się z ważnymi datami dotyczącymi historii szkoły i ich obchodami oraz oglądają okolicznościowe pamiątki np. monografie szkoły, cegiełki, pocztówki i medale;

 

- symbole szkoły – uczniowie poznają daty wręczania społeczności szkolnej sztandarów oraz oglądają je w gablotach;

 

- szkolne organizacje i imprezy – uczniowie analizują materiał zdjęciowy z działalności organizacji szkolnych oraz organizowanych imprez związanych z tradycją szkoły, zapoznają się również z numerami szkolnej gazetki „Estkówka”

 

- historia ZHP w Pakości – uczniowie poznają historię i założyciela ZHP w Pakości, oglądają sztandar i kronikę;

 

- źródła historii szkoły – uczniowie oglądają najstarsze kroniki spisane jeszcze w języku niemieckim oraz późniejsze kroniki dotyczące działalności stuletniej szkoły.

 

Na podsumowanie zajęć uczniowie rozwiązują test, który jest zarazem samooceną zapamiętanych wiadomości.

 

       Szkolna Izba Tradycji jest również udostępniana do zwiedzania zaproszonym gościom, których oprowadza dyrektor szkoły.

 



Efekty działania:
- poszerzanie wiedzy uczniów gimnazjum na temat historii szkoły przez prowadzenie zajęć w Szkolnej Izbie Tradycji;

- absolwenci odwiedzający szkołę mają możliwość zwiedzenia Izby Tradycji i odszukania swoich śladów w kronikach, wykazie uczniów oraz na zdjęciach;

- uczniowie klas szóstych szkoły podstawowej mogą poznać szkołę podczas zwiedzania Izby Tradycji w czasie "Dni otwartych dla szóstoklasistów";

- zaproszeni goście i przyjaciele szkoły mają możliwość zapoznania się z osiągnięciami szkoły;


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rodzice, uczniowie, absolwenci, goście - głównie rola wspierająca.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl