strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-07-08 13:20 / 298
"Przedszkole bez zabawek"
Działanie opracowano w placówce:Gminne Przedszkole Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
Nowy Rynek 2
89-400 Sępólno Krajeńskie
Autor / autorzy działania:Grażyna Pukownik, Małgorzata West
gpnr1@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Miesiące grudzień i maj każdego roku
Forma zajęć:indywidualna i zespołowa
Adresat zajęć:Dzieci 5 i 6 letnie
Cel działania:
- rozwijanie postawy twórczej;
- stymulowanie aktywności poznawczej;
- przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy;
- uczenie myślenia, zdolności manualnych;
- nauka rozpoznawania własnych słabości i umiejętności, proszenia o pomoc;
- doskonalenie umiejętności społecznych: radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, wyzwaniami, jakie stawia przed dziećmi życie;
- umiejętności nawiązywania i utrzymania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi;
- czerpanie korzyści i radości podczas odkrywania nieznanych zjawisk technicznych.


Szczegółowy opis działania:

Program "Przedszkole bez zabawek" ma nauczyć  dzieci, jak walczyć z nudą, gdy nie ma wokół gotowych zabawek. Zapoznajemy je z innymi rodzajami zabawek oraz pokazujemy, jak twórczo wykorzystać czas. Program służący każdemu dziecku, w którym kryją sie zdolności, siła wobraźni i kreatywność jest reralizowany w placówce wśrod 5 i 6 letnich dzieci.

Do zabawy wykorzystujemy to co znajdziemy wokół nas, np.: kartonowe pudła różnej wielkości, kapsle, filc,wstążki, resztki materiałów, sznurki, taśmy, materiał przyrodniczy. Z nich możemy zrobić wiele wspaniałych rzeczy. Dzieci podczas tych zabaw mogą bawić się tylko swoją wyobraźnią, która jest największym potencjałem człowieka. Realizacja programu odbywa się w dwóch miesiącach w ciągu roku tj. w miesiącu grudniu i maju.

Przed wprowadzeniem programu zapoznaliśmy rodziców z metodami, formami i organizacją. Na czas prowadzenia programu, wszystkie zabawki zakupione w sklepie zostały wyniesione z klas; pozostały tylko środki dydaktyczne pomocne do nauki czytania i kształtowania pojęć matematycznych. Klasy zostały wyposażone w różnego rodzaju materiały wtórne, z których dzieci w czasie wolnym od zajęć konstruowały różnego rodzaju przedmioty, budowle. Materiały, przybory i przyrządy znajdowały się na stałych miejscach, aby dzieci uczyły się samodzielnie je brać i odkładać na miejsce. W czasie zabawy nauczycielka zwracała uwagę na całą grupę i poszczególne dzieci. Cały czas jest z dziećmi w kontakcie i dba o ich bezpieczeństwo. Nie narzuca tematu pracy, nie pośpiesza, nie usuwa prac. Podczas zabawy dzieci rozwijają umiejętności organizacyjne, uczą się, że dobrze jest pomagać sobie. Mają możliwość wykazania się, podzielenia się swoimi pomysłami, uczą się współdziałania w grupie, rozbudzą w sobie chęć tworzenia. Materiały wtórne w poszczególnych grupach gromadzą rodzice i nauczyciele w ciągu całego roku.

 

Przestrogi dla innych.

  1. W czasie trwania programu wskazana jest systematyczna współpraca i kontakty z rodzicami. Unikać celowego przynoszenia małych zabawek przez jedne dzieci, podczas gdy inne starają się przestrzegać zawartych umów - żadnych zabawek w klasie w czasie trwania propgramu.
  2. Zabawa powinna być tak zorganizowana, aby pobudzała dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
  3. Zadaniem nauczycieli jest zachęcać dzieci do samodzielnego wymyślania zabaw i zabawek; nie narzucać dzieciom pomysłów. Rola nauczyciela sprowadza się tylko  do gromadzenia materiałow, obserwacji dzieci i opieki.

Sposoby upowszechniania:

  • napisanie pracy licencjackiej przez nauczycielkę pracująca w naszym przedszkolu "Wartość programu "Przedszkole bez zabawek" dla rozwijania aktywności tworczej i kompetencji komunikacyjnej u dzieci w wieku przedszkolnym" czerwiec 2011 r.;
  • upowszechnianie programu na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wśrod profesorów i studentów;
  • wywiad dla telewizji TVP Bydgoszcz - 12.01.2012 r.;
  • przedstawienie realizacji programu na powiatowej konferencji dyrektorow i nauczycieli placowek oświatowych "Wspieranie rozwoju malego dziecka" - w dniu 26.10.2012 r.;
  • strona internetow przedszkola;
  • wystawa prac na różnych imprezach i uroczystościach przedszkolnych;
  • realizacja programu w szkole na zajeciach plastycznych i technicznych.

-



Efekty działania:
Dzieci:
- aktywnie uczestniczą w zabawach, manipulując i konstruując;
- posługują się prostymi narzędziami;
- przestrzegają bezpieczeństwa podczas zabawy;
- samodzielnie organizują i planują pracę;
- potrafią pracować w zespole;
- oszczędnie wykorzystują materiały do pracy;
- sprawnie porządkują miejsce zabawy;
- potrafią zinterpretować własną twórczość oraz ocenić wytwory własne i innych dzieci;
- odczuwają satysfakcję z prezentowania własnej działalności plastyczno-konstrukcyjnej;
- włączają rodziców do wspólnej zabawy z nieużytkami.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Rodzice - Zaopatrywanie grup przedszkolnych w rożne nieużytki
Zakłady pracy:
- Zakład " Duko" - poduszki, materace, materiały
- Zakład krawiecki - materiały
- Gospodarstwo rolne - baloty słomy na wykonanie figur bajkowych
- Sklep "Mrówka" - otrzymanie dużych kartonów i rur po wykładzinach

Informacje dodatkowe:
Program realizowany w ramach koncepcji pracy przedszkola.
Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www. przedszkolenr1.eu




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl