Cel działania:- rozwijanie zdolności teatralnych i zainteresowań uczniów;
- umożliwienie kontaktu ze sztuką;
- uatrakcyjnienie zajęć pozalekcyjnych i rozwijanie kreatywności u dzieci;
- rozwijanie osobowości, zmysłów, fantazji, wyobraźni, sprawności sensorycznych;
- doskonalenie umiejętności wyrażania swoich odczuć, emocji i wczuwania się w stany emocjonalne innych;
- nauka dykcji, ruchu i gestu scenicznego oraz uzewnętrzniania emocji;
- budowanie swojego świata wartości i wzbogacanie go;
- rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł;
- ćwiczenie pamięci, myślenia, mowy i obserwacji;
- stworzenie możliwości do samorealizacji;
- uwrażliwienie na piękno;
- inspirowanie do poszukiwania i kreowania nowych działań artystycznych i edukacyjnych.
Szczegółowy opis działania:Grupa Teatralna „TABU” została założona w 2004 roku. Należą do niej uczniowie klas IV- VI Szkoły Podstawowej nr 2 w Szubinie. Uczniowie z opiekunami spotykają się systematycznie raz w tygodniu; zazwyczaj zajęcia trwają jedną godzinę. Gdy grupa przygotowuje spektakl, wówczas uczestnicy spotykają się częściej i zajęcia są dłuższe. Opiekun grupy teatralnej sporządził własny program koła. Na spotkaniach instruktorzy starają się łączyć elementy zabawy z poważną grą aktorską.
Na kółku są realizowane różne formy teatralne: drama, pantomima, teatr samorodny, inscenizacja. Uczniowie wraz z opiekunami przygotowują spektakle okolicznościowe lub konkursowe. Uczestnicy zajęć wykonują również liczne ćwiczenia teatralne (werbalne i pozawerbalne), np.: ćwiczenia rozgrzewające aparat mowy, dykcyjne, głosowe, interpretacyjne, językowe, wzbogacające słownictwo. Poprzez „mowę” gestów i ciała dzieci przedstawiają uczucia, odczytują i interpretują stany emocjonalne innych uczestników zajęć. Wszystkie techniki teatralne pobudzają ciało i wyobraźnię dziecka, pozwalają każdemu uczniowi wcielić się w postać, w którą chce, wyzwolić emocje i przezwyciężyć wstyd.
Podczas zajęć uczestnicy interpretują różne teksty poetyckie i prozatorskie, prezentują scenki, etiudy, krótkie inscenizacje, pracują nad scenariuszem oraz tworzą scenografię i rekwizyty.
W roku 2006 grupa otrzymała wyróżnienie w XI Fordońskim Przeglądzie Teatrzyków Szkolnych „Kurtyna 2006”. W tym samym roku zajęła III miejsce w Powiatowym Przeglądzie Teatrzyków Szkolnych „Moja szkoła jest bezpieczna”. W 2007 roku grupa wzięła udział w III Powiatowym Przeglądzie Teatrzyków Szkolnych o tematyce profilaktycznej. Natomiast w 2009 roku młodzi aktorzy uczestniczyli w Konfrontacjach Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Maska” w Nakle nad Notecią.
W roku szkolnym 2009/2010 grupa teatralna przygotowała przedstawienie mitologiczne pt. „Prometeusz”, które zostało zaprezentowane w Rejonowej Bibliotece Publicznej w Szubinie podczas wręczania honorowego medalu im. ks. Jana Kleina.
W roku szkolnym 2011/2012 Grupa Teatralna „TABU” przygotowała przedstawienie „Jaś i Małgosia” dla dzieci i uczniów 0-III SP oraz kabaret „Bogowie Olimpu w naszych czasach” dla uczniów klas IV-VI, podczas apelu w czasie Tygodnia Kolorów.
W roku 2013 młodzi aktorzy wcielili się w postacie z baśni „Kopciuszek”. Spektakl zaprezentowali dzieciom w Samorządowym Przedszkolu nr 2 w Szubinie oraz podczas Popołudnia Teatralnego w Szubińskim Domu Kultury.
W roku 2014 grupa - po wygraniu eliminacji powiatowych w Nakle nad Notecią - zaprezentowała przedstawienie „I kto tu rządzi?” podczas Wojewódzkich Konfrontacji Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych oraz „Teatr bez granic” w Świeciu nad Wisłą. Dzieci zdobyły tam sześć indywidualnych nagród aktorskich. W tym samym roku młodzi aktorzy zajęli III miejsce w XIX Wojewódzkim Forum Teatrów Szkolnych ”Kurtyna 2014” w Bydgoszczy.
Każdego roku członkowie grupy przygotowują i przedstawiają przedstawienie mitologiczne, które jest prezentowane w szkole podczas Gminnego Konkursu Mitologicznego. Występują również w części artystycznej z okazji różnych uroczystości: Dnia Edukacji Narodowej, zakończenia roku szkolnego, Tygodnia Kolorów, itd. Słowa uznania, jakie otrzymują od publiczności sprawiają im ogromną radość i są motywacją do dalszej pracy.
Efekty działania:Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w zajęciach kółka teatralnego. Rzetelnie przygotowują się do przedstawień, ucząc się tekstów na pamięć oraz pracując nad rolą. Dzieci nieśmiałe, które na początku wstydziły się występować na scenie, przezwyciężają tremę i chętnie odgrywają role.
Uczniowie domagają się przygotowywania nowych przedstawień. Dopytują, jaka będzie tematyka kolejnego spektaklu i jakie role w nim będą odgrywać. Są bardzo zadowoleni, gdy otrzymują pochwały ze strony widzów. Sukcesy wpływają na nich motywująco.
Ćwiczenia dykcyjne, oddechowe i intonacyjne pozytywnie wpływają na rozwój aparatu artykulacyjnego. Dzieci z wadą wymowy systematycznie ćwiczą w domu.
Coraz więcej uczniów szkoły podstawowej interesuje się teatrem i wyraża chęć uczestniczenia w zajęciach teatralnych.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Lokalne placówki kulturalno-oświatowe.