strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-07-07 19:37 / 294
Realizacja projektu EDUSIENCE w Zespołe Szkół Elektrycznych we Włocławku
Działanie opracowano w placówce:Technikum nr 4
Toruńska 77/83
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Agnieszka Dyszczyńska - nauczyciel chemii i biologii w Zespołe Szkół Elektrycznych we Włocławku
zsel@zsel.edu.pl
Dział i zakres działania:kształcenie zawodowe
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od września 2012 r. do czerwca 2014 r.
Forma zajęć:Zajęcia lekcyjne, wycieczki, festiwale i pikniki
Adresat zajęć:obecnie klasa III Tb - technik elektronik
Cel działania:
Głównym celem projektu jest zwiększenie zainteresowania uczniów i uczennic z całej Polski podjęciem studiów na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Popularyzacja nauk matematyczno-przyrodniczych wśród dzieci i młodzieży wymaga zastosowania nowoczesnych, innowacyjnych metod i narzędzi. Projekt EDUSCIENCE umożliwia opracowanie, pilotażowe wdrożenie oraz upowszechnienie innowacyjnych programów nauczania, których realizacja odbywa się z wykorzystaniem interaktywnej platformy e-learningowej. Poprzez realizacje projektu EDUSIENCE nastąpiło wspomaganie zajęć z przedmiotów przyrodniczych nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. Uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w wycieczkach tematycznych, festiwalach i piknikach naukowych.

Szczegółowy opis działania:

Projekt Eduscience w swojej metodyce nauczania uwzględnia wykorzystanie tablic interaktywnych, platformy tematycznej oraz komunikatorów do wykorzystania w trakcie zajęć matematyczno-przyrodniczych. Korzystając z nowoczesnej technologii komputerowej (tablic interaktywnych, programów komputerowych i internetu), Colin Rose (Accelerated Learning Systems Ltd.) wspólnie z głównym metodykiem Katarzyną Lotkowską (Edukacja Pro Futuro) stworzyli filozofię dotyczącą sposobu realizacji poszczególnych zadań wynikających z podstawy programowej i założeń projektu Eduscience.
Projekt Eduscience powstał z myślą stworzenia najbardziej optymalnych warunków do poznawania świata przez ucznia.

W projekcie na etapie testowania bierze udział 250 szkół z całej Polski. W grupie tej znajdują się szkoły reprezentujące każdy etap edukacji, tj. 126 szkół podstawowych (51%), 68 gimnazjów (27%),35 liceów ogólnokształcących (14%) oraz 21 techników (8%).

Odbiorcy projektu:

Odbiorcami projektu są uczniowie i uczennice ze szkół biorących udział w projekcie. Założeniem projektu jest, iż na etapie testowania wezmą w nim udział uczniowie i uczennice z jednego oddziału z każdej z 250 szkół. Oznacza to, że w latach 2012-2014 projektem EDUSCIENCE zostanie objętych ponad 5 tysięcy dzieci i młodzieży ze wszystkich etapów edukacyjnych. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy atrakcyjności zajęć lekcyjnych i zwiększenia zainteresowania dziewcząt i chłopców naukami matematyczno-przyrodniczymi. Będzie to możliwe m.in. poprzez:

  • urozmaicenie zajęć dzięki włączeniu w treść lekcji m.in.: gier, quizów oraz lekcji on-line z naukowcami;
  • uatrakcyjnienie zajęć poprzez wykorzystanie tablicy interaktywnej;
  • możliwość uczestnictwa w procesie badawczym (obserwacja pracy naukowca w czasie rzeczywistym);
  • możliwość prowadzenia własnych pomiarów dzięki zestawom monitoringu przyrodniczego;
  • udział w piknikach EDUSCIENCE i festiwalach nauki;
  • udział w wycieczce dydaktycznej;
  • możliwość wzięcia udziału w wyprawie polarnej na Spitsbergen (dla laureatów konkursów).

Użytkownicy projektu

Użytkownikami projektu są nauczyciele i nauczycielki zatrudnieni w szkołach biorących udział w projekcie. Są to nauczyciele:

  • edukacji wczesnoszkolnej i zajęć komputerowych w szkołach podstawowych na I etapie kształcenia;
  • przyrody, matematyki, informatyki/zajęć komputerowych w szkołach podstawowych na II etapie kształcenia;
  • geografii, chemii, fizyki, biologii, matematyki i informatyki w gimnazjach (na III etapie kształcenia);
  • geografii, chemii, fizyki, biologii, matematyki i informatyki w liceach ogólnokształcących i technikach (na IV etapie kształcenia).

Uczestnictwo w projekcie EDUSCIENCE daje Użytkownikom wiele korzyści. Są to m.in.:

  • dostęp do materiałów edukacyjnych z zakresu SCIENCE stworzonych na platformie e-learningowej, wzbogacanej w sposób ciągły przez naukowców oraz nauczycieli z innych szkół w całej Polsce;
  • możliwość tworzenia atrakcyjnych materiałów interaktywnych w łatwy sposób, dzięki wykorzystaniu przygotowanych w tym celu narzędzi;
  • dostęp do nowoczesnej metodyki nauczania wykorzystującej doświadczenia z Wielkiej Brytanii, w tym dostęp do konkretnych technik i sposobów zwiększających skuteczność uczenia;
  • możliwość udziału w otwartych wykładach pana Colina Rose – twórcy tej metodyki – w czasie Festiwali Nauki;
  • możliwość rozwoju zawodowego poprzez udział w szkoleniach oraz korzystanie z nowoczesnych technik;
  • możliwość prowadzenia zajęć z wykorzystaniem tablicy interaktywnej;
  • urozmaicenie prowadzonych zajęć dzięki grom, quizom dostępnym na platformie;
  • możliwość uczestniczenia w transmisjach on-line z siedziby Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk oraz Obserwatoriów biorących udział w projekcie, w tym z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie.


Efekty działania:
Efektem finalnym projektu będzie platforma e-learningowa z czterema innowacyjnymi e-programami nauczania oraz portal internetowy tworzący społeczność EDUSCIENCE. Platforma daje nauczycielom wiele możliwości - atrakcyjne prezentowanie treści przygotowanych przez naukowców, kilkanaście rodzajów gier i quizów, transmisje on-line i czaty z naukowcami oraz możliwość tworzenia własnych, niepowtarzalnych materiałów interaktywnych.
Zespół Szkół Elektrycznych we Włocławku w tracie realizacji projektu EDUSCIENCE wzbogacił się o tablicę interaktywną, stację meteorologiczną, pogodowe przyrządy miernicze oraz stały dostęp do platformy e-learningowej.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Liderem projektu jest Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.
Jego partnerami są: Edukacja Pro Futuro, American Systems i Accelerated Learning Systems. Instytucje współpracujące to Instytuty PAN zrzeszone z Liderem w Centrum Badań Ziemi Planet GEOPLANET: Instytut Nauk Geologicznych, Instytut Oceanologii, Centrum Badań Kosmicznych.
Nauczyciele Zespołu Szkół Elektrycznych uczący następujących zajęć edukacyjnych w klasie objętej projektem: fizyki, chemii, biologii, geografii, języka angielskiego i informatyki. Zakres ich współpracy polegał na wspomaganiu ww. zajęć przekazanymi i udostępnionymi pomocami naukowymi przez lidera projektu.

Informacje dodatkowe:
Pełna nazwa projektu to:
"Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii - EDUSIENCE".
Jest to jeden z największych projektów edukacyjnych w Polsce realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet III - Wysoka jakość systemu oświaty. (Działanie 3.3. Poprawa jakości kształcenia. Poddziałanie 3.3.4 modernizacja treści i metod kształcenia - projekty konkursowe.)
Główna strona projektowa to: http://www.eduscience.pl/

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zsel.edu.pl zakładka projekty - EduSience



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl