strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-10-10 11:51 / 293
Zespół taneczny "ALGARO"
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Szubinie
Tysiąclecia 1
89-200 Szubin
Autor / autorzy działania:Iwona Sabacińska, Alina Rzadkiewicz
naszadwojka@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia dodatkowe (zespół taneczny)
Adresat zajęć:środowisko szkolne i pozaszkolne
Cel działania:
Cele główne:
- ukazanie zasadności kształtowania poczucia rytmu, harmonii ruchu, rozwijania uzdolnień tanecznych oraz wrażliwości na piękno;
- stworzenie dzieciom możliwości do twórczego wyrażania siebie oraz odtwórczej ekspresji ruchowej;
- prezentacja dorobku artystycznego dotyczącego działalności pozalekcyjnej uczniów;
- promowanie szkoły w środowisku.

Cele szczegółowe:
- zaspokajanie naturalnej potrzeby aktywności ruchowej;
- propagowanie wśród dzieci kreatywnego spędzania czasu;
- wymiana pomysłów i doświadczeń między zespołami;
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby oraz więzi emocjonalnej z rówieśnikami;
- kształtowanie właściwego stosunku do negatywnych i pozytywnych emocji;
- aktywny udział w życiu szkoły;
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole w celu osiągnięcia zbiorowego sukcesu;
- umiejętność radzenia sobie z tremą związaną z występami publicznymi;
- rozwijanie indywidualnych uzdolnień muzycznych i postaw twórczych.

Szczegółowy opis działania:

Zespół powstał we wrześniu 2000 roku. Tworzyły go uczennice z klas I-III i IV-VI  Szkoły Podstawowej nr 2 w Szubinie. Początkowo miał on charakter kółka wokalno-tanecznego. Ze względu na duże zainteresowanie i rosnącą liczbę uczestników zespół został podzielony na dwie grupy wiekowe:

- „ALGARO JUNIOR” – dziewczynki z klas I-III;

- „ALGARO” – dziewczynki z klas IV-VI.

Zespół funkcjonuje do dnia dzisiejszego; każdego roku następuje rotacja uczestników. W bieżącym roku szkolnym działa tylko młodsza grupa wiekowa licząca 35 osób. Osoby prowadzące zajęcia, na początku każdego roku szkolnego, dokonują naboru chętnych poprzez: ustne informacje, plakat na tablicy ogłoszeń oraz komunikat przekazywany przez szkolny radiowęzeł. Po rekrutacji odbywa się spotkanie organizacyjne dla dzieci i ich rodziców. Zajęcia odbywają się systematycznie raz w tygodniu, w oparciu o program własny opracowany przez opiekunów zespołu. „Próby” są prowadzone w sali gimnastycznej. Uczestnicy kółka mogą kontynuować zajęcia w ciągu kolejnych dwóch lat, aż do ukończenia pierwszego etapu nauki szkolnej. Mogą, na etapie klas IV-VI, dołączyć do starszej grupy wiekowej. Zespół posiada dwa rodzaje strojów, co wzbogaca odbiór estetyczny grupy. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na pracę zespołu  jest zaangażowanie rodziców w przygotowania do kolejnych występów.  

Na zajęciach stosowane są następujące formy i metody pracy:

  • gry i ćwiczenia ruchowe, rozluźniające i koncentrujące uwagę;
  • zabawy ze śpiewem integrujące grupę;
  • zabawy muzyczno-ruchowe;
  • ekspresja ruchowa grupowa i indywidualna przy muzyce;
  • ćwiczenia oddechowe;
  • tańce integracyjne;
  • tańce nowoczesne.

Proces opracowania danego układu tanecznego przebiega według następującego schematu:

  1. Wysłuchanie utworu muzycznego oraz krótkiej informacji o tańcu, wokaliście.
  2. Nauka tańca:
    - zaprezentowanie oraz objaśnienie podstawowych kroków i figur przez nauczyciela;
    - nauka kolejnych kroków w wolnym tempie;
    - łączenie kroków i figur w wolnym tempie;
    - łączenie kroków i figur w tempie właściwym dla danego tańca;
    - nauka całego układu tanecznego przy muzyce;
    - utrwalenie poznanego układu tanecznego.
  3. Prezentowanie zdobytych umiejętności przed publicznością podczas uroczystości klasowych, szkolnych oraz na imprezach środowiskowych.

Bardzo cenną inicjatywą było zorganizowanie w czerwcu 2002 r. przeglądu wokalno-tanecznego, który dał możliwość zaprezentowania umiejętności artystycznych zespołom amatorskim działającym w szkołach. Przedsięwzięcie skierowane było do wszystkich szkół powiatu nakielskiego, a o objęcie patronatu poproszono Starostę Nakielskiego i Burmistrza Szubina.  Impreza odbyła się pod nazwą I Przegląd Zespołów Artystycznych Powiatu Nakielskiego „ALGARO I JEGO GOŚCIE”. Do tej pory odbyło się dziesięć edycji tego przeglądu.



Efekty działania:
Efekty działań dla szkoły:
- nawiązanie współpracy z SDK w Szubinie;
- nawiązanie i zacieśnienie współpracy między szkołami gminy i powiatu;
- promocja szkoły w środowisku poprzez artykuły w prasie lokalnej i informacje na lokalnych portalach internetowych;
- gościnne występy zespołu w przedszkolach, szkołach, na imprezach środowiskowych.
Sukcesy zespołu:
- wyróżnienie - III i IV Regionalne Konfrontacje Zespołów Piosenki i Ruchu Tęczowe Igraszki w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy;
- I miejsce - I, V, VI Powiatowy Przegląd Zespołów Artystycznych "Algaro i jego Goście" w SP nr 2 w Szubinie;
- II miejsce - VII Powiatowy Przegląd Zespołów Artystycznych "Algaro i jego Goście" w SP nr 2 w Szubinie;
- wyróżnienie - V Przegląd Tańca "EURODANCE" w Zespole Szkół Chemicznych w Bydgoszczy;
- I i III miejsce - II Powiatowy Konkurs Tańca Disco "O Tańczącego Słonia" w WDK Potulice.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Lokalne placówki kulturalno-oświatowe




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl