Cel działania:- aktywizowanie i wspieranie ciekawości, myślenia, samodzielności, refleksyjności i pomysłowości;
- tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej;
- odczuwanie radości z tworzenia;
- wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych do dalszej edukacji;
- rozwijanie umiejętności przedstawiania utworów literackich za pomocą gestu, mimiki, ruchu;
- rozwijanie sprawności motorycznych z zakresu ruchu motoryki małej i dużej;
- rozwijanie zainteresowania tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi;
- poznanie legend o Sępólnie Krajeńskim oraz różnorodności fauny i flory Krajeńskiego Parku Krajobrazowego.
Szczegółowy opis działania:Zorganizowanie w przedszkolu zajęć dodatkowych dla dzieci możliwe było dzięki otrzymanemu od Gminy Sępólno Krajeńskie tzw. Grantu Oświatowego. Do dyspozycji mieliśmy środki finansowe, które zabezpieczyły przeprowadzenie około 350 godzin dodatkowych zajęć dydaktycznych dla dzieci roku szkolnym 2013/2014..
W wyniku przeprowadzonej diagnozy potrzeb i możliwości dzieci, powstały zorganizowane formy różnej dzielności dzieci: „Warsztaty plastyczne”, „Warsztaty teatralne”, „Warsztaty regionalne - tradycje ludowe” oraz „Warsztaty ogólnorozwojowe”.
Warsztaty plastyczne
|
- kolorowanie mandali - wyrażanie uczuć w formie plastycznej;
- obrazek z nasion – tworzenie kompozycji rytmicznych w układzie kołowym;
- zimowe drzewo – malowanie oszronionego drzewa farbą plakatową wymieszaną mąką;
- zabawa w malarza - eksperymentowanie kolorami;
- gwiazdki – wycinanie, składanie ( metoda orgiami);
- malowanie sylwet ptaków (wykorzystanie kuleczek styropianowych);
- malowanie farbą plakatową wymieszaną z solą;
- lepienie z masy solnej walentynkowego serca i malowanie farbą;
- malowanie pastą do zębów na ciemnym tle;
- wyklejanie płatkami kosmetycznymi konturów obrazka.
|
Warsztaty teatralne
|
- ćwiczenia i zabawy wspomagające poprawną wymowę( artykulacja, dykcja, oddech);
- zabawy fabularne (zabawy naśladowcze, odtwarzające, motywowane);
- zabawy służące budowaniu scenografii;
- zabawy z elementami kostiumu;
- przygotowanie wspólnie z rodzicami elementów dekoracji;
- poznanie etapów przygotowania inscenizacji teatralnej: wybór utworu do inscenizacji, pełnienie ról w teatrzyku dziecięcym – przydział ról;
- uczenie się sposobu właściwej interpretacji danej roli (ruch, mimika, gest, dykcja);
- współdziałanie i organizacja dziecięcego zespołu (dialogi sceniczne, poruszanie się dziecka na
scenie, układy taneczne, partie wokalne);
- branie udziału spotkaniach, konkursach i przeglądach.
|
Warsztaty
regionalne - tradycje ludowe
|
- moja miejscowość i okolice (poznanie legendy o Sępólnie Krajeńskim i regionie, zorganizowanie kącika patriotycznego w przedszkolu: herb i flaga miasta, ludowe stroje krajeńskie;
- zwiedzanie wystawy fotograficznej „ Sępolno Kraj.dawniej i dziś”;
- wycieczka do Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią oraz Krajeńskiego Parku Krajobrazowego w Lutówku;
- spotkania z twórcami ludowymi naszego regionu (malarzem, hafciarką i rzeźbiarzem);
- poznanie tradycji ludowych i aktywny w nich udział (wykopki ziemniaków – Święto Pieczonego Ziemniaka - impreza plenerowa z udziałem rodziców, Wieczór Andrzejkowy – zabawy z wróżbami, Dzień Adwentowy – przygotowanie do śpiewania kolęd na rynku naszego miasta, Wigilia z Jasełkami, powitanie wiosny – Topienie Marzanny, Noc Kupały- puszczanie wianków na wodę w wigilię Jana – powitanie lata.
|
Warsztaty
ogólnorozwojowe
|
- ćwiczenia rozwijające sprawność językową i komunikacyjną (opowiadanie treści obrazków, historyjek, układanie zdań z podanymi wyrazami, kończenie zdań, rozwiązywanie zagadek, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów);
- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (ćwiczenia językowa, warg, ruchów dolnej szczeki podniebienia miękkiego, ćwiczenia oddechowe);
- ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość słuchową (rozpoznawanie i nazywanie odgłosów, odtwarzanie podanych rytmów);
- ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową (różnicowanie, porównywanie, dostrzeganie szczegółów, zgadywanie np.: co zostało schowane, dobieranie do par, segregowanie wg różnych zasad doboru).
|
Efekty działania:Wszystkie działania w ramach warsztatów były prowadzone za zgodą rodziców oraz przy zaangażowaniu pracowników placówki. Rozpowszechnione zostały w formie informacji podanej rodzicom na gazetkach w przedszkolu, stronie internetowej placówki oraz prezentowane na Sesji Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim poświęconej działalności placówek oświatowych. Organizowane były wewnętrzne wystawy wytworów plastycznych dzieci oraz tworzone były galerie zdjęć okolicznościowych z przeprowadzonych działań. Tradycją przedszkola są spektakle teatralne na zakończenie przedszkola przedstawiane przez najstarszą grupę i prezentowane dla dzieci młodszych, rodziców i dziadków. Dzieci 5-letnie brały udział w przeglądzie teatrzyków dziecięcych organizowanych przez Przedszkole Dzieciątka Jezus w Bydgoszczy oraz na przeglądzie „Debiutek” w Człuchowie.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- Gmina Sępólno Krajeńskie - władze miejskie;
- rodzice;
- CKiS w Sępólnie Krajeńskim;
- Biblioteka Publiczna w Sępólnie Krajeńskim;
- Nadleśnictwo Lutówko;
- Powiatowa Komenda Policji w Sępólnie Krajeńskim;
- Szkoła Podstawowa w Wiktorówku;
- Przedszkole Dzieciątka Jezus w Bydgoszczy;
- Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią.
Informacje dodatkowe:Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki na stronie www.naszabajka.com