strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-06-14 12:14 / 290
AKTYWNY RODZIC - współpraca z rodzicami.
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkół nr 30 Specjalnych
Jesionowa 3a
85-149 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Dyrekcja, nauczyciele i specjaliści ZS nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy
zs30@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Ostatnie dwa lata działania placówki
Forma zajęć:Uroczystości, konkursy, warsztaty, cykl spotkań
Adresat zajęć:Uczniowie i rodzice
Cel działania:
 - bezpośrednia i pośrednia współpraca z rodzicami dotycząca oddziaływań wychowawczych;
 - wypracowywanie przez nauczycieli skutecznego modelu oddziaływań pedagogicznych;
 - przekazywanie teoretycznych podstaw wspomagania rozwoju uczniów;
 - rozwijanie zainteresowań rodziców i dzieci;
 - umożliwienie zaprezentowania rodzinnych talentów;
 - rozwijanie umiejętności współpracy w zakresie tworzenia alternatywnych form spędzania wolnego czasu;
 - zwiększenie zainteresowania i wpływu rodziców na życie szkoły;
 - integracja szkoły ze środowiskiem.


Szczegółowy opis działania:

W naszej szkole powstało - w ostatnich dwóch latach - szereg inicjatyw, mających na celu stymulowanie współpracy z rodzicami uczniów. Przykładem jest konferencja dla nauczycieli i rodziców dzieci niepełnosprawnych – „Naprzeciw potrzebom”, która została zorganizowana przez Stowarzyszenie „DAR” i nauczycieli Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy. Konferencja składała się z części teoretycznej oraz praktycznej, warsztatowej. Część teoretyczna  zawierała tematykę:

  • Teoretyczne podstawy wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością.
  • Rodzina i jej poczucie bezpieczeństwa.
  • Granice wolności i miłości w wychowaniu dzieci.
  • Rodzina dziecka z niepełnosprawnością.
  • Rodzina dziecka z autyzmem.
  • Kompetencje komunikacyjne dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Część praktyczna dotyczyła zagadnień:

  • Empatia u podstaw wychowania.
  • Rola wzmocnień pozytywnych w kształtowaniu pożądanych zachowań dziecka.
  • Integracja sensoryczna a zajęcia polisensoryczne.
  • Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi w związku – warsztat dla par.
  • Uzależnienie od substancji psychoaktywnych - środki zaradcze, diagnostyka, formy pomocy dziecku.
  • Dziecko i rodzice w obliczu śmierci.
  • Mnemotechniki dla dyslektyków.
  • Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością.
  • Internet - możliwości i zagrożenia.
  • Odpowiedzialność prawna nieletnich  w sytuacji agresji i przemocy w szkole i poza nią.

Praca psychologa szkolnego nakierowana jest na współpracę z rodzicami, ujętą w formę konsultacji i psychoedukacji rodziców; głównie indywidualne spotkania rodziców z psychologiem dotyczące problemów psychologicznych występujących w rodzinie. Podczas spotkań udzielane są przede wszystkim informacje na temat prawidłowości rozwoju dzieci oraz sposobów radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi z uwzględnieniem możliwości rozwojowych oraz potrzeb dziecka i rodziców. Wiedza przekazywana rodzicom dotyczy także potrzeb dziecka w danym wieku i adekwatnych do tego wieku metod wychowawczych. Z inicjatywy psychologa odbywają się również cykliczne zajęcia warsztatowe: „Trening umiejętności wychowawczych dla rodziców”. Ponadto szkolna gazetka ścienna pt. „Kącik Rodzica - prowadzona przez psychologa szkolnego i zespół do spraw współpracy z rodzicami i pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zawiera informacje dotyczące współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, porady z obszaru wychowawczo-dydaktycznego na temat funkcjonowania dziecka,  jego rozwoju, funkcjonowania rodziny, wiadomości dotyczące instytucji wspierających rodzinę. Istnieje również skrzynka kontaktowa dla rodziców wspomagająca komunikację rodziców ze szkołą; rodzice mogą anonimowo dzielić się z pracownikami szkoły swoimi opiniami i propozycjami odnośnie funkcjonowania szkoły.

Pedagogizacja jest kolejnym punktem działalności na rzecz rodziców. Prowadzona przez psychologa, pedagoga, wszystkich nauczycieli i wychowawców klas służy jako pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych. Polega nie tylko na przekazywaniu  wiedzy, ale jest przede wszystkim jest wymianą informacji na temat dziecka.

Tradycją naszej szkoły staje się również uroczysta Wigilia, na którą zaproszeni są uczniowie, rodzice, nauczyciele i goście – przyjaciele szkoły oraz najbardziej wyczekiwany przez dzieci Mikołaj. Wszyscy zbieramy się w tym dniu w pięknie udekorowanej sali, pachnącej świerkiem, przy świątecznym poczęstunku. Nie może wówczas zabraknąć Jasełek z udziałem naszych uczniów, dzielenia się opłatkiem oraz wspólnego kolędowania. Wigilii w naszej szkole towarzyszy niepowtarzalna i wyjątkowa atmosfera. Organizujemy ją dzięki zaangażowaniu w działalność Fundacji „Radosne Dzieciństwo”, która finansuje to przedsięwzięcie.

Do działania powołano Klub Rodzica. W ramach tej inicjatywy odbywają się spotkania organizowane w porozumieniu z Radą Rodziców, podczas których poruszane są ważne kwestie związane z wychowaniem dziecka, oparte na zagadnieniach związanych z psychiką, emocjonalnością i komunikacją międzyludzką. Na jednym ze spotkań rodzice mieli możliwość zdobyć wiedzę z zakresu kosmetologii, stąd wizyta profesjonalnej kosmetyczki, wizażystki oraz manicurzystki. Rodzice z dziećmi biorą udział we wspólnej paradzie „Bajkowa Bydgoszcz”, zorganizowanej przez UTP, Urząd Marszałkowski oraz Urząd Miasta Bydgoszczy. Oferta Klubu Rodzica skierowana jest do wszystkich chętnych rodziców. Współpracuje on również z prężnie działającym Kołem Wsparcia dla Rodziców uczniów Gimnazjum Nr 39, mającym na celu integrację rodziców w procesie wychowawczym. W ramach działalności koła rodzice mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań i zdolności plastycznych, m.in.: dekorowania styropianowych bombek i wazonów metodą decoupage, wykonywania mis z gliny, dekorowania stołu wielkanocnego, robienia biżuterii z filcu.

Zorganizowano takie działania jak: zapoznanie rodziców z gestami MAKATON; aerobik dla rodziców i dzieci, wspólne wyjścia do filharmonii, zorganizowanie i uczestniczenie w  zabawach tanecznych, w wystawawie: „Talenty i pasje naszych mam”. Autorki dzieł udowodniły, że nie boją się wychodzić poza typowe ramy pojęcia sztuki. Rękodzieła wzbudzały podziw wielu osób i ujawniły niezwykłe zdolności artystyczne mam naszych uczniów. Rodzice są angażowani w szereg inicjatyw szkolnych, m.in.: piknik rodzinny o charakterze indiańskim: „ Z wizytą u wodza Przyjacielska Ręka”, który odbył się w stajni Viktoria, spotkanie w Katedrze Epidemiologii UMK w celu przeprowadzenia badań w kierunku chorób metabolicznych, prelekcja lekarza specjalizującego się w tej dziedzinie, podczas której rodzice uzyskali wiedzę na temat wyników badań oraz istotne wskazówki na temat zdrowego żywienia.

Na zajęciach koła kulinarnego rodzice z dziećmi mogli wspólnie, aktywnie spędzać czas i przygotowywać proste potrawy, m.in.: sałatka owocowa, placek z owocami. Ponadto, w ramach zajęć koła nauczania indywidualnego rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach integracyjnych. Na zajęciach otwartych, w czasie których rodzice mogą obserwować pracę swoich dzieci na lekcjach, uzyskują wskazówki do dalszej pracy w domu. 

W ramach hasła Rok 2014 – Rokiem Rodziny zorganizowano uroczysty Koncert dla Babci i Dziadka - „Dzień Matki na sportowo” na Wyspie Młyńskiej. Rodzice brali udział w aktywnych formach spędzania wolnego czasu ze swoimi dziećmi  uczestnicząc w Rodzinnym Rajdzie „Wiosna w plecaku”, meczach koszykówki rodzice–nauczyciele. Zorganizowano kreatywne spotkania z rodzicami - terapia przez sztukę oraz konkurs plastyczny „Moja rodzina”.



Efekty działania:
Szeroka oferta działań inicjowanych przez szkołę przyczyniła się do zaangażowania rodziców w proces dydaktyczno-wychowawczy. Wspólne imprezy plenerowe, koła zainteresowań, działania na rzecz integracji rodzice – szkoła spowodowały aktywne uczestnictwo rodziców w życiu szkoły i pozwoliły na pogłębione poznanie metod nauczania i wychowywania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W trójkącie szkoła – dzieci – rodzice wszystkie strony zyskują na wzajemnych relacjach. Efektem tych działań jest prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- rodzice, uczniowie;
- władze oświatowe i miejskie;
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Bydgoszczy;
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Bydgoszczy;
- Rada Osiedla „Szwederowo”
- MOPS, ROPS;
- BORPA;
- Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy;
- UTP, UKW;
- Stowarzyszenie DAR;
- Fundacja „Radosne Dzieciństwo”
- Fundacja Skarbowości;
- Katedra Epidemiologii UMK.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zs30.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl