strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-04-22 09:24 / 278
PROGRAM ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH Z ELEMENTAMI BIBLIOTERAPII "KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM"
Działanie opracowano w placówce:Zespól Szkół nr 11
Papiezka 89
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Ewa Bayer
zs11ebayer@gmail.com
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od listopada 2013 r.
Forma zajęć:zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii
Adresat zajęć:chętni uczniowie klasy Oa i Ob
Cel działania:
- podnoszenie poziomu czytelnictwa wśród dzieci;
- rozwijanie dziecięcej wyobraźni i uczuć;
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko – teatralne i plastyczne, zgodnie ze słowami Wisławy Szymborskiej "Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła";
- stworzenie atrakcyjnego kąciku książek w bibliotece;
- zainteresowanie zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i obcej;
- tworzenie skojarzenia czytania z przyjemnością i poczuciem myślenia;
- stymulowanie rozwoju emocjonalnego.

Szczegółowy opis działania:

Program powstał z myślą o dzieciach z klas O szkoły podstawowej, które po zajęciach spędzają czas w świetlicy szkolnej.

Zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii mają dziecko z książka oswoić, a potem zaprzyjaźnić. Rozwijają wyobraźnię, uczą rozumienia tekstu, wzbogacają słownictwo, wpływają na umiejętność budowania wypowiedzi, rozwijają zdolności manualne.

Zajęcia są prowadzone systematycznie – zaraz po lekcjach, raz w tygodniu, zawsze o tej samej porze przez cały rok szkolny (około 30 spotkań w każdej grupie). Książki  czytane w całości lub we fragmentach to: baśnie, bajki, dziecięca literatura współczesna, lektury szkolne.

 

METODY PRACY:
- słuchanie tekstów literackich przez dzieci;
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat słuchanych utworów;
- omawianie treści przeczytanych książek;
- nauka fragmentów baśni, bajek, i wierszy na pamięć;
- rozmowa na temat charakterystycznych cech bohaterów książek;
- próba oceny postępowania bohaterów książek;
- doskonalenie pamięci, zdolności kojarzenia, czytania ze zrozumieniem, umiejętności skupienia uwagi;
- wypowiedzi na temat ilustracji;
- formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu rysunki i inne prace plastyczne.



Efekty działania:
1. Wszechstronny rozwój dziecka, szczególnie jego postaw czytelniczych, słuchania, koncentracji.
2. Dobra znajomość najpiękniejszych baśni, osłuchanie się z pięknem języka literackiego.
3. Wykształcenie w dzieciach poczucia pewności siebie.
4. Umiejętność radzenia sobie ze stresem, nietolerancją, brakiem akceptacji, złością, bólem w sposób nieagresywny.
5. Umiejętność nazywania i wyrażania własnych potrzeb, emocji i uczuć.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Gimnazjaliści oraz uczniowie starszych klas szkoły podstawowej chętni do głośnego czytania dzieciom wybranej przez nich bajki.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl