strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-04-22 09:20 / 277
"CZYTAM, MYŚLĘ, DZIAŁAM" program dla uczniów uzdolnionych humanistycznie
Działanie opracowano w placówce:Zespól Szkół nr 11
Papiezka 89
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Sylwia Zarzycka
herezja@autograf.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Od 2013
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie klas IV-VI
Cel działania:
Celem ogólnym programu "Czytam, myślę, działam" jest rozwijanie zainteresowań uczniów językiem polskim jako składnikiem dziedzictwa kulturowego.
Do celów szczegółowych należy:
1. Pogłębianie aktywności poznawczej ucznia, pomoc w rozwijaniu jego osobistych zainteresowań.
2. Rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury.
3. Kształcenie sprawności mówienia, czytania i pisania w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
4. Kształcenie umiejętności formułowania własnych sądów i ich argumentowania.
5. Doskonalenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.
6. Kształcenie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.
7. Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
8. Rozbudzenie motywacji czytania.
9. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach międzyszkolnych i ogólnopolskich z języka polskiego.


Szczegółowy opis działania:

Program pracy z uczniem zdolnym został napisany z myślą o uczniach zdolnych w klasach IV-VI. Zajęcia rozpoczęły się w roku szkolnym 2013/2014. Program zakłada stosowanie różnorodnych metod i form pracy, które wspierają i uatrakcyjniają rozwijanie zainteresowań uczniów językiem ojczystym.

Głównym założeniem programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom uczniów, rozwijanie, i ukierunkowanie ich zdolności zgodnie z potencjałem i możliwościami, a także sprzyjanie uaktywnianiu się ich potencjału intelektualnego i twórczego, a tym samym umożliwianie realizowania się.

Praca realizowana jest poprzez:

- rozmowy z uczniem, rozszerzające bieżący materiał lub kończące się sformułowaniem problemu, a potem jego rozwiązaniem;

- samodzielną pracę ze specjalnie dobranymi zadaniami o podwyższonym stopniu trudności;

- zachęcanie uczniów do czytania utworów spoza listy lektur obowiązkowych;

- zwiększanie wymagań co do ścisłości i precyzji wypowiedzi z uwzględnieniem dykcji;

- przygotowywaniu ćwiczeń, prezentacji multimedialnych oraz dodatkowych informacji z wykorzystaniem technik informacyjnych na lekcjach języka polskiego.

 

Propozycje zadań i ćwiczeń

Gramatyka

  1. Napisz wywiad, np. z rzeczownikiem, przymiotnikiem lub czasownikiem.
  2. Narysuj stworka, który będzie przedstawiał np. czasownik. Umieść na poszczególnych częściach jego ciała informacje, które przybliżą to zagadnienie.
  3. Ułóż zdanie, w którym pierwsze litery kolejnych wyrazów są pierwszymi literami nazw przypadków.
  4. Rapowanie o jakimś zagadnieniu gramatycznym, ortograficznym, interpunkcyjnym itp.

Pisanie

  1. Zmień losy bohatera Opowieści z Narnii. Napisz opowiadanie, w którym do szafy jako pierwszy wchodzi Edmund.
  2. Opisz Trurla za pomocą porównań i metafor.
  3. Uczniowie w klasie redagują opis pogody. Uczeń zdolny pisze dodatkowo pracę pt. Rozmowa z kroplą deszczu. Co by było, gdyby. . .?
  4. Układanie pytań do lektury.
  5. Klasa opisuje obraz. Uczeń zdolny dostaje fragment innego obrazu tego samego autora (lub o tej samej tematyce – martwa natura, pejzaż). „Dorysowuje” resztę i ją opisuje. Swoje wyobrażenie porównuje z oryginałem.
  6. Rubryka z absurdalnymi ogłoszeniami – kupię, sprzedam, oddam w dobre ręce, np. Oddam w dobre ręce dwa moje smutki.
  7. W świecie zmysłów. Przy okazji redagowania przepisu prowadzi się rozmowę o zapachach, wacha się różne przyprawy, produkty, a potem tworzy opowiadanie, baśń, wiersze (np. Świat pachnący piernikami).
  8.  Uczniowie w klasie piszą autocharakterystykę. Uczeń zdolny pisze dodatkowo wywiad z samym sobą.
  9. Tysiąc definicji – książka jest to. . . Wymyśl jak najwięcej opisów, określeń książki.

Poezja

  1. Stwórz przepis na wiersz.
  2. Wybierz z omawianego wiersza 10 słów, które cię inspirują, i na podstawie ich sensów napisz swój utwór.
  3. Przekształć wiersz Kwitną gawrony – opisz drzewo w trzech pozostałych porach roku.
  4. Szuflada poety – zapisz zasłyszane lub przeczytane niezwykłe słowa, poetyckie połączenia słów, rymy, metafory, porównania, onomatopeje. Niech zainspirują cię do napisania własnego utworu.


Efekty działania:
Zorganizowana i systematyczna praca pozalekcyjna z uczniem zdolnym:
a) pogłębia, utrwala i rozszerza wiadomości, umiejętności i nawyki zdobyte na zajęciach;
b) zaspokaja zainteresowania uczniów uzdolnionych humanistycznie;
c) wpływa na intensywność nauki;
d) przygotowuje do samokształcenia, rozwija inicjatywę i samodzielność;
e) przygotowuje do wzięcia udziału w konkursach literackich, językowych i recytatorskich.
Uczeń:
- odczytuje znaczenie symboliczne i przenośne różnych dzieł kultury, dokonuje przekładu intersemiotycznego;
- wykorzystuje poznane formy wypowiedzi ustnej i pisemnej w odpowiednich sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych;
- posługuje się bogatym słownictwem i różnorodnymi konstrukcjami składniowymi;
- w swoich wypowiedziach używa artystycznych środków wyrazu;
- stosuje wiedzę z zakresu gatunków i rodzajów literackich, ortografii, interpunkcji, słowotwórstwa, fonetyki i składni.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Rodzice - pomoc w przygotowaniu strojów, rekwizytów;
- Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe - nagrody, materiały pokonferencyjne;
- Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku;
- Nauczyciel bibliotekarz i nauczyciel plastyki w Zespole Szkół nr 11 we Włocławku;
- Nauczyciele poloniści z innych szkół.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl