strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-04-22 08:59 / 274
Rodzina Szkół 3 Warszawskiego Pułku Pontonowego
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkół Nr 8 we Włocławku
Willowa 8
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Jacek Kazanecki
zs8wloclawek@onet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:charakter stały
Forma zajęć:zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie, nauczyciele, społeczność lokalna
Cel działania:
Upamiętnianie tradycji 3 Warszawskiego Pułku Pontonowego i Wojsk Inżynieryjnych

Szczegółowy opis działania:

Pierwsze kontakty z pułkiem rozpoczęły się we wrześniu 1948 roku ze Szkołą Podstawową nr 8 we Włocławku.

Autorytet pułku z lat wojny, zasługi żołnierzy, a także działania na rzecz miasta i społeczeństwa przyczyniły się do nadania naszym szkołom imion saperów pułku, kontynuującego bojowe tradycje 3. Brygady Pontonowo-Mostowej, pragnąc w ten sposób uczcić pamięć poległych w czasie wojny pontonierów, a także wysiłek żołnierzy w służbie społeczeństwu.

Od tych ważnych wydarzeń rozpoczęła się stała współpraca między pułkiem a szkołami. Do całokształtu działalności włączył się powstały w 1981 roku Związek Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy Wojska Polskiego, którego członkami zostali byli żołnierze zawodowi pułku uczestniczący w tworzeniu szkół i nadawaniu im imion.

10 grudnia 1983 roku powołano Rodzinę Szkół 3 Warszawskiego Pułku Pontonowego, w skład której weszły: Szkoła Podstawowa im. st. sierż. Mieczysława Majchrzaka w Kaliskach,  Szkoła Podstawowa im. st. sierż. Feliksa Rybickiego w Sarnowie, Szkoła Podstawowa nr 1 im. st. sierż. Mieczysława Majchrzaka we Włocławku oraz Szkoła Podstawowa nr 8 im. 3. Warszawskiego Pułku Pontonowego we Włocławku. Niniejszy akt został podpisany przez Kuratora Oświaty i Wychowania, Dowódcę 3. Warszawskiego Pułku Pontonowego oraz dyrektorów wyżej wymienionych szkół. Od tego momentu współpraca zacieśniła się. W każdym ważnym wydarzeniu, uroczystości odbywającej się w szkole czy też w pułku uczestniczyli żołnierze i nasi uczniowie. Przez cały okres stacjonowania pułku we Włocławku młodzież ze szkół rodziny była zapraszana do jednostki, którą mogła zwiedzać, poznawać życie żołnierzy, uczestniczyć w przysięgach wojskowych i uroczystościach z okazji Dnia Sapera czy Święta Pułku. W naszej pamięci zapisały się ważne działania saperów i pontonierów, choćby takie jak prowizoryczne doprowadzenie prądu do nowowybudowanej szkoły w Sarnowie w dniu jej otwarcia, a potem udział w rozbudowie infrastruktury, pomoc w budowie boiska przy Szkole Podstawowej nr 8 we Włocławku oraz spotkania kadry pułku z młodzieżą tej szkoły, na których prezentowano doświadczenia zawodowe związane z codzienną służba w kraju i na misjach pokojowych za granicą. Żołnierze pomagali w prozaicznych, ale jakże trudnych zadaniach, na przykład rozładowywaniu węgla. Organizowali wycieczki. Dowozili uczniów na poligony, gdzie pokazywali sprzęt i demonstrowali działania wynikające z jego przeznaczenia. Dzieci oglądały sztab, miejsca zakwaterowania żołnierzy, stanowiska strzelania z broni pneumatycznej. Otrzymywaliśmy także pomoce dydaktyczne. Były to tablice poświęcone patronom szkół, plansze obrazujące historię i rozwój Wojska Polskiego oraz szlak bojowy 3. Warszawskiego Pułku Pontonowego. Na terenie klubu garnizonowego organizowane były konferencje metodyczne dla nauczycieli przysposobienia obronnego. Żołnierze przygotowywali różne zawody sportowe bardzo atrakcyjne dla dzieci, ale także festyny, konkursy, koncerty i zabawy. Wypożyczali sprzęt żołnierski na uroczystości szkolne, a po przeniesieniu pułku do Chełmna podzielili między nasze szkoły swój księgozbiór. Izby Pamięci Szkoły Podstawowej nr 8 we Włocławku i Szkoły Podstawowej w Sarnowie w darze od dowódcy pułkownika Władysława Zdanowskiego i szefa Wojsk Inżynieryjnych generała brygady Ryszarda Żuchowskiego otrzymały mundury. Do dnia dzisiejszego nasze zbiory są wzbogacane przez aktualnych i byłych żołnierzy. Dowodem jest choćby przekazanie munduru lotnika Zespołowi Szkół nr 8 w listopadzie 2013 r. Symbolizuje on losy absolwenta tejże placówki, który zginął podczas lotu treningowego. Na jubileusz 75-lecia istnienia Szkoły Podstawowej nr 8 we Włocławku żołnierze dostarczyli pontony na boisko szkolne, na których zbudowano ołtarz polowy. W każdej ważnej uroczystości z okazji jubileuszy czy święta patronów uczestniczyły poczty sztandarowe pułku i Związku Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy Wojska Polskiego, a w niektórych nawet kompania honorowa i orkiestra wojskowa.

Z chwilą przeniesienia pułku, z powodu odległości, wystąpiły utrudnienia w kontaktach, ale pomimo tego współpraca nie ustała. Odbywają się wzajemne wizyty i spotkania na terenach szkół i jednostki, np. w czerwcu 2004 roku Dowództwo  3. Warszawskiego Pułku Drogowo-Mostowego, z okazji swego 60-lecia zaprosiło do siebie dzieci z trzech szkół należących do rodziny. Uczniowie uczestniczyli w lekcjach pokazujących codzienną pracę sapera, obejrzeli najnowszy sprzęt, wozy pancerne, ale także zwiedzili Chełmno i poznali jego zabytki.

Szkoły należące do rodziny były niejednokrotnie organizatorami i gospodarzami wielu ważnych spotkań, w których uczestniczyli goście z szefostwa Wojsk Inżynieryjnych, m.in. generał Ryszard Żuchowski czy generał Janusz Lalka. Natomiast Dowództwo Wojsk Inżynieryjnych zaprasza Rodzinę Szkół na obchody swego święta do Warszawy. Nasza młodzież kilkakrotnie uczestniczyła w uroczystościach w katedrze polowej Wojska Polskiego, jak i pod Pomnikiem Sapera w Warszawie, czcząc pamięć poległych żołnierzy.

I tak historia Rodziny Szkół trwa od 30 lat. Na podkreślenie zasługuje fakt, że jest to jedyna tego typu rodzina w Polsce. A bohaterowie, których imiona przyjęły nasze szkoły przetrwali próbę czasu, zmiany ustrojowe, masowe zrzucanie starych nazw i przyjmowanie nowych. Placówki z rodziny stanowią swoiste żywe pomniki pamięci. Są gwarantem, że świadomość roli saperów nie zginie.     



Efekty działania:
Patriotyczne wychowanie młodego pokolenia świadomego swych korzeni, znającego historię swego kraju i doceniającego zasługi tych, dzięki którym tu żyjemy.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Stowarzyszenie Saperów Polskich, Związek Żołnierzy Wojska Polskiego, dowódctwo Wojsk Inżynieryjnych, Jednostka Wojskowa w Chełmnie

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie zs8.wloclawek.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl