strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-01-16 14:38 / 27
Wielostronny Partnerski Projekt Szkół w programie Comenius "DIFFERENT CULTURES BUT THE SAME VOICES"
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum im. Ziemie Kujawskiej w Dąbrowie Biskupiej
Szkolna 2
88-133 Dąbrowa Biskupia
Autor / autorzy działania:Mirosława Janowska, Krzysztof Walczak - koordynator projektu
krzysztof.w10@wp.pl
Dział i zakres działania:edukacja europejska
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:7 sierpnia 2008- 31 lipca 2010 r.
Forma zajęć:zajęcia dydaktyczne, pozalekcyjne, warsztaty
Adresat zajęć:uczniowie gimnazjum, nauczyciele, społ. lokalna
Cel działania:
- Budowa europejskiego ducha opartego na współpracy pomiędzy uczniami, nauczycielami, szkołami, regionami;
- rozpowszechnianie i poszerzenie wiedzy uczniów, nauczycieli i społeczności lokalnej o Europie i Unii Europejskiej;
- świadomy udział w europejskiej kulturze;
- prezentacja własnej kultury;
- wniesienie swego wkładu w budowanie demokratycznego i różnokulturowego społeczeństwa;
- akceptacja i tolerancja wobec ludzi, szczególnie tych, którzy różnią się poglądami, zachowaniem;
- poszanowanie dla inności;
- docenianie podobieństw między szkołami, kulturami, regionami;
- integracja i rozwój społeczności szkolnej;
- przyjaźń z kolegami ze szkół partnerskich;
- wzmocnienie samooceny uczniów i ich wiary we własne możliwości;
- angażowanie uczniów w działania wydające się dla nich abstrakcyjne, niedostępne; stworzenie możliwości ich realizacji;
- rozwój kreatywności uczniów i nauczycieli;
- doskonalenie umiejętności językowych.

Szczegółowy opis działania:

Szkoły partnerskie:    
KEMERHISAR  HISAR ILKOGRETIM OKULU,                          NIGDE,                       TURCJA
IES GRAN CANARIA,                                                         VECINDARIO,              HISZPANIA
SIAULIU GEGUZIU VIDURINE MOKYKLA,                             SIAULIAI,                    LITWA
SCOALA CU CLS. I-VIII NR 10 GEORGE EMIL PALADE,         BARLAD,                     RUMUNIA
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. ZIEMI KUJAWSKIEJ,                              DĄBROWA BISKUPIA   POLSKA


1.    Inauguracja realizacji projektu. Podczas uroczystego apelu rozpoczynającego rok szkolny 2008/09, 1 września 2008 r. poinformowaliśmy uczniów, społeczność lokalną o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu.
2.    Przygotowanie pod kierunkiem nauczycieli i przedstawienie przez uczniów tradycji, zwyczajów i obyczajów ludowych. Uczniowie gromadzili materiały, wykonywali dokumentację ikonograficzną, przygotowywali prezentacje, plakaty, prace rysunkowe.
3.    Konferencja w Warszawie dla beneficjentów. Spotkanie w siedzibie FRSE w Warszawie, podczas którego przedstawiono aspekty finansowe umowy i informacje dotyczące realizacji projektu.
4.    Wydanie albumu ze zdjęciami poświęconymi tradycjom i obyczajom ludowym. „Rok obrzędowy na Kujawach” zawiera informacje o dawnych zwyczajach, obyczajach i obrzędach. Jest bogato ilustrowany pracami uczniów. Rozesłano albumy do szkół partnerskich.
5.    Płyta CD z muzyką ludową.
6.    Wizyta w Rumunii
7.    Przygotowanie regionalnych potraw przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli. Dokumentacja fotograficzna. Przygotowanie i wydanie folderu kulinarnego. Zgromadzono wiele przepisów, ale dokładnie zaprezentowaliśmy żurek. Przekazanie szkołom partnerskim.
8.    Przygotowanie tradycyjnych napojów przez uczniów pod kierunkiem rodziców. Dokumentacja fotograficzna. Przygotowanie i wydanie folderu kulinarnego, Z wielu przepisów dokładnie zaprezentowaliśmy kawę zbożową. Przekazanie szkołom partnerskim.
9.    Przygotowanie prezentacji Power Point o sztuce ludowej. Zawiera haft, stroje ludowe, sposoby i wzory zdobnictwa kujawskiego, tradycyjne ozdoby kujawskie – pajączki, wyroby sztuki ludowej. Przekazano szkołom partnerskim  podczas wizyty w Polsce.
10.    Wizyta partnerów w Polsce obejmowała: spotkania integracyjne, wycieczki po najbliższej okolicy i regionie, spotkania z władzami samorządowymi, zajęcia edukacyjne (artystyczne, lingwistyczne, regionalne) prezentację dorobku, ewaluację.
a.    „Opiewajże kujawiaczku” – integralna część wizyty zawierająca: scenariusz słowno – muzyczny, wiersze, piosenki, tańce;
b.    „Wpływ projektu na szkołę” – panel dyskusyjny z partnerami i zaproszonymi gośćmi;
c.    wydanie okolicznościowego numeru gazetki szkolnej „Dąbrówka”.
11.    Przygotowanie przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela plastyki wyrobów sztuki ludowej; rzeźby Chrystusa Frasobliwego, Matki Boskiej Szkaplerznej, Piasta Kołodzieja. Przekazano podczas wizyty na Wyspach Kanaryjskich.
12.    Konferencja promocyjno – informacyjna Programu Comenius zorganizowana przez Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, na której zaprezentowaliśmy dorobek szkoły w formie prezentacji multimedialnej, jako przykład dobrej praktyki.
13.    Zwiedzanie zabytków architektonicznych przez uczniów, nauczycieli, członków Stowarzyszenia Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych, przygotowanie materiałów fotograficznych i opracowanie tekstów do plakatu i kalendarza.
14.    Przygotowanie i wydanie plakatu przedstawiającego zabytki architektoniczne naszej gminy ( naniesienie na kontur mapy gminy). Przekazanie szkołom partnerskim.
15.    Kalendarz zawierający zdjęcia przydrożnych figurek i krzyży z terenu gminy Dąbrowa Biskupia. Wydany został wspólnie ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Okno”. Przekazanie szkołom partnerskim, społeczności lokalnej i przyjaciołom szkoły.
16.    Wizyta partnerów na Litwie.
17.    Zwiedzanie osobliwych zakątków natury – wycieczki do Nadleśnictwa Gniewkowo, zajęcia edukacyjne – ścieżka przyrodnicza Balczewo – Rejna, opracowanie merytoryczne i fotograficzne.
18.    Spotkanie monitoringowe po pierwszym roku realizacji Partnerskich Projektów Szkół z beneficjentami Programu Comenius w Bydgoszczy. Omówienie wyników raportu postępu, wyników wizyt monitoringowych w szkołach, zasady rozliczania i prowadzenia dokumentacji.
19.    Przygotowanie i wydanie plakatu o osobliwych zakątkach natury na podstawie zgromadzonych materiałów w czasie wycieczek i zajęć edukacyjnych. Zaprezentowano Rezerwat Przyrody „Rejna”, w którym pod ochroną znajduje się wiśnia karłowata.
20.    Wystawa produktów końcowych w przygotowanym „Kąciku Comeniusa” . W gablotach zostały wyeksponowane produkty projektu – nasze i partnerów, pamiątki i upominki od naszych przyjaciół.
21.    Wizyta partnerów na Wyspach Kanaryjskich.
22.    Przygotowanie esejów. Uczniowie i nauczyciele są autorami esejów o projekcie i współpracy. Najciekawsze zostały nagrodzone i opublikowanie na stronie internetowej.
23.    Quiz o projekcie i krajach partnerskich. Uczniowie klas III, zaangażowani w działania przez cały czas trwania projektu, wzięli udział w konkursie wiedzy o projekcie i krajach partnerskich. Zwycięzca w nagrodę pojechał na wycieczkę szkolną na Litwę.
24.    Promocja projektu i Programu. Zadbaliśmy o akcję informacyjną i promocyjną poprzez: słodycze, długopisy, haftowane serwetki z logo i tytułem projektu, pamiątkowe statuetki dla szkół partnerskich, plakaty, ulotki.
25.    Wizyta partnerów w Turcji.
26.    Festiwal Comeniusa pt. „Kujawy częścią Europy” – montaż słowno – muzyczny z informacjami o projekcie, wiersze, piosenki, tańce regionalne i narodowe; podsumowanie działań szkoły w ramach Roku Historii Najnowszej.
27.    Wycieczka szkolna na Litwę. Zgromadzono dodatkowe finanse od sponsorów i Rady Rodziców, którzy zauważyli zaangażowanie młodzieży w działania wynikające z projektu, udało się wyjechać grupie 35- osobowej do Siauliai i Wilna.
28.    Raportowanie projektu – grupa robocza nauczycieli i uczniów  przygotowuje projekt raportu końcowego, analizuje ankiety  przeprowadzone na zakończenie projektu. Przygotowanie ostatecznej, końcowej wersji raportu wspólnie z partnerami projektu.



Efekty działania:
Rezultaty osiągnięte przez partnerstwo:
1. Płyta CD z muzyką ludową.
2. Folder o krajach partnerskich.
3. Folder kulinarny - potrawy, napoje regionalne.
4. Proporczyk przyjaźni i współpracy,
5. Prezentacja Power Point o sztuce ludowej.
6. Kalendarz poświęcony zabytkom historycznym, kalendarz 2010,
7. Plakat poświęcony osobliwym zakątkom natury.
8. Kwestionariusz dotyczący współpracy.
9. Folder o zwyczajach i tradycjach "Rok obrzędowy na Kujawach", ilustrowany pracami uczniów. Jego fragmenty zostały wykorzystane podczas imprezy "Opiewajże kujawiaczku".
10. "Opiewajże kujawiaczku" - scenariusz zawiera montaż słowno-muzyczny, który odbył się podczas wizyty partnerów w Dąbrowie Biskupiej. Dodatkowo na ten dzień przygotowano specjalne wydanie kwartalnika o szkole i nie tylko Dąbrówka.
11. Panel dyskusyjny "Wpływ projektu na szkołę".
12. Rzeźba ludowa.



Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Podczas trwania projektu współpracowaliśmy z następującymi instytucjami:
- Urząd Marszałkowski w Toruniu,
- Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu,
- Urząd Komitetu Integracji Europejskiej w Warszawie,
- Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Toruniu,
- Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych OKNO,
- Urząd Gminy w Dąbrowie Biskupiej,
- Nadleśnictwo Gniewkowo,
- Izba Pamięci im. Generała Władysława Sikorskiego w Parchaniu,
- Muzeum Okręgowe w Toruniu,
- Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu,
- Gminna Biblioteka Publiczna w Dąbrowie Biskupiej,
- Zespól ludowy "Radojewiczanie",
- Zaprzyjaźnione szkoły,
- Parafie rzymskokatolickie,
- Gazeta Pomorska.
Zakres współpracy obejmował pomoc merytoryczną, wsparcie finansowe, pomoc przy realizacji projektu, promocję projektu.


Informacje dodatkowe:
Efekty:
- Strona internetowa.
- Festiwal Comeniusa.
- Wystawy informacyjno-promocyjne projektu.
- Film "Krótka historia Polski"
- Proporczyk przyjaźni i współpracy.
- Materiały promocyjne: długopisy, serwetki, statuetki.
- Rozpowszechniliśmy i poszerzyliśmy wiedzę uczniów, nauczycieli i społeczności lokalnej o Europie i Unii Europejskiej.
- Wzmocniliśmy świadomość uczestnictwa w kulturze Europy.
- Zaprezentowaliśmy naszą kulturę.
- Nauczyliśmy się tolerancji w stosunku do ludzi, zwłaszcza tych, którzy różnią się od nas zainteresowaniami i światopoglądem.
- Zaangażowaliśmy uczniów w bardziej złożone działania, które były realne i dostępne w warunkach współpracy.
- Rozwinęliśmy nasze umiejętności twórcze.
- Rozwinęliśmy nasze umiejętności językowe.
- Doceniliśmy ważność i piękno pochodzące z dzielenia się, dyskusji, tworzenia nowych rzeczy, ulepszania ich i zmieniania każdego dnia.
- Przyczyniliśmy się do rozwoju zawodowego pracowników szkoły.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl