strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-11-29 19:42 / 264
Janusz Korczak - patron dziecięcych marzeń
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum nr 1 im. Ziemi Kujawskiej w Gniewkowie
Dworcowa 11
88-140 Gniewkowo
Autor / autorzy działania:Zofia Łuczak, Małgorzata Graczyk
gimgniewkowo@poczta.onet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Część zadań ma charakter stały, a pozostałe ustalone są na rok kalendarzowy
Forma zajęć:Zajęcia edukacyjne i pozalekcyjne
Adresat zajęć:Społeczność szkolna i lokalna
Cel działania:
- sumienne spełnianie dobrowolnie przyjętych zobowiązań;
- planowanie pracy;
- doskonalenie własnej osobowości;
- umiejętność uczciwego oceniania kolegów;
- uczenie się rzeczowości;
- uczenie się zrozumienia i przebaczenia;
- utrwalanie myśli wychowawczych i pedagogicznych Janusza Korczaka;
- satysfakcja i radość z tworzenia dzieła.


Szczegółowy opis działania:

Sejm Rzeczpospolitej Polskiej uchwalił rok 2012 Rokiem Janusza Korczaka. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do placówek edukacji z zachętą do upowrzechniania dzieciom i młodzieży oraz respektowanie przez dorosłych praw przysługujących dziecku.

W 2012 roku upłynęło70 lat od tragicznej śmierci Janusza Korczaka w nazistowskim obozie zagłady w Treblince. Minęło jednocześnie 100 lat od założenia Domu Sierot w Warszawie przy ulicy Krochmalnej, unikalnej placówki wychowawczej dla dzieci, w której Janusz Korczak budował i rozwijał idee pedagogiczne wykraczające poza standardy opieki wychowawczej tamtych lat. Ten wybitny polski pedagog, lekarz, publicysta, oficer Wojska Polskiego, a przede wszystkim propagator idei, iż dziecko jest autonomiczną osobą, posiadającą własne prawa, potrzeby i zainteresowania, powinien być wzorem dla nas wszystkich.

Godność dziecka, prawa dziecka i dziecięce obywatelstwo to trzy idee, które traktowałam jako wyzwanie i zadanie tworząc, wspólnie z dyrektorem gimnazjum, harmonogram działań upowszechniający idee korczakowskie. Ubiegły rok był doskonałym czasem, gdzie ze wzmożoną siłą uświadamiano młodzieży naszego gimnazjum oraz ich rodzicom, opiekunom i wszystkim dorosłym prawa przynależne każdemu dziecku.

Zrealizowanie tej inicjatywy oraz jej sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania się wychowawców, nauczycieli, uczniów i pracowników naszej szkoły.

W klasach były gazetki o J. Korczaku, które wskazywały na sumienne spełnianie dobrowolnie przyjętych działań. Podczas zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy szkolnej uczniowie poznawali i stosowali elementy systemu wychowawnia Korczaka poprzez:

- wystawki swoich prac;

- zakłady, czyli umowy ustne z samym sobą w obecności wychowawcy;

- plebiscyt życzliwości, gdzie uczniowie wzajemnie oceniałi się za pomocą karteczek oznaczonych plusem, minusem, zerem;

- posiedzenia czyli wspólne roztrząsanie spraw;

- dyżury podczas,których młodzież pracowała nad utrzymaniem porządku w świetlicy i stołówce oraz pomagała słabszym w nauce. Ustalane były one raz na dwa tygodnie, oceniane w jednostkach pracy (5 minut). Za 25 jednostek rzetelnej pracy przyznawano pozytywną uwagę, a za 120 jednostek - list gratulacyjny do rodziców;

- mini sąd koleżeński, który zobowiązywał do głoszenia praw dziecka;

- zajęcia z komputerem, podczas których wychowankowie wyszukiwali szkoły, domy dziecka, internaty, domy kultury noszace imię J. Korczaka, przez co uświadamiali sobie jak ważną postacią dla placówek oświatowych i wychowawczych jest Janusz Korczak.

Sposoby te zbliżały i wiązały grupy wychowawcze i klasę, rozwijały potrzebę przynależności do grupy, uczyły przestrzegania okreslonych norm i zasad, umiejętności uczciwego oceniania swych kolegów, zrozumienia i przebaczania, wykształciły wrazliwość na potrzeby własne i innych.

Raz w miesiącu młodzież zapoznawana była z myślą Korczaka, a cytat wywieszany był na tablicy ściennej korytarza szkolnego. Wywieszane cytaty stworzyły księgę cytatów.

W szkole istnieje skrzynka pytań trudnych, do której młodzież wrzucała karteczki z nurtującymi ich problemami. Skrzynka zmuszała do przemyślenia stawianych pytań, zachęcała do dociekliwości i zmuszała do szacunku dla tajemnicy dziecka.

Ogłoszony został konkurs plastyczny "Pocztówka pamiątkowa dla rodziców", a wyróżnione prace plastyczne stanowiły wystawkę na korytarzu szkolnym. Najlepsze  z nich zostały wytypowane do utworzenia pocztówki pamiątkowej.

W bibliotece zorganizowano ekspozycję dzieł Janusza Korczaka oraz prowadzono pogadanki w czytelni pod hasłem "Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat".

Grupa modzieży odbyła wycieczkę do inowrocławskiego Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka, podczas której uświadomiła sobie potrzebę istnienia ośrodków pomocy oraz pogłębiała wiedzę na tematy społeczne. Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniu z kierownikiem MGOPiS w Gniewkowie, podczas którego zapoznali się z rolą ośrodka w pomocy dziecku i rodzinie.

Na lekcjach wychowawczych i dydaktycznych uczniowie zapoznawali się z życiem i twórczością Janusza Korczaka, opracowywali albumy, wykonywali plakaty i karty do księgi cytatów, prezentacje multimedialne, obejrzeli film Andrzeja Wajdy "Korczak", dyskutowali na temat stosunku ludzi do Żydów przed i w trakcie II wojny światowej, postaw Korczaka i jego słów cytowanych w filmie, oraz - czy Janusz Korczak może być autorutetem dla ludzi żyjących w naszych czasach.

Uczniowie wystawili przedstawienie "Janusz Korczak - patron dziecięcych marzeń" podczas Szkolnego Dnia Talentów, a podczas Szkolnego Dnia bez Przemocy - czytali i interpretowali prośby dziecka do rodziców.

W kilku klasach za pomocą ankiet zbadano w jakim stopniu postać Janusza Korczaka znana jest rodzicom i ich dzieciom.

Grupa uczniów klasy drugiej przeprowadziła wywiad ze szkolnym Rzecznikiem Praw Ucznia na temat "Czy dzieci jak ryby głosu nie mają?"

Podczas ortograficznego konkursu  o "Złote Pióro Dyrektora" i gminnego konkursu ortograficznego o "Złote Pióro Burmistrza" uczestnicy pracowali z tekstem o Januszu Korczaku.



Efekty działania:
Młodzież:
- zrozumiała, że "rok korczakowski", to wielka lekcja skierowana nie tylko do rodziców i dzieci, ale do organizacji rządowych, samorządowych i placówek oświatowych;
- zorientowała się w strukturze wzajemnych stosunków społecznych;
- nauczyła się przestrzegania określonych norm i zasad we współżyciu z innymi.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Urząd Miejski w Gniewkowie,
- Dyrektor Ośrodka Wspierania Dziecka i Rodziny w Inowrocławiu,
- Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gniewkowie,
- Pełnomocnik Burmistrza do Spraw Uzależnień,
- Rzecznik Praw Ucznia w naszym gimnazjum,
- Rada Rodziców gniewkowskiego gimnazjum,
- Przewodnicząca Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Inowrocławiu,
- Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Gniewkowie,
- Dyrekcja gimnazjum,
- Rodzice uczniów,
- Nauczyciele
- Uczniowie.



Informacje dodatkowe:
Efekty działań związane z "Rokiem Korczaka" zaprezentowano 12 grudnia 2012 na sali widowiskowo-sportowej naszego gimnazjum. W uroczystości wzięli udział zaproszeni goście, rodzice, dyrekcja szkoły, nauczyciele i uczniowie. Młodzież oraz biorący udział w inscenizacji nauczyciele przedstawili montaż słowno-muzyczny, w którym pokazano prezentację multimedialną oraz zaprezentowano scenografię wykonaną przez uczniów. W uroczystości wziął udział chór szkolny.
Wszystkie wymienione działania przyczyniły się do popularyzacji postaci Janusza Korczaka w szerszym środowisku oraz upowszechnienia praw dziecka w naszej szkole. Warto przypomnieć dzisiaj słowa Korczaka, wielkiego przyjaciela dzieci, patrona 2012 roku: "Nie tak ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dodrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby zrozumiał, nie żeby go wszystko trochę obchodziło, a żeby naprawdę bardzo zajmowało."


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.gimgniewkowo.republika.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl