Wybory do samorządu uczniowskiego. Jak uczymy samorządności?
Cel działania:CEL DZIAŁANIA:
Wyrabianie postaw obywatelskich. Zachęcanie do podejmowania inicjatyw i uczenie samorządności.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie postawy kreatywności ucznia;
- rozwijanie umiejętności wystąpień publicznych;
- kształtowanie postaw obywatelskich;
- rozwijanie uzdolnień organizatorskich;
- odkrywanie nowych talentów i zainteresowań;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Szczegółowy opis działania:W Szkole Podstawowej w Czaplach w pierwszych dniach czerwca odbywają się wybory do rady samorządu. Dzięki temu od września zarząd może planować działania na nowy rok szkolny. Przebieg wyborów jest zgodny z opracowaną „Ordynacją wyborczą Samorządu Uczniowskiego przy Szkole Podstawowej w Czaplach”. Do władz SU kandydują uczniowie z klasy trzeciej, czwartej i piątej. Kandydaci wskazani przez zespoły klasowe odbywają spotkania z opiekunem SU i omawiają wstępny plan kampanii wyborczej. Na lekcjach języka polskiego uczniowie uczą się, czym jest debata i jak należy się do niej przygotować. Kandydaci przeprowadzają najpierw debaty na forum swoich klas, następnie razem ze swoimi sztabami wyborczymi prezentują swoje programy i pomysły na apelu wychowawczym. Mają możliwość odpowiadania na pytania wyborców.Kandydaci w trakcie swoich prezentacji przedstawiają się. Mówią o swoich zainteresowaniach i pasjach.
W programach wyborczych obiecują, m.in. że będą:
- organizować konkursy plastyczne, wiedzowe i czytelnicze dla młodszych kolegów;
- przygotowywać i prowadzić szkolne dyskoteki oraz zapewniać kupowanie słodyczy i napojów w mini sklepiku;
- prowadzić aktyw biblioteczny, który zapewni większą częstotliwość wypożyczania książek i zorganizuje konkursy dla czytelników;
- przekonywać nauczyciela wychowania fizycznego do tego , aby umożliwił korzystanie ze szkolnego boiska do piłki nożnej (przynajmniej na jednej przerwie);
- sumiennie pełnić i wyznaczać dyżury na korytarzu w ramach pracy sekcji porządkowej;
- w miarę możliwości szkoły realizować pomysły kolegów, rodziców i nauczycieli;
- przekonywać nauczycieli do wprowadzenia losowania „Szczęśliwego numerka” (dzień bez pytania dla wylosowanego ucznia).
Przez 2 tygodnie trwa kampania wyborcza, w czasie której w różny sposób kandydaci wraz ze swoimi sztabami wyborczymi zachęcają i przekonują do oddania na nich głosów; rozwieszają w szkole plakaty, rozdają ulotki, układają rymowanki i wierszyki promujące danego kandydata.
Przykładowe hasła wyborcze i wierszyki:
„Król Julian proponuje - niech każdy na Kingę zagłosuje.”
„Kto na Wiktorię zagłosuje, swojego głosu nie pożałuje.”
„Paulina, to świetna dziewczyna.
Bardzo dobre pomysły ma i wiele od siebie szkole da.
Zadba o sport, kulturę oraz naukę.”
„Krzysia wszyscy znamy, dobre zdanie o nim mamy.
Kolega w wyborach startuje, bo dobrze szkolny sport zorganizuje.”
Kampanię wyborczą kończy apel wychowawczy, na którym kandydaci, stojąc przy przygotowanej mównicy, prezentują się ostatni raz. Następuje ogłoszenie terminu wyborów i przypomnienie o konieczności posiadania legitymacji szkolnej w dniu głosowania.
Nad przebiegiem i poprawnością wyborów czuwa komisja wyborcza składająca się z uczniów. W głosowaniu tajnym i powszechnym uczniowie wszystkich klas decydują o wyborze zarządu samorządu uczniowskiego.
Wyborcy mogą głosować po okazaniu komisji wyborczej szkolnej legitymacji. Karty do głosowania wrzucają do urny wyborczej.
Po zakończeniu głosowania komisja liczy głosy i sporządza protokół, w którym znajdują się następujące dane:
• liczba wyborców, którzy mają prawo wyborcze,
• liczba wydanych kart do głosowania,
• liczba głosów ważnych,
• liczba głosów nieważnych,
• liczba głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów.
Na apelu wychowawczym przewodniczący komisji wyborczej odczytuje protokół i podaje wyniki głosowania.
Efekty działania:- kształtowanie postaw obywatelskich,
- uczenie demokracji i samorządności,
- prezentacja nawyku zdrowej rywalizacji,
- umiejętność prezentowania się na forum klasy lub szkoły,
- nauka współpracy w grupie,
- uczenie współodpowiedzialności za sprawy szkoły,
- rozwijanie zdolności organizatorskich i pomysłowości,
- odkrywanie nowych talentów i zainteresowań,
- przygotowanie do pełnienia różnych ról w przyszłości.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- nauczyciel języka polskiego - przygotowanie i przeprowadzenie z uczniami wstępnych debat;
- wychowawcy klas III, IV i V - przeprowadzenie klasowych wyborów i wyłonienie uczniów kandydujących do władz SU;
- nauczyciel informatyki - pomoc w przygotowaniu kart do głosowania i list wyborczych.