strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-11-21 14:37 / 256
Wybory do samorządu uczniowskiego. Jak uczymy samorządności?
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Czaplach
Czaple, CZAPLE
86-100 Świecie
Autor / autorzy działania:Danuta Jankowska
poczta@spczaple.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:działania trwające 3 tygodnie
Forma zajęć:kampania wyborcza i wybory
Adresat zajęć:uczniowie klas I-VI
Cel działania:
CEL DZIAŁANIA:
Wyrabianie postaw obywatelskich. Zachęcanie do podejmowania inicjatyw i uczenie samorządności.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie postawy kreatywności ucznia;
- rozwijanie umiejętności wystąpień publicznych;
- kształtowanie postaw obywatelskich;
- rozwijanie uzdolnień organizatorskich;
- odkrywanie nowych talentów i zainteresowań;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie.


Szczegółowy opis działania:

W Szkole Podstawowej  w Czaplach w pierwszych dniach czerwca odbywają się wybory do rady samorządu. Dzięki temu od września zarząd może planować działania na nowy rok szkolny. Przebieg wyborów jest zgodny z opracowaną „Ordynacją wyborczą Samorządu Uczniowskiego przy Szkole Podstawowej w Czaplach”. Do władz SU kandydują uczniowie z klasy trzeciej, czwartej i piątej. Kandydaci wskazani przez zespoły klasowe odbywają spotkania z opiekunem SU i omawiają wstępny plan kampanii wyborczej. Na lekcjach języka polskiego uczniowie uczą się, czym jest debata i jak należy się do niej przygotować. Kandydaci przeprowadzają najpierw debaty na forum swoich klas, następnie razem ze swoimi sztabami wyborczymi prezentują swoje programy i pomysły na apelu wychowawczym. Mają możliwość odpowiadania na pytania wyborców.Kandydaci w trakcie swoich prezentacji przedstawiają się. Mówią o swoich zainteresowaniach i pasjach. 

W programach wyborczych obiecują, m.in. że będą:

- organizować konkursy plastyczne, wiedzowe i czytelnicze dla młodszych kolegów;

- przygotowywać i prowadzić szkolne dyskoteki oraz zapewniać kupowanie słodyczy i napojów  w mini sklepiku;

- prowadzić aktyw biblioteczny, który zapewni większą częstotliwość wypożyczania książek i zorganizuje konkursy dla czytelników;

- przekonywać nauczyciela wychowania fizycznego do tego , aby umożliwił korzystanie ze szkolnego boiska do piłki nożnej (przynajmniej na jednej przerwie);

- sumiennie pełnić i wyznaczać dyżury na korytarzu w ramach pracy sekcji porządkowej;

- w miarę możliwości szkoły realizować pomysły kolegów, rodziców i nauczycieli;

- przekonywać nauczycieli do wprowadzenia losowania „Szczęśliwego numerka” (dzień bez pytania dla wylosowanego ucznia).

Przez 2 tygodnie trwa kampania wyborcza, w czasie której w różny sposób kandydaci wraz ze swoimi sztabami wyborczymi zachęcają i przekonują do oddania na nich głosów; rozwieszają w szkole plakaty, rozdają ulotki, układają rymowanki i wierszyki promujące danego kandydata.

Przykładowe hasła wyborcze i wierszyki:

„Król Julian proponuje - niech każdy na Kingę zagłosuje.”

„Kto na Wiktorię zagłosuje, swojego głosu nie pożałuje.”

„Paulina, to świetna dziewczyna. 

Bardzo dobre pomysły ma i wiele od siebie szkole da.

Zadba o sport, kulturę oraz naukę.”

„Krzysia wszyscy znamy, dobre zdanie o nim mamy. 

Kolega w wyborach startuje, bo dobrze szkolny sport zorganizuje.”

Kampanię wyborczą kończy apel wychowawczy, na którym kandydaci, stojąc przy przygotowanej mównicy, prezentują się ostatni raz. Następuje ogłoszenie terminu wyborów i przypomnienie o konieczności posiadania legitymacji szkolnej w dniu głosowania.

Nad przebiegiem i poprawnością wyborów czuwa komisja wyborcza składająca się z uczniów. W głosowaniu tajnym i powszechnym uczniowie wszystkich klas decydują o wyborze zarządu samorządu uczniowskiego.

Wyborcy mogą głosować po okazaniu komisji wyborczej szkolnej legitymacji. Karty do głosowania wrzucają do urny wyborczej.

Po zakończeniu głosowania komisja liczy głosy i sporządza protokół, w którym znajdują się następujące dane:

liczba wyborców, którzy mają prawo wyborcze,

liczba wydanych kart do głosowania,

liczba głosów ważnych,

liczba głosów nieważnych,

liczba głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów. 

Na apelu wychowawczym przewodniczący komisji wyborczej  odczytuje protokół i podaje wyniki głosowania.



Efekty działania:
- kształtowanie postaw obywatelskich,
- uczenie demokracji i samorządności,
- prezentacja nawyku zdrowej rywalizacji,
- umiejętność prezentowania się na forum klasy lub szkoły,
- nauka współpracy w grupie,
- uczenie współodpowiedzialności za sprawy szkoły,
- rozwijanie zdolności organizatorskich i pomysłowości,
- odkrywanie nowych talentów i zainteresowań,
- przygotowanie do pełnienia różnych ról w przyszłości.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- nauczyciel języka polskiego - przygotowanie i przeprowadzenie z uczniami wstępnych debat;
- wychowawcy klas III, IV i V - przeprowadzenie klasowych wyborów i wyłonienie uczniów kandydujących do władz SU;
- nauczyciel informatyki - pomoc w przygotowaniu kart do głosowania i list wyborczych.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl