Cel działania:Cel ogólny:
- zachęcenie dzieci do poznania ekscytującego świata eksperymentów, doświadczeń i obserwacji.
Cel szczegółowy:
- dziecko odkryje właściwości rzeczy i zjawisk;
- dziecko udoskonali myślenie przyczynowo-skutkowe;
- dziecko rozwinie ciekawość poznawczą.
Szczegółowy opis działania:Poprzez zabawy badawcze dziecko odkrywa nieznane dotychczas przedmioty i zjawiska. Podmiotem działania w każdej zabawie jest dziecko ze swoimi ogromnymi potrzebami poznawczymi. Z kolei przedmiotem zabaw badawczych są materiały dostępne dla dziecka w jego środowisku naturalnym: piasek, woda, kamyki, rośliny, lupa, magnes, wiatrak itp. Sam proces odkrywania w zabawach badawczych jest dla dziecka satysfakcją i przyjemnością. Podczas zajęć odpowiednich do każdej pory roku dzieci poznają właściwości: lodu, wody, powietrza, ciepła, etc. Każdy eksperyment jest dostosowany do wieku przedszkolnego, ponadto są one całkowicie bezpieczne. Dzieci mogą je wykonywać samodzielnie, uzyskując informacje łatwe do wyjaśnienia i zrozumienia. Przykłady niektórych eksperymentów:
1. Powstawanie tęczy
Czy tęcza powstaje tylko po deszczu? (spryskiwacz do wody, szklane bryłki/ pryzmat)
2. Skąd się biorą cienie?
Jak można w przedszkolu bawić się cieniem? (lampka, karton, ołówek, nożyczki)
Od czego zależy długość i położenie cienia? (długi kij, patyczek, lampka)
3. Burza i elektryczność
Gdy włosy stają dęba (balonik dla każdego dziecka)
Balon przyciągający wodę (balonik, strużka wody z kranu)
4. Co pływa, a co tonie?
Co utonie? (miska z wodą, nadmuchany balonik, metalowa kulka, plastelina)
Co ułatwia pływanie? (jajko, sól, szklanka z wodą)
5. Skąd się bierze deszcz?
Znikająca - parująca woda (talerzyk, szklanka z wodą)
6. Skąd się bierze śnieg?
Jakie kształty mają płatki śniegu? (lupa, ciemna rękawiczka)
Czy śnieg jest czysty? (śnieg, szklanka)
7. Jak to się dzieje, że lód topnieje? (lód, miska z czystą wodą, miska ze słoną wodą)
Efekty działania:- wzrost sprawności psychomotorycznej;
- zdobywanie wiedzy w sposób poglądowy;
- wspólne wykonywanie zadań kształtuje umiejętności społeczne;
- doskonalenie kompetencji językowych dzieci, które dokonuje się w trakcie opisywania przez maluchy zaobserwowanych zjawisk oraz wyszukiwania różnych możliwości ich wyjaśnienia;
- doskonalenie pamięci (badania wykazały, że po upływie pół roku dzieci pamiętają około jedną trzecią przeprowadzonych doświadczeń);
- dziecko odbiera nowe wrażenia estetyczne;
- dziecko zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- włączenie rodziców w realizację projektu poprzez pomoc w dostarczaniu materiałów niezbędnych do eksperymentów oraz uczestnictwo w zajęciach otwartych.