strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-12-03 22:25 / 248
"Mały Einstein" - eksperymenty przedszkolaków
Działanie opracowano w placówce:Zespół Szkół nr 6
STAROSZKOLNA 12
85-209 BYDGOSZCZ
Autor / autorzy działania:Edyta Mazurkiewicz-Szreder
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:dzieci 5 i 6 letnie
Cel działania:
Cel ogólny:
- zachęcenie dzieci do poznania ekscytującego świata eksperymentów, doświadczeń i obserwacji.
Cel szczegółowy:
- dziecko odkryje właściwości rzeczy i zjawisk;
- dziecko udoskonali myślenie przyczynowo-skutkowe;
- dziecko rozwinie ciekawość poznawczą.


Szczegółowy opis działania:

Poprzez zabawy badawcze dziecko odkrywa nieznane dotychczas przedmioty i zjawiska. Podmiotem działania w każdej zabawie jest dziecko ze swoimi ogromnymi potrzebami poznawczymi. Z kolei przedmiotem zabaw badawczych są materiały dostępne dla dziecka w jego środowisku naturalnym: piasek, woda, kamyki, rośliny, lupa, magnes, wiatrak itp. Sam proces odkrywania w zabawach badawczych jest dla dziecka satysfakcją i przyjemnością. Podczas zajęć odpowiednich do każdej pory roku dzieci poznają właściwości: lodu, wody, powietrza, ciepła, etc. Każdy eksperyment jest dostosowany do wieku przedszkolnego, ponadto są one całkowicie bezpieczne. Dzieci mogą je wykonywać samodzielnie, uzyskując informacje łatwe do wyjaśnienia i zrozumienia. Przykłady niektórych eksperymentów:

1. Powstawanie tęczy

   Czy tęcza powstaje tylko po deszczu?  (spryskiwacz do wody, szklane bryłki/ pryzmat)

2.  Skąd się biorą cienie?

    Jak można w przedszkolu bawić się cieniem? (lampka, karton, ołówek, nożyczki)

    Od czego zależy długość i położenie cienia? (długi kij, patyczek, lampka)

3. Burza i elektryczność

   Gdy włosy stają dęba (balonik dla każdego dziecka)

   Balon przyciągający wodę (balonik, strużka wody z kranu)

4. Co pływa, a co tonie?

   Co utonie? (miska z wodą, nadmuchany balonik, metalowa kulka, plastelina)

   Co ułatwia pływanie? (jajko, sól, szklanka z wodą)

5. Skąd się bierze deszcz?

   Znikająca - parująca woda (talerzyk, szklanka z wodą)

6. Skąd się bierze śnieg?

   Jakie kształty mają płatki śniegu? (lupa, ciemna rękawiczka)

   Czy śnieg jest czysty? (śnieg, szklanka)

7. Jak to się dzieje, że lód topnieje? (lód, miska z czystą wodą, miska ze słoną wodą)



Efekty działania:
- wzrost sprawności psychomotorycznej;
- zdobywanie wiedzy w sposób poglądowy;
- wspólne wykonywanie zadań kształtuje umiejętności społeczne;
- doskonalenie kompetencji językowych dzieci, które dokonuje się w trakcie opisywania przez maluchy zaobserwowanych zjawisk oraz wyszukiwania różnych możliwości ich wyjaśnienia;
- doskonalenie pamięci (badania wykazały, że po upływie pół roku dzieci pamiętają około jedną trzecią przeprowadzonych doświadczeń);
- dziecko odbiera nowe wrażenia estetyczne;
- dziecko zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- włączenie rodziców w realizację projektu poprzez pomoc w dostarczaniu materiałów niezbędnych do eksperymentów oraz uczestnictwo w zajęciach otwartych.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl