strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-08-07 14:15 / 243
Projekt - Urodziny Bydgoszczy
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Bydgoszczy
Hetmańska 34
85-039 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Jolanta Gładkowska, Karolina Lubiszewska, Włodzimierza Różyczka
spnr2@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Kwiecień każdego roku
Forma zajęć:Projekt interdyscyplinarny
Adresat zajęć:Społeczność szkolna
Cel działania:
- pogłębienie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i wiedzy o rodzinnym mieście;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
- kreowanie własnego wizerunku dostosowanego do wystąpień o charakterze publicznym;
- rozwijanie umiejętności plastycznych, technicznych, informatycznych i teatralnych;
- budzenie ciekawości poznawczej.


Szczegółowy opis działania:

Projekt interdyscyplinarny "Urodziny Bydgoszczy" jest organizowany w szkole cyklicznie od kilkunastu lat. Praca zaplanowana jest na kilka tygodni. Dla klas czwartych w trakcie trwania projektu organizowane jest wyjście do Muzeum Okręgowego, gdzie uczniowie uczestniczą w tematycznej lekcji muzealnej związanej z historią Bydgoszczy. Po wizycie w muzeum członkowie szkolnego koła Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy w roli przewodników (z opiekunem) oprowadzają młodszych kolegów po najciekawszych zakątkach Starego Miasta (m.in. pomnik Kazimierza Wielkiego, ocalałe fragmenty murów miejskich, fara, Wyspa Młyńska). Na lekcjach języka polskiego lub historii uczniowie klas IV przygotowują konkurs międzyklasowy pt. "Bocianowo - moja dzielnica" zadania w zespołach:

  • Zespół I: krzyżówka z nazwami ulic dzielnicy Bocianowo, które nie pochodzą od nazw patronów, np.: Kaszubska, Mazowiecka (użyte nazwy ulic należy zaznaczyć na planie dzielnicy z zastosowaniem legendy;
  • Zespół II: opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z mieszkańcami tej dzielnicy;
  • Zespół III: opisanie jednego dnia z życia ucznia lub uczennicy z zastosowaniem gwary bydgoskiej;
  • Zespół IV: przygotowanie krótkich biogramów patronów ulic tej dzielnicy, np. Henryk Sienkiewicz (użyte nazwy ulic z patronami należy zaznaczyć na planie dzielnicy Bocianowo z zastosowaniem legendy;
  • Zespół V: budowle użyteczności publicznej naszej dzielnicy - sfotografowanie lub wyszukanie w Internecie obieków z krótkim opisem, zaznaczyć na planie dzielnicy Bocianowo z zastosowaniem legendy.

Na plastyce i technice uczniowie klas IV przygotowują prace na następujące tematy: Herb Bydgoszczy, komiks według legendy "Wpierw Bocianisko". Klasy V na technice wykonują szyldy rzemieślnicze, a klasy VI prace nt. "Zabytki naszego miasta", "Bydgoskie pomniki", "Spichrze", przygotowują także makiety bydgoskiego zamku.

Dla klas VI jest organizowany konkurs "Wiem prawie wszystko o Bydgoszczy" w atrakcyjnej multimedialnej formie. Podczas podsumowania projektu na poziomie klas IV członkowie koła TMMB odgrywają przygotowaną inscenizację "Nadanie praw miejskich Bydgoszczy" według autorskiego scenariusza, następnie przedstawiają legendy o dzielnicach naszego miasta na podstawie "Legend i przypowieści o Bydgoszczy" R. Kuczmy i J. Derendy. Jury wybiera najlepszy występ. Pod koniec spotkania uczniowie otrzymują dyplomy i drobne upominki za najlepiej wykonane prace plastyczne, techniczne i prezentacje multimedialne, za przewodnik po Bydgoszczy w języku angielskim.

Na poziomie klas VI podczas podsumowania projektu przedstawiciele klas rozgrywają turniej wiedzy i umiejętności pod hasłem "Wiem prawie wszystko Bydgoszczy". Pod koniec spotkania uczniowie otrzymują dyplomy i drobne upominki za najlepiej wykonane prace plastyczne, techniczne i prezentacje multimedialne za przewodnik po Bydgoszczy w języku angielskim. Zespół "Camerata" przygotowuje oprawę muzyczną (piosenki o Bydgoszczy i naszej dzielnicy - Bocianowo). W ramach tego projektu cała społeczność szkolna w dzień nadania praw miejskich Bydgoszczy (19 kwietnia) układa na boisku szkolnym żywą flagę naszego miasta (biało-czerwono-niebieską); uczniowie trzymają kartki z odpowiednimi kolorami nad swoimi głowami, co uwieczniane jest w postaci zdjęcia, które można zobaczyć na stronie internetowej szkoły.



Efekty działania:
- zainteresowanie uczniów historią i współczesnością Bydgoszczy;
- zaangażowanie w realizację zadań nie tylko uczniów, lecz także rodziców;
- przygotowanie uczniów do życia w społeczności lokalnej;
- wykształcenie szacunku dla historii i kultury naszego miasta;
- dostrzeganie piękna naszego miasta, rozumienie konieczności ochrony ocalałych zabytków;
- umiejętne posługiwanie się planem miasta;
- właściwe i kulturalne współzawodnictwo;
- ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości lokalnej.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Rada Osiedla Bocianowo - Śródmieście - Stare Miasto - fundator nagród.

Informacje dodatkowe:
- dzieci z ogromnym zaangażowaniem włączają się do realizacji projektu;
- uczestnicy projektu czują się docenieni, gdyż każdy z nich pełni określoną funkcję w zespole.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.sp2bydgoszcz.home.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl