Cel działania:• oswojenie przedszkolaków z miejscem nauki szkolnej – szkołą, salą lekcyjną,
• integrowanie dzieci przedszkolnych ze środowiskiem szkolnym,
• przygotowanie dzieci z klas zerowych do roli ucznia,
• rozbudzenie zainteresowania nauką i utrwalenie dobrego obrazu szkoły.
Szczegółowy opis działania:
Rozpoczęcie nauki szkolnej to bardzo ważny moment w życiu każdego dziecka. W związku z obniżeniem wieku szkolnego
i napływem większej liczby sześciolatków do szkoły opracowano plan systematycznych kontaktów przedszkolaków ze szkołą pod nazwą „Szkoła wita przedszkole”. Spotkania takie odbywały się na terenie naszej szkoły raz w miesiącu w godzinach przedpołudniowych. W trakcie ich trwania przedszkolaki brały udział w różnego rodzaju zajęciach.
Dzieci uczestniczyły w konkursie recytatorskim „Brzechwolandia”. Następnie miały okazję powitać z uczniami jesień, oglądając przedstawienie pt. „Jacek, Wacek i Jesień”, pląsając wspólnie w jesiennych rytmach. W trakcie wizyt w świetlicy dzieci bawiły się razem z naszymi uczniami, poznając życie świetlicy. W przedświątecznej atmosferze śpiewały wspólnie kolędy, a na zajęciach plastycznych wykonały choinkę metodą orgiami. W czasie zabaw z językiem angielskim na chwilę zamieniły się w śmieszne, śpiewające, świąteczne renifery.
Zajęcia w sali komputerowej dostarczyły wielu wrażeń i emocji związanych z samodzielnym obsługiwaniem komputera. Ogromne wrażenie zrobiła duża sala gimnastyczna, gdzie dzieci mogły poobserwować, a następnie wziąć udział w różnych grach i zabawach ruchowych. W czasie zajęć przyrodniczych przedszkolaki korzystały z mikroskopów i obserwowały w powiększeniu ciekawe preparaty.
Dzieci odwiedziły również bibliotekę i czytelnię, w których obejrzały bardzo ciekawą prezentację multimedialną dotyczącą ulubionych bajek. Na kolejnych zajęciach z języka angielskiego przedszkolaki poznawały nazwy zwierząt i samodzielnie wykonały książeczkę pt.”Animals”. Wraz z nadejściem wiosny obejrzały przedstawienie pt. „W wiosennym słońcu”. Następnie zostały zaproszone na krótkie szkolenie „Ratujemy i uczymy ratować” z wykorzystaniem fantomów. Obejrzały film przedstawiający kolejne etapy udzielania pomocy w sytuacji zagrożenia, a następnie odbyły ćwiczenia praktyczne.
W czerwcu odbyła się olimpiada sportowa, w trakcie której dzieci wzięły udział w wielu zabawach i konkursach sportowych.
W lutym w ramach „Drzwi otwartych” odbyło się spotkanie dla dzieci i ich rodziców. Przechodząc z sali do sali mieli oni okazję wziąć udział w różnorodnych zajęciach, pobawić się wspólnie z dziećmi, poobserwować swoje pociechy w kontaktach z rówieśnikami, zwiedzić, obejrzeć szkołę, zapoznać się z warunkami nauki i zabawy, porozmawiać z dyrektorem i nauczycielami. Każde dziecko otrzymało drobny prezencik. Podobne spotkanie odbyło się w czerwcu, po zakończeniu rekrutacji do klas pierwszych.
Efekty działania:• Przedszkolaki poprzez udział w różnorodnych zajęciach poznały specyfikę zajęć w szkole oraz nauczycieli, którzy je prowadzą.
• Wyraźnie oswoiły się ze szkołą, salą lekcyjną. Dobrze i bezpiecznie poczuły się w murach szkoły.
• Nawiązały bliskie i serdeczne kontakty z nauczycielami i uczniami.
• Spotkania pomogły w pokonaniu negatywnych emocji takich jak: obawa, lęk, niepokój przed nieznanym.