strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-04-22 10:15 / 234
Domowy Teatrzyk Kukiełkowy
Działanie opracowano w placówce:Ośrodek Szkolno - Wychowawczy 03
Graniczna 12
85-201 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Denisiuk Halina, Anna Lewandowska, Anna Siuda, Małgorzata Szymborska
oswnr3@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:cały rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie nauczani indywidualnie
Cel działania:
I. Cel główny:
Wywołanie pozytywnych emocji poprzez oddziaływanie na różne zmysły, pobudzanie wyobraźni i rozwój kompetencji komunikacyjnych na różnym poziomie.
II. Cele szczegółowe:
- oddziaływanie na zmysły przez muzykę, ruch, słowo, przekaz wizualny;
- kształcenie umiejętności wyrażania swoich przeżyć i emocji;
- rozwijanie wrażliwości, wyobraźni i poczucia estetyki;
- rozwijanie zainteresowań ukierunkowanych na odbiór kultury;
- komunikowanie się poprzez: sygnały somatofoniczne: bicie serca, pocenie się, blednięcie oraz sygnały
paralingwistyczne: płacz, krzyk, westchnięcia, głębokie oddychanie;
- usprawnianie funkcji psychomotorycznych (wrażliwości na bodźce, zdolności do wyobrażeń, spostrzegania, kojarzenia,
motywacji);
- aktywizowanie całego organizmu dziecka poprzez angażowanie poszczególnych analizatorów (ruchowego, słuchowego, wzrokowego, dotykowego).

Szczegółowy opis działania:

Zajęcia skierowane są do uczniów z wieloraką niepełnosprawnością  (intelektualną i ruchową) nauczanych indywidualnie  w domu. Stan psychofizyczny uniemożliwia lub znacznie utrudnia im opuszczanie domu, co powoduje znaczne  ograniczenie bodźców. Uczestnictwo w zajęciach teatralnych na terenie domu rodzinnego otwiera dziecko na nowe, często nie znane wcześniej wrażenia. Uczniowie mają możliwość przeżycia spektaklu teatralnego przekazywanego w formie teatrzyku kukiełkowego, w którym występują bodźce wzrokowe (kształt, wygląd, strój kukiełki, gesty, ruchy, scenografia, światło) i bodźce słuchowe (głos aktora, śpiew, muzyka, efekty dźwiękowe).  Działania teatrzyku objazdowego kładą nacisk na dostarczanie pozytywnych przeżyć i  wzruszeń, ale także wyzwalanie wyobraźni, jak również  większą aktywizację dziecka. Łatwo można zaobserwować, jaką wielką radość sprawia dzieciom możliwość obejrzenia spektaklu łączącego muzykę, światło, oraz ekspresję kukiełek. Dzięki sile przekazu teatru lalkarskiego dzieciom łatwiej jest przyswajać sobie różne ważne życiowe treści – kukiełki czy pacynki uczą przez zabawę i humor. Duże znaczenie ma też zabawa pacynkami po spektaklu. Poruszanie trzymaną  na ręku lalką pozwala dziecku odreagować nagromadzone napięcie psychoruchowe i emocjonalne. Zajęcia teatralne odbywają się cyklicznie co 2 tygodnie.  

 




Efekty działania:
1. uczniowie wzbogacają zasób doświadczeń;
2. pełniej okazują swoje emocje;
3. przeżywają radość płynącą z zabawy;
4. pogłębiają wrażliwość wzrokową, słuchową, dotykową;
5. poszerzają zakres słownictwa czynnego lub biernego;
6. rozwijają wrażliwość estetyczną.






© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl