strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2014-04-22 10:12 / 230
"Akademia ludzi pozytywnych"
Działanie opracowano w placówce:Ośrodek Szkolno - Wychowawczy 03
Graniczna 12
85-201 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:M. Adamska, A. Bonisławska, A. Czechowicz, B. Deszcz, M. Maślińska, A. Piekarska, A.Wasąg, A. Zdunek
oswnr3@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:II sem. 2012/2013 i I sm. 2013/2014
Forma zajęć:zajęcia i imprezy integracyjno-dydaktyczne
Adresat zajęć:uczniowie nauczania indywidualnego
Cel działania:
Główny cel innowacji:
Szeroko rozumiana integracja na wszystkich płaszczyznach funkcjonowania Akademii Ludzi Pozytywnych w obrębie nauczycieli nauczania indywidualnego i szkoły, uczniów oraz ich rodziców.

Cele szczegółowe:
a) W odniesieniu do Grupy Wsparcia dla Nauczycieli:
- przezwyciężanie poczucia izolacji towarzyszącego strukturze nauczania indywidualnego;
- uzyskanie zrozumienia i wsparcia w sytuacjach trudnych, uznania i akceptacji, konkretnych impulsów do kreatywnej pracy;
- podejmowanie wspólnych działań na rzecz nauczania indywidualnego i szkoły;
- zapobieganie zjawisku wypalenia zawodowego.
b) W odniesieniu do uczniów i ich rodziców:
- ograniczenie skutków izolacji społecznej uczniów i ich rodzin;
- wzbogacenie zasobów wiedzy oraz doświadczeń uczniów i ich rodzin z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb;
- promowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.


Szczegółowy opis działania:

Akademia Ludzi Pozytywnych opiera się na dwóch  filarach: Grupie Wsparcia dla Nauczycieli  oraz uczniach nauczania indywidualnego i  ich rodziców.

Jej istnienie opiera się na takich pozytywnych postawach społecznych jak: wzajemne wsparcie i potrzeba rozwoju osobistego, a także wspólnych doświadczeniach i przeżyciach związanych z życzliwością, otwartością oraz chęcią podejmowania wspólnej aktywności.

Stałym elementem jej funkcjonowania są comiesięczne spotkania Grupy Wsparcia dla Nauczycieli.  W każdym miesiącu  pojawiają się także trzy formy realizacji przedsięwzięcia, zorganizowane właśnie przez uczestniczki wspomnianej Grupy dla uczniów i ich rodzin. Większość z nich odbywa się w postaci zajęć pozalekcyjnych, pozostałe zaś w ramach zajęć indywidualnych.

Z tego właśnie powodu zadania akademii realizowane są w:

a) w odniesieniu do Grupy Wsparcia dla Nauczycieli:

  • Integracja poprzez wspólną aktywność spotkaniową i organizację przedsięwzięć integracyjnych
  • Rozwój warsztatu zawodowego uczestniczek  poprzez szkolenia wewnątrzgrupowe oraz wymianę doświadczeń związanych z codzienną pracą
  • Organizacja spotkań umożliwiających wzajemne dzielenie się trudnościami i sukcesami oraz uzyskanie wsparcia

b) w odniesieniu do uczniów i ich rodziców:

  • Organizacja różnych form aktywnego życia społecznego umożliwiająca wszystkim równoprawne uczestnictwo w: imprezach integracyjnych, konkursach, wycieczkach, wyjściach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi
  • Cykliczne tworzenie tematycznych pakietów edukacyjnych dla nauczycieli, uczniów i ich rodzin
  • Cykliczne prowadzenie „Akcji uwalniania książek i płyt”
  • Zapraszanie rodziców uczniów (oraz pozostałych członków rodzin) do udziału w różnorodnych formach spędzania czasu wolnego, odpowiadających ich potrzebom społecznym, psychicznym i kulturalnym

Kanwą tematyczną całorocznych spotkań akademii jest kampania ekologiczna pt. „Z ekologią przez cztery pory roku”, która w swych ogólnych założeniach ma na celu propagowanie myśli ekologicznej wśród dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i w normie. Tematyka poszczególnych spotkań i działań składa się z dwóch bloków: „Wiosna, lato” (luty-czerwiec 2013 r.), „Jesień, zima” (wrzesień-grudzień 2013 r.).

Ze względu na duże zróżnicowanie intelektualne i ruchowe uczestników, realizacja projektu obejmować będzie różnorodne formy (pakiety edukacyjne, wycieczki, konkursy plastyczne, imprezy i spotkania integracyjne oraz zajęcia edukacyjne). Ponieważ codzienne zajęcia rewalidacyjne realizowane są w domach rodzinnych uczniów i nie mają oni możliwości aktywnego uczestnictwa  w życiu społecznym, pragniemy wzbogacić ich doświadczenia o wizyty w ciekawych miejscach, jak: lokalne placówki kulturalne, obiekty związane z promocją ekologii czy naturalne tereny leśne.

Do realizacji projektu zaproszeni zostali uczniowie zaprzyjaźnionych szkół podstawowych z Bydgoszczy i okolic.



Efekty działania:
Po zakończeniu innowacji
a) uczeń :
- podejmuje próby integrowania się z grupą rówieśniczą;
- aktywnie uczestniczy w tworzeniu prac plastycznych ;
- w mniejszym zakresie odczuwa skutki ograniczeń wynikających ze swojej niepełnosprawności;
- doświadcza przyjemności i satysfakcji osobistej;
- doświadcza wyższego poziomu poczucia własnej wartości, ważności i prestiżu;
- ma wzbogacony zasób wiedzy i doświadczeń związanych z ekologią;
b) rodzic:
- przyjmuje aktywną postawę sprzyjającą przełamywaniu poczucia izolacji społeczno-kulturalnej;
- aktywnie spędza czas wolny z dzieckiem poza domem;
- uczestniczy w życiu kulturalnym miasta;
- odnalazł swoje miejsce we wspólnocie szkolnej;
- czuje się dowartościowany w roli rodzica;
- ma podniesione poczucie własnej wartości i ważności społecznej;
c) nauczyciel:
- doświadcza satysfakcji osobistej i zawodowej;
- jest zintegrowany z szerokim gronem.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Do udziału w niektórych formach realizacji projektu (np. konkurs plastyczny, pakiet ekologiczny, impreza integracyjna) zaproszeni zostali uczniowie z następujących placówek: Zespół Szkół im. M. Kopernika w Sicienku, Zespół Szkół im. L. Wyczółkowskiego we Wtelnie, Szkoła Podstawowa nr 1 w Barcinie, Stowarzyszenie "Klub Wsparcia Psychicznego", Zespół Szkół Specjalnych w Szubinie, OSW nr 2 w Bydgoszczy, Zespół Szkół nr 15 Mistrzostwa Sportowego w Bydgoszczy, Zespół Szkół nr 31 w Bydgoszczy, Stowarzyszenie Rodzina Miłości Ofiarnej przy parafii p.w. Zmartwychwstania Pańskiego w Bydgoszczy.
Miejscem realizacji zajęć i imprez integracyjnych jest Klub Fordońskiej Spółdzielni Mieszkaniowej "Heros".


Informacje dodatkowe:
Koncepcja Akademii Ludzi Pozytywnych wynika z realnych potrzeb wszystkich zaangażowanych w nią osób. Z jednej strony wiąże się bezpośrednio z rozproszeniem nauczycieli na terenie miasta, czego konsekwencją jest poczucie osamotnienia w pracy terapeutycznej i edukacyjnej oraz potrzebą wzajemnego dzielenia się problemami, trudnościami i sukcesami. Stanowi także efekt chęci rozwoju zawodowego zaangażowanych w nią nauczycieli.
Z drugiej zaś strony jej powstanie jest wynikiem obserwowanych przez nauczycieli w domach uczniów skutków izolacji społecznej oraz chęci odpowiedzi na niezaspokojone potrzeby społeczne rodziców uczniów.
Realizacja innowacji umożliwia wykorzystanie społecznego i twórczego potencjału tkwiącego we wszystkich jej uczestnikach, co samo w sobie sprzyja ich rozwojowi osobistemu i społecznemu.







© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl