Cel działania:Główny cel innowacji:
Szeroko rozumiana integracja na wszystkich płaszczyznach funkcjonowania Akademii Ludzi Pozytywnych w obrębie nauczycieli nauczania indywidualnego i szkoły, uczniów oraz ich rodziców.
Cele szczegółowe:
a) W odniesieniu do Grupy Wsparcia dla Nauczycieli:
- przezwyciężanie poczucia izolacji towarzyszącego strukturze nauczania indywidualnego;
- uzyskanie zrozumienia i wsparcia w sytuacjach trudnych, uznania i akceptacji, konkretnych impulsów do kreatywnej pracy;
- podejmowanie wspólnych działań na rzecz nauczania indywidualnego i szkoły;
- zapobieganie zjawisku wypalenia zawodowego.
b) W odniesieniu do uczniów i ich rodziców:
- ograniczenie skutków izolacji społecznej uczniów i ich rodzin;
- wzbogacenie zasobów wiedzy oraz doświadczeń uczniów i ich rodzin z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb;
- promowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.
Szczegółowy opis działania:
Akademia Ludzi Pozytywnych opiera się na dwóch filarach: Grupie Wsparcia dla Nauczycieli oraz uczniach nauczania indywidualnego i ich rodziców.
Jej istnienie opiera się na takich pozytywnych postawach społecznych jak: wzajemne wsparcie i potrzeba rozwoju osobistego, a także wspólnych doświadczeniach i przeżyciach związanych z życzliwością, otwartością oraz chęcią podejmowania wspólnej aktywności.
Stałym elementem jej funkcjonowania są comiesięczne spotkania Grupy Wsparcia dla Nauczycieli. W każdym miesiącu pojawiają się także trzy formy realizacji przedsięwzięcia, zorganizowane właśnie przez uczestniczki wspomnianej Grupy dla uczniów i ich rodzin. Większość z nich odbywa się w postaci zajęć pozalekcyjnych, pozostałe zaś w ramach zajęć indywidualnych.
Z tego właśnie powodu zadania akademii realizowane są w:
a) w odniesieniu do Grupy Wsparcia dla Nauczycieli:
- Integracja poprzez wspólną aktywność spotkaniową i organizację przedsięwzięć integracyjnych
- Rozwój warsztatu zawodowego uczestniczek poprzez szkolenia wewnątrzgrupowe oraz wymianę doświadczeń związanych z codzienną pracą
- Organizacja spotkań umożliwiających wzajemne dzielenie się trudnościami i sukcesami oraz uzyskanie wsparcia
b) w odniesieniu do uczniów i ich rodziców:
- Organizacja różnych form aktywnego życia społecznego umożliwiająca wszystkim równoprawne uczestnictwo w: imprezach integracyjnych, konkursach, wycieczkach, wyjściach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi
- Cykliczne tworzenie tematycznych pakietów edukacyjnych dla nauczycieli, uczniów i ich rodzin
- Cykliczne prowadzenie „Akcji uwalniania książek i płyt”
- Zapraszanie rodziców uczniów (oraz pozostałych członków rodzin) do udziału w różnorodnych formach spędzania czasu wolnego, odpowiadających ich potrzebom społecznym, psychicznym i kulturalnym
Kanwą tematyczną całorocznych spotkań akademii jest kampania ekologiczna pt. „Z ekologią przez cztery pory roku”, która w swych ogólnych założeniach ma na celu propagowanie myśli ekologicznej wśród dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i w normie. Tematyka poszczególnych spotkań i działań składa się z dwóch bloków: „Wiosna, lato” (luty-czerwiec 2013 r.), „Jesień, zima” (wrzesień-grudzień 2013 r.).
Ze względu na duże zróżnicowanie intelektualne i ruchowe uczestników, realizacja projektu obejmować będzie różnorodne formy (pakiety edukacyjne, wycieczki, konkursy plastyczne, imprezy i spotkania integracyjne oraz zajęcia edukacyjne). Ponieważ codzienne zajęcia rewalidacyjne realizowane są w domach rodzinnych uczniów i nie mają oni możliwości aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, pragniemy wzbogacić ich doświadczenia o wizyty w ciekawych miejscach, jak: lokalne placówki kulturalne, obiekty związane z promocją ekologii czy naturalne tereny leśne.
Do realizacji projektu zaproszeni zostali uczniowie zaprzyjaźnionych szkół podstawowych z Bydgoszczy i okolic.
Efekty działania:Po zakończeniu innowacji
a) uczeń :
- podejmuje próby integrowania się z grupą rówieśniczą;
- aktywnie uczestniczy w tworzeniu prac plastycznych ;
- w mniejszym zakresie odczuwa skutki ograniczeń wynikających ze swojej niepełnosprawności;
- doświadcza przyjemności i satysfakcji osobistej;
- doświadcza wyższego poziomu poczucia własnej wartości, ważności i prestiżu;
- ma wzbogacony zasób wiedzy i doświadczeń związanych z ekologią;
b) rodzic:
- przyjmuje aktywną postawę sprzyjającą przełamywaniu poczucia izolacji społeczno-kulturalnej;
- aktywnie spędza czas wolny z dzieckiem poza domem;
- uczestniczy w życiu kulturalnym miasta;
- odnalazł swoje miejsce we wspólnocie szkolnej;
- czuje się dowartościowany w roli rodzica;
- ma podniesione poczucie własnej wartości i ważności społecznej;
c) nauczyciel:
- doświadcza satysfakcji osobistej i zawodowej;
- jest zintegrowany z szerokim gronem.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Do udziału w niektórych formach realizacji projektu (np. konkurs plastyczny, pakiet ekologiczny, impreza integracyjna) zaproszeni zostali uczniowie z następujących placówek: Zespół Szkół im. M. Kopernika w Sicienku, Zespół Szkół im. L. Wyczółkowskiego we Wtelnie, Szkoła Podstawowa nr 1 w Barcinie, Stowarzyszenie "Klub Wsparcia Psychicznego", Zespół Szkół Specjalnych w Szubinie, OSW nr 2 w Bydgoszczy, Zespół Szkół nr 15 Mistrzostwa Sportowego w Bydgoszczy, Zespół Szkół nr 31 w Bydgoszczy, Stowarzyszenie Rodzina Miłości Ofiarnej przy parafii p.w. Zmartwychwstania Pańskiego w Bydgoszczy.
Miejscem realizacji zajęć i imprez integracyjnych jest Klub Fordońskiej Spółdzielni Mieszkaniowej "Heros".
Informacje dodatkowe:Koncepcja Akademii Ludzi Pozytywnych wynika z realnych potrzeb wszystkich zaangażowanych w nią osób. Z jednej strony wiąże się bezpośrednio z rozproszeniem nauczycieli na terenie miasta, czego konsekwencją jest poczucie osamotnienia w pracy terapeutycznej i edukacyjnej oraz potrzebą wzajemnego dzielenia się problemami, trudnościami i sukcesami. Stanowi także efekt chęci rozwoju zawodowego zaangażowanych w nią nauczycieli.
Z drugiej zaś strony jej powstanie jest wynikiem obserwowanych przez nauczycieli w domach uczniów skutków izolacji społecznej oraz chęci odpowiedzi na niezaspokojone potrzeby społeczne rodziców uczniów.
Realizacja innowacji umożliwia wykorzystanie społecznego i twórczego potencjału tkwiącego we wszystkich jej uczestnikach, co samo w sobie sprzyja ich rozwojowi osobistemu i społecznemu.