strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-05-24 22:51 / 225
Szkolne Koło Astronomiczne "SAGITTARIUS"
Działanie opracowano w placówce:Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
Żwirki i Wigury 15 i 21
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Sylwia Krawczyk
tygrysek8@plusnet.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Od 2006 roku
Forma zajęć:Zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:Uczniowie ZSZ Specjalnej
Cel działania:
Celem ogólnym prowadzenia Koła Astronomicznego SAGITTARIUS jest rozbudzenie głębszych zainteresowań fizyką i astronomią oraz kształtowanie umiejętności obserwacji i opisu zjawisk fizycznych i astronomicznych.
Cele szczegółowe są następujące, uczeń:
- opisuje obserwowane zjawiska fizyczne;
- rozbudza pasję badawczą;
- posługuje się językiem fizyki i wiedzą fizyczną;
- zauważa nierozerwalne związki pomiędzy dziedzinami nauki;
- wykorzystuje różne źródła, aby zdobyć wiedzę na zadany temat;
- umiejętnie pracuje w zespole; wywiązuje się z podjętych działań;
- umiejętnie prezentuje wyniki własnej pracy;
- ściśle formułuje swoje myśli.


Szczegółowy opis działania:

Pracę z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim w kole astronomicznym rozpoczęłam w 2006 roku. Wcześniej nikt inny nie prowadził podobnych zajęć w Naszej placówce. Na pomysł prowadzenia takich zajęć natchnęły mnie lekcje astronomii. Jestem z wykształcenia astronomem i gdy realizowałam na lekcjach fizyki dział Astronomia zauważyłam wyjątkowe zainteresowanie uczniów omawianymi tematami. Były one dla nich ciekawe i tajemnicze zarazem. Zadawali wiele pytań, na które nie zawsze zdążyłam wyczerpująco odpowiedzieć na zajęciach lekcyjnych.

Opracowałam program Szkolnego Koła Astronomicznego, które przeznaczone jest dla uczniów szczególnie zainteresowanych fizyką i astronomią w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej. Podstawowym celem programu jest zaspokojenie naturalnej ciekawości uczniów, dla których wiadomości i umiejętności pozyskane na lekcjach nie wyczerpują zainteresowań. Zakłada integrację wszystkich miłośników fizyki i astronomii, którzy chcą uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z tego przedmiotu. Zajęcia koła umożliwiają uczniom poszerzanie wiadomości z fizyki, astronomii oraz powiązanych z nimi nauk, rozwijają pamięć, wyobraźnię, logiczne myślenie, spostrzegawczość, uczą pracy w zespole. Zajęcia pozalekcyjne są bardzo dobrą formą pracy z uczniami, która potęguje aktywność i samodzielność myślenia ucznia. Na każdy rok szkolny opracowałam plan pracy koła. Zawiera on zawsze dużo treści z zakresu astronomii i fizyki wykraczających poza podstawę programową.

Na zajęciach dominują metody aktywne. Uczniowie posługują się mapami nieba, materiałami przygotowanymi z Internetu, encyklopediami, uczestniczą w wycieczkach i wykonują doświadczenia fizyczne. Praca ucznia polega na działaniu, doświadczaniu oraz gromadzeniu informacji. Uczniowie uczestniczący w zajęciach korzystają z różnych źródeł wiedzy, zdobywają nowe doświadczenia, stają się twórczy, rozwijają swoje zdolności i zainteresowania.

    Członkowie koła co roku biorą udział w "Spotkaniach z fizyką" organizowanych przez Instytut Fizyki UMK (Świat niskich temperatur, Neony i pioruny czyli wyładowania w gazach, Dlaczego grają instrumenty smyczkowe i wiele innych). Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się wycieczki do Planetarium oraz Obserwatorium Astronomicznego w Piwnicach. W Obserwatorium znajomy astronom, który zawsze chętnie oprowadza nas po obiekcie, zaprezentował uczniom wszystkie teleskopy i sposoby ich wykorzystania w pracy astronoma. W czerwcu 2012 roku członkowie koła wzięli udział w AstroFestiwalu zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski i pracowników UMK. AstroFestiwal odbył się w formie pikniku rodzinnego w sobotnie popołudnie. W ramach festiwalu można było poeksperymentować, obejrzeć niebo przez teleskop oraz obejrzeć seans w przenośnym planetarium.  W kwietniu 2013 roku byliśmy na wycieczce w Warszawie, a głównym celem podróży był przegląd dokonań naukowych od XVII do XX wieku, czyli zwiedzanie Muzeum Techniki. Uczniowie poznali historię transportu (od roweru, poprzez maszyny parowe i pierwsze samoloty do rakiety i promu kosmicznego włącznie), muzyki, przemysłu (górnictwo, hutnictwo) i komputera.

Wiadomo, że dobrym sposobem poszerzania wiedzy jest nauka przez zabawę i praktykę. Wspólnie z uczniami opracowaliśmy kilka gier edukacyjnych: Astronomiczny Wąż, Kardazjański Piotruś, Kosmiczny Świat Wiedzy i wiele innych.  Uczniowie rozwijali kreatywne myślenie poprzez konstrukcję gier i ich praktyczne wykorzystanie.

      Bardzo ciekawe i pełne atrakcji okazały się zajęcia, na których przeprowadzaliśmy doświadczenia (odrzutowa fiolka, elektrostatyczny kopciuszek, grające kieliszki, czarodziejska zlewka, sztuczka z bezwładnością, bomba pianowa, produkcja wodoru, dwutlenku węgla i tlenu). Uczniowie z dużym zainteresowaniem oczekiwali na wyniki prowadzonych przez nich doświadczeń. Zajęcia były atrakcyjne, ciekawe i skupiały uwagę. Wzrost zaangażowania emocjonalnego poprzez wykonywanie określonych zadań powodował lepsze zrozumienie i zapamiętywanie omawianych zagadnień. W związku z tym, że  laboratoria UMK w Toruniu są znakomicie wyposażone często braliśmy udział w organizowanych przez uniwersytet pokazach empirycznych (w Instytucie Fizyki i Instytucie Chemii). Z doświadczeń przeprowadzanych na kółku wybieramy najciekawsze pomysły i prezentujemy je w dniu Drzwi Otwartych zachęcając nowych uczniów do wspólnej nauki.

      Opracowałam i aktualizuję stronę internetową: www.astrofizykomatematyka.strefa.pl., której celem jest pogłębienie wiedzy z zakresu astronomii, fizyki i matematyki. Strona ta jest formą podsumowania pracy koła. Zawiera sprawozdania z wyjść i wycieczek oraz ciekawych zajęć. Można tu również znaleźć nowinki astronomiczne, krzyżówki, testy i puzzle utrwalające wiadomości.

    Dzięki zajęciom koła uczniowie atrakcyjnie spędzali wolny czas i zrozumieli, że fizyka i astronomia mogą być fascynującą przygodą, nauczyciel zaś miał  możliwość realizacji swoich pasji.



Efekty działania:
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim:
- poszerzyli wiedzę z fizyki i astronomii,
- potrafili wykonywać proste doświadczenia na podstawie przygotowanej instrukcji,
- formułowali wnioski,
- przyjmowali i asymilowali wiedzę przekazywaną w ciekawych formach i z różnych źródeł,
- atrakcyjnie i pożytecznie spędzali czas wolny.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Obserwatorium Astronomiczne w Piwnicach - umożliwienie realizacji zajęć i zwiedzanie obiektu,
- Instytut Fizyki UMK - coroczny udział w serii pokazów doświadczeń "Spotkania z fizyką",
- Instytut Chemii UMK - praca uczniów w laboratorium chemicznym w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki,
- Wsparcie merytoryczne - nauczyciel uczestniczył w Seminariach dla nauczycieli Fizyki.



Informacje dodatkowe:
Z realizacji programu pozostały:
- zdjęcia,
- informacje na stronie WWW Ośrodka,
- wzbogacona baza pomocy dydaktycznych.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem ofertą koła astronomicznego planuję kontynuować w przyszłych latach program, który zostanie wzbogacony o nowe propozycje m.inn nocne obserwacje nieba w Obserwatorium Astronomicznym w Piwnicach. Dodatkowe informacje o działalności koła: www.astrofizykomatematyka.strefa.pl





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl