strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-11-19 18:56 / 214
Origami jako wszechstronna metoda rozwoju dziecka służąca pobudzaniu twórczej aktywności manualnej dziecka oraz wyrabianiu u dzieci gotowości do podjęcia nauki szkolnej.
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 32 im. Armii Krajowej w Toruniu
Kosynierów Kościuszkowskich 11
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Katarzyna Weręgowska
kasiora1@op.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od roku szkolnego 2011/2012
Forma zajęć:zajęcia indywidualne, grupowe i zespołowe
Adresat zajęć:dzieci z oddziałów przedszkolnych
Cel działania:
1. Rozwijanie uczuć społeczno moralnych, intelektualnych i estetycznych w celu odnalezienia przez dziecko harmonii w życiu zmysłowym, uczuciowym i intelektualnym.
2. Stwarzanie możliwości wyrażania własnych spostrzeżeń, przeżyć i uczuć związanych z uczestnictwem w grupie.
3. Kształtowanie czynnej postawy w zakresie estetyki i kultury życia codziennego. Budzenie wrażliwości na piękno.
4. Rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej i przestrzennej.
5. Rozwijanie wyobraźni, wrażliwości, doświadczeń oraz kreatywności dzieci.
6. Ćwiczenie koncentracji.
7. Rozwijanie w dzieciach wiary w siebie, w możliwość osiągania sukcesu.
8. Wykorzystanie techniki origami jako metody do panowania nad stresem.
9. Wdrażanie do samodzielnego, skutecznego działania i motywowanie do podejmowania prób samokontroli i samooceny.


Szczegółowy opis działania:

System  wychowania  przedszkolnego  stwarza  dla  wychowania  estetycznego  możliwość wszechstronnego oddziaływania na osobowość dziecka. Wychowanie estetyczne powiązane z innymi dziedzinami wychowania przyczynia się do rozwoju umysłowego, emocjonalnego, fizycznego. Szeroki wachlarz zajęć plastycznych, wykorzystanie nieznanych metod daje okazję do rozwijania pomysłowości, technicznych zdolności konstrukcyjnych. 

Opracowana i realizowana w szkole innowacja pedagogiczna jest jedną z dróg, która ukierunkowana została na realizację powyższego celu przez wykorzystanie na zajęciach metody origami do rozwijania twórczej aktywności dziecka, która rozwija, wzbogaca jego osobowość oraz wyrabia gotowość do szkoły. Umożliwia ona udział wszystkich dzieci w różnych formach metody origami. Na zajęciach w sposób pozytywny podkreślany jest najmniejszy wysiłek pojedynczej jednostki. Jest to bardzo ważne już od najmłodszych lat i sprzyja kształtowaniu właściwej postawy dziecka wobec otoczenia. Zajęcia metodą origami prowadzone są cyklicznie i dostosowane do aktualnie przerabianej tematyki. Uwzględniają one:

  • zabawy figurami geometrycznymi,
  • tworzenie kompozycji przestrzenno-płaskich z kół, kwadratów,
  • nauka złożeń na kole i kwadracie,
  • wprowadzenie do pracy zespołowej (tworzenie przez dzieci osobnych modułów, które wspólnie stworzą postać),
  • tworzenie prostych postaci przestrzennych na podstawie bazy "lody",
  • wprowadzenie pojęć: krawędzie, krawędzie zewnętrzne, wewnętrzne,
  • tworzenie figur wieloelementowych (składanie modułów a następnie łączenie w całość),
  • wyszukiwanie figur w już istniejących – koło, trzy zgięcia i tworzymy trójkąt; koło, cztery zgięcia i tworzymy kwadrat; kwadrat, dwa zgięcia i tworzymy trójkąt.

Innowacja jest propozycją otwartą, ukierunkowaną na nowe rozwiązania i mogącą współpracować z wieloma nowymi rozwiązaniami metodycznymi, organizacyjnymi, programowymi.

Origami jest metodą rozwijającą dzieci manualnie, powoduje równomierny rozwój obu rąk, dotlenienie mózgu, może stać się formą zajęć terapeutycznych i reedukacyjnych. Poza tym realizowana w szkole metoda  stosowana jest również jako pomoc dydaktyczna, która rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie. Metoda pracy w oparciu o origami uaktywnia dzieci w różnych czynnościach. Dziecko manipulując papierową składanką, przekłada papier, obraca figurę, modeluje, jednocześnie bacznie obserwuje, co robi w tym samym czasie nauczyciel, który również składa, wyjaśnia, komentuje. Dziecko również porównuje, wybiera różne sposoby zgięć, a także rozmawia, dokonuje wyborów i  analiz.

Nie sposób jednak odkryć od razu wszystkie walory edukacyjne, które tkwią w sztuce origami. Różnorodność form i technik w składaniu papieru to szeroka gama narzędzi edukacyjnych dla nauczycieli. Metoda origami pozwala dowartościować dziecko, wyzwolić z lęków, oporów.

W szkole origami wykorzystuje się  w  wielu sytuacjach. Sala, w której pracują  dzieci zdobiona jest elementami wystroju wnętrz oraz pracami dzieci wykonywanymi techniką origami. Elementy te związane są zawsze z aktualną porą roku. Ponadto na holu znajduje się smok trójgłowy – Drako, który przyciąga uwagę i odstrasza lęk przed nieznanym u nowych dzieci. Papierowe składanki to nagrody dla dzieci. Dzieci biorą rónież udział w:

  • spektaklach teatralnych uwzględniających różne techniki,
  • różnego rodzaju wycieczkach,
  • oglądaniu ekspozycji przygotowanych przez Muzeum Etnograficzne -  sztuka ludowa,
  • spotkaniach z plastyką na zajęciach z gliny ceramicznej oraz w Centrum Sztuki Współczesnej, 
  • tworzeniu małych galerii w salach i holach,
  • w organizowanych imprezach, uroczystościach przedszkolnych i szkolnych wykorzystujących  zintegrowane formy aktywności manualnej.


Efekty działania:
Dziecko:
1. wykonuje różnorodne prace stosując poznane techniki plastyczne,
2. wykonuje prace na zadany temat,
3. w pracach wykorzystuje wiadomości dotyczące kształtu, wielkości, proporcji, barwy, perspektywy, rodzaju materiałów i narzędzi,
4. muzykuje spontanicznie, śpiewa piosenki, samodzielnie tworzy rytmy i melodie,
5. potrafi zaplanować swoją pracę, działać według planu,
6. doskonali koordynację wzrokowo – ruchową,
7. potrafi nawiązać kontakt z nauczycielem, kolegą,
8. samodzielnie zadaje pytania,
9. potrafi wyrażać swoje emocje w sposób, który akceptują inni,
10. akceptuje zasady i reguły, zabawy i pracy w grupie.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- nauczyciele
- rodzice


Informacje dodatkowe:
Ewaluacja innowacji prowadzona jest na bieżąco. Opiera się na obserwacji:
- zaangażowania dziecka na zajęciach,
- samodzielności i umiejętność współpracy z kolegami.

Ważnym elementem ewaluacji jest również:
- udział w konkursach plastycznych,
- prezentacja prac dzieci,
- systematyczność pracy.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl