strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-04-21 19:43 / 209
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
Działanie opracowano w placówce:Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
Żwirki i Wigury 15 i 21
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Anna Pawluczuk
ania.pawluczuk@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Cały rok
Forma zajęć:Pozalekcyjne
Adresat zajęć:Uczniowie niepełnosprawni umysłowo z klas ZSZ
Cel działania:
Głównym celem jest zapoznanie uczniów, jako przyszłych rodziców z problemem opieki logopedycznej od okresu prenatalnego po wiek szkolny. Przedstawienie w teorii i w praktyce wiadomości nad sprawowaniem opieki nad noworodkiem, a w kolejnych etapach nad dzieckiem w celu prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych, aparatu oddechowego, słuchu fonematycznego, prawidłowego połykania. Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w przeprowadzeniu ćwiczeń logopedycznych w celu zrozumienia istoty profilaktyki logopedycznej, żeby wyeliminować powstawanie wad wymowy.
- Uświadomienie ważnej roli i stosowania profilaktyki logopedycznej w procesie etapów rozwoju mowy.
- Rozpowszechnianie informacji z zakresu profilaktyki logopedycznej.
- Stymulowanie prawidłowego rozwoju językowego.
- Umiejętność kształtowania słuchu mownego i autokontroli słuchowej.
- Eliminowanie czynników mogących zakłócić naturalny proces rozwoju mowy.


Szczegółowy opis działania:

Działalności w zakresie profilaktyki logopedycznej odbywa się wobec uczniów niepełnosprawnych umysłowo w formie przeprowadzania szkolenia na godzinach wychowawczych w klasach zasadniczej szkoły zawodowej oraz w ramach WDN dla nauczycieli. W prowadzeniu szkolenia wykorzystywana jest prezentacja multimedialna ilustrująca przedstawiane treści w połączeniu ze zdjęciami. Dodatkowo posługiwanie się potrzebnymi pomocami w postaci lalki-bobasa, która ma za zadanie reprezentować postać małego dziecka. W czasie szkolenia uczniowie zadają wiele nurtujących ich pytań dotyczących omawianych zagadnień, na które otrzymują odpowiedź. Na zakończenie wykonywane są różne ćwiczenia logopedyczne w formie zabawy w celu nauczenia ich w jaki sposób pracować z małym dzieckiem, żeby stosować w praktyce profilaktykę logopedyczną. Dodatkowo otrzymują zestawy bezpiecznych ćwiczeń logopedycznych wraz z wartościowymi informacjami zawartymi w ulotkach Polskiego Związku Logopedów (PZL).

W ramach WDN dla nauczycieli zostało przeprowadzone szkolenie w celu szerzenia wiedzy i wzmocnienia świadomości o istotnej roli profilaktyki logopedycznej i jej wpływu na rozwój mowy dziecka.

Warsztaty, które są prowadzone wśród uczniów dotyczą omawianych zagadnień podzielonych na:

I.    Okres prenatalny - przebieg ciąży - na co warto zwracać uwagę kobiecie w czasie ciąży w celu prawidłowego rozwoju dziecka.

1. Zwrócenie uwagi na poród - poród naturalny a poród przez cesarskie cięcie; jego skutki w rozwoju narządów mowy u małego dziecka.

II.  Okres postnatalny - opieka nad noworodkiem w celu prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych, aparatu oddechowego, słuchu fonematycznego, prawidłowego połykania.

2. Zwrócenie uwagi na wczesną profilaktykę wobec dzieci urodzonych z wadami wrodzonymi.

3. Rola karmienia dziecka (karmienie naturalne a karmienie sztuczne).

4. Rola układania dziecka podczas karmienia i snu.

5. Rola mówienia matki do noworodka - dziecka w czasie spacerów oraz zabawy.

6. Zwrócenie uwagi na ochronę uszu, choroby uszu  (zapalenie ucha środkowego).

7. Czas stosowania smoczków i jego skutki.

8. Niebezpieczeństwo ssania palca, a wady zgryzu.

9. Zwrócenie uwagi na sposób oddychania.

10. Kontrola słuchu dziecka przy pomocy reakcja na dźwięki i celu przeprowadzania badań słuchu.

11. Omówienie okresów rozwoju mowy według Leona Karczmarka, w tym zwrócenie uwagi na czas gużenia i gaworzenia.

12. Etap siadania - raczkowania - chodzenia.

13. Zwrócenie uwagi na wędzidełko (problem przyrośniętego wędzidełka) oraz przerost migdałka gardłowego tzw. trzeciego migdałka.

14. Rola prawidłowego połykania.

15. Znaczenie podawania odpowiedniego jedzenia w celu prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych - w tym żuchwy, mięśnia okrężnego ust.

16. Rola profilaktycznego stosowania picia przez słomkę.

17. Rola pionizacji końcówki języka w celu poprawnej wymowy.

18. Rola stosowania ćwiczeń logopedycznych z zakresu profilaktyki oddziaływań na aparat oddechowych,  narządy artykulacyjne i słuch mowny w formie zabawy z małym dzieckiem.



Efekty działania:
- Zwiększanie obszaru pedagogizacji z zakresu profilaktyki logopedycznej wśród uczniów i nauczycieli.
- Uświadomienie istotnej i odpowiedzialnej roli rodzica w dbaniu o prawidłowy rozwój mowy.
- Możliwość samodzielnego wykonania bezpiecznych ćwiczeń logopedycznych usprawniających pracę narządów artykulacyjnych, aparatu oddechowego i słuchu fonematycznego.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Polski Związek Logopedów województwa kujawsko-pomorskiego (ulotki).
- Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna w Toruniu.
- Logopedzi w SOSW w Toruniu.


Informacje dodatkowe:
Realizowany autorski scenariusz profilaktyki logopedycznej wychodzi naprzeciw potrzebom społecznym i wskazuje na konieczność uświadamiania, jak ważna jest jej rola w rozwoju mowy i podnoszenia kompetencji językowej dziecka. Działania z zakresu profilaktyki logopedycznej powinny przynosić efekty w zapobieganiu zaburzeniom mowy.





© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl