Cel działania:• Kształtowanie u dzieci właściwych postaw prospołecznych.
• Odkrywanie i doświadczanie różnorodnego i bogatego świata uczuć.
• Rozwijanie zdolności empatii.
• Wartościowanie zachowania dobrego i złego.
• Rozwijanie umiejętności opisywania własnych uczuć.
• Wzmacnianie poczucia wspólnoty w grupie poprzez przeprowadzone zabawy.
• Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami poprzez współpracę ze środowiskiem rodzinnym.
Szczegółowy opis działania:Dziecko w szkole wchodzi w swój pierwszy świat, zdobywa doświadczenia w wyrażaniu i odbiorze emocji i uczuć . Nauczyciel jest pierwszą osobą po rodzicach, która ma wpływ na kształtowanie postaw, umiejętności społecznych oraz rozwoju emocjonalnego dziecka.
Obserwując rozwój moich wychowanków, dostrzegłam ogromny potencjał intelektualny u dzieci, przy jednoczesnych problemach emocjonalno–społecznych. Dzieci mają trudności w wyrażaniu emocji i uczuć, rozładowaniu napięć emocjonalnych, które niejednokrotnie prowadzą do sytuacji konfliktowych, czasem zachowań agresywnych. Skłoniło mnie to do głębszych rozważań i przygotowania projektu stymulującego rozwój empatii dzieci 5-6 letnich pt. „Rola emocji w kształtowaniu osobowości dziecka”.
Projekt ten jest opracowany zgodnie założeniami Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego, w myśl, której „celem wychowania jest wspomagania i ukierunkowanie rozwoju dziecka...”, oraz jest integralny z założeniami metody Reggio Emilia.
Dzieci będące w wieku przedszkolnym są szczególnie podatne na wpływy otoczenia i oddziaływania wychowawcze. Posiadają już pewne doświadczenia, kompetencje społeczne, które z jednej strony są bardzo wartościowe, gdyż pomagają wchodzić w interakcje z rówieśnikami, a z drugiej strony są przyczyną powstawania konfliktów.
Projekt „Rola emocji w kształtowaniu osobowości dziecka” zawiera scenariusze z propozycjami zabaw i ćwiczeń, które przygotowują dzieci do życia w grupie, społeczności. Projekt zawiera również karty pracy, które nauczyciel może dowolnie dobierać do przeprowadzanych przez siebie zajęć.
Projekt kładzie nacisk na:
- ukierunkowanie rozwoju emocjonalnego dzieci;
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej;
- kształtowanie osobowości dziecka.
Ważnym elementem w realizacji projektu jest klimat panujący w grupie, dzieci otoczone są życzliwością, wyrozumiałością, chęcią niesienia pomocy, cierpliwością przez co same starają się być życzliwe, wyrozumiałe, pomocne, empatyczne.
W trakcie cyklicznie prowadzonych zabaw integracyjnych, twórczych, tematycznych dzieci nabywają doświadczenia empatyczne oraz uczą się współpracy i współdziałania w grupie jak również poznają sposoby rozładowania napięć emocjonalnych, relaksacji, różnicowania uczuć pozytywnych, negatywnych, wyrażania stanów emocjonalnych w sposób akceptowany przez innych. Dzieci uczą się panowania nad emocjami, zachowania równowagi.
Systematyczne czytanie bajek terapeutycznych, relaksacyjnych i z morałem, które towarzyszy realizacji projektu wpływa na kształtowanie właściwych postaw prospołecznych, jak również pokonywanie lęków i sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
Istotnym elementem jest współpraca z rodzicami, która polega na ich aktywnym zaangażowaniu w realizację projektu. Rodzice jako najważniejsi opiekunowie dzieci będą poproszeni o wypełnienie ankiety (na początku projektu jak i po jego zakończeniu), pozwalającej dokonać oceny wdrażanego projektu. Co więcej będziemy zapraszać rodziców do wspólnego czytania bajek terapeutycznych.
Mam nadzieję iż systematyczna realizacja projektu przyniesie szybkie efekty w postaci korzystnych zmian w zachowaniu się dzieci, nabywaniu umiejętności empatycznych, umiejętności identyfikowania, nazywania i wyrażania emocji i uczuć.
Efekty działania:• Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach dotyczących emocji i sposobach radzenia sobie z nimi, potrafią wyrazić swoje emocje poprzez różne formy aktywności: plastyczną muzyczną, ruchową.
• Dzieci odczuwają potrzebę rozmowy na temat swoich emocji – pozytywnych i negatywnych.
• Dzieci kształtują umiejętność radzenia sobie z emocjami.
• Dzieci integrują się w toku wspólnych zabaw.
• Dzieci odczuwają potrzebę zabawy z rówieśnikami.
• Dzieci kształtują wzajemny szacunek do siebie.
• Dzieci potrafią okazać uczucia pozytywne i negatywne w sposób społecznie pożądany.
• Dzieci potrafią rozmawiać o swoich uczuciach.
• Dzieci uświadamiają sobie przyczynę swojego stanu emocjonalnego.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Przedszkole z Danii koordynowanie projektu.