strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-11-19 18:44 / 207
Rola emocji w kształtowaniu osobowości dziecka
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 32 im. Armii Krajowej w Toruniu
Kosynierów Kościuszkowskich 11
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Magdalena Wasilewska
m.wasilewska5@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:6 tygodni
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:dzieci przedszkolne
Cel działania:
• Kształtowanie u dzieci właściwych postaw prospołecznych.
• Odkrywanie i doświadczanie różnorodnego i bogatego świata uczuć.
• Rozwijanie zdolności empatii.
• Wartościowanie zachowania dobrego i złego.
• Rozwijanie umiejętności opisywania własnych uczuć.
• Wzmacnianie poczucia wspólnoty w grupie poprzez przeprowadzone zabawy.
• Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami poprzez współpracę ze środowiskiem rodzinnym.


Szczegółowy opis działania:

Dziecko w szkole wchodzi w swój pierwszy świat, zdobywa doświadczenia w wyrażaniu i odbiorze emocji i uczuć . Nauczyciel jest pierwszą osobą po rodzicach, która ma wpływ na kształtowanie postaw, umiejętności społecznych oraz rozwoju emocjonalnego dziecka.

Obserwując rozwój moich wychowanków, dostrzegłam ogromny potencjał intelektualny u dzieci, przy jednoczesnych problemach emocjonalno–społecznych. Dzieci mają trudności w wyrażaniu emocji i uczuć, rozładowaniu napięć emocjonalnych, które niejednokrotnie prowadzą do sytuacji konfliktowych, czasem zachowań agresywnych. Skłoniło mnie to do głębszych rozważań i przygotowania projektu stymulującego rozwój empatii dzieci 5-6 letnich pt. „Rola emocji w kształtowaniu osobowości dziecka”.

Projekt ten jest opracowany zgodnie założeniami Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego, w myśl, której „celem wychowania jest wspomagania i ukierunkowanie rozwoju dziecka...”, oraz jest integralny z założeniami metody Reggio Emilia.

Dzieci będące w wieku przedszkolnym  są szczególnie podatne na wpływy otoczenia i oddziaływania wychowawcze. Posiadają już pewne doświadczenia, kompetencje społeczne, które z jednej strony są bardzo wartościowe, gdyż pomagają wchodzić w interakcje z rówieśnikami, a z drugiej strony są przyczyną powstawania konfliktów.

Projekt „Rola emocji w kształtowaniu osobowości dziecka” zawiera scenariusze z propozycjami zabaw i ćwiczeń, które przygotowują dzieci do życia w grupie, społeczności. Projekt zawiera również karty pracy, które nauczyciel może dowolnie dobierać do przeprowadzanych przez siebie zajęć.

Projekt kładzie nacisk na:

  • ukierunkowanie rozwoju emocjonalnego dzieci;
  • rozwijanie inteligencji emocjonalnej;
  • kształtowanie osobowości dziecka.

Ważnym elementem w realizacji projektu jest klimat panujący w grupie, dzieci otoczone są życzliwością, wyrozumiałością, chęcią niesienia pomocy, cierpliwością przez co same starają się być życzliwe, wyrozumiałe, pomocne, empatyczne.

W trakcie cyklicznie prowadzonych zabaw integracyjnych, twórczych, tematycznych dzieci nabywają doświadczenia empatyczne oraz uczą się współpracy i współdziałania w grupie jak również poznają sposoby rozładowania napięć emocjonalnych, relaksacji,  różnicowania uczuć pozytywnych, negatywnych, wyrażania stanów emocjonalnych w sposób akceptowany przez innych. Dzieci uczą się panowania nad emocjami, zachowania równowagi.

Systematyczne czytanie bajek terapeutycznych, relaksacyjnych i z morałem, które towarzyszy realizacji projektu wpływa na kształtowanie właściwych postaw prospołecznych, jak również pokonywanie lęków i sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

Istotnym elementem jest współpraca z rodzicami, która polega na ich aktywnym zaangażowaniu w realizację projektu. Rodzice  jako najważniejsi opiekunowie dzieci będą poproszeni o wypełnienie ankiety (na początku projektu jak i po jego zakończeniu), pozwalającej dokonać oceny wdrażanego projektu. Co więcej będziemy zapraszać  rodziców do wspólnego czytania bajek terapeutycznych. 

Mam nadzieję iż systematyczna realizacja projektu przyniesie szybkie efekty w postaci korzystnych zmian w zachowaniu się dzieci, nabywaniu umiejętności empatycznych, umiejętności identyfikowania, nazywania i wyrażania emocji i uczuć.



Efekty działania:
• Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach dotyczących emocji i sposobach radzenia sobie z nimi, potrafią wyrazić swoje emocje poprzez różne formy aktywności: plastyczną muzyczną, ruchową.
• Dzieci odczuwają potrzebę rozmowy na temat swoich emocji – pozytywnych i negatywnych.
• Dzieci kształtują umiejętność radzenia sobie z emocjami.
• Dzieci integrują się w toku wspólnych zabaw.
• Dzieci odczuwają potrzebę zabawy z rówieśnikami.
• Dzieci kształtują wzajemny szacunek do siebie.
• Dzieci potrafią okazać uczucia pozytywne i negatywne w sposób społecznie pożądany.
• Dzieci potrafią rozmawiać o swoich uczuciach.
• Dzieci uświadamiają sobie przyczynę swojego stanu emocjonalnego.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Przedszkole z Danii koordynowanie projektu.



Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie http:\\www.sp32.torun.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl