strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-04-04 20:24 / 206
"Potyczki humanistów" - międzyszkolny konkurs dla uczniów klas piątych
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 27 im. Z. Krzyszkowiaka w Bydgoszczy
Sielska 34
85-790 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Dagmara Cękała, Wiesława Majnert
sp27g1@gmail.com
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:2013 r. - I edycja cyklicznej imprezy odbywającej się raz w roku szkolnym
Forma zajęć:konkurs międzyszkolny
Adresat zajęć:uczniowie klas piątych
Cel działania:
Głównymi celami przedsięwzięcia są: pogłębianie humanistycznych i językowych zainteresowań uczniów oraz integracja środowiskowa dzieci z fordońskich szkół podstawowych.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów,
- doskonalenie uzdolnień twórczych,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- motywowanie nauczycieli do podejmowania działań w zakresie pracy z uczniem wykazującym zainteresowania humanistyczne,
- promowanie osiągnięć uczniów i nauczycieli,
- integracja uczniów oraz wymiana doświadczeń między szkołami,
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym.


Szczegółowy opis działania:

"Potyczki humanistów" to pierwsza edycja cyklicznej imprezy środowiskowej skierowanej do uczniów klas piątych fordońskich szkół. Ideą konkursu jest integracja dzieci zamieszkujących w bydgoskim Fordonie, a uczęszczających do sześciu różnych szkół podstawowych.

W czasach intensywnego rozwoju technologii informatycznej czytanie książek, czy poznawanie historii staje się dla ucznia mniej atrakcyjne niż siedzenie przed komputerem. Komunikacja internetowa powoduje, iż dzieci większość czasu spędzają na pogawędkach w sieci, niż na spotkaniach i zabawie z rówieśnikami. Stąd pomysł na międzyszkolny konkurs, w którym uczniowie mogliby nie tylko rywalizować, lecz także bliżej się poznać.

Mamy też świadomość, iż z komputerem przegrywają przedmioty humanistyczne, dlatego chcemy pokazać młodym ludziom, iż wiedza zdobyta na lekcjach historii czy języka polskiego może stanowić źródło dobrej zabawy, być podstawą wielu ciekawych konkurencji, elementem zagadek oraz podłożem wielu aspektów codziennego życia.

Uczestnictwo wszystkich sześciu szkół w imprezie jest niepodważalnym dowodem na to, iż tego typu działania są w naszym środowisku potrzebne, że integracja międzyszkolna oraz wspólna rywalizacja są elementami jak najbardziej oczekiwanymi we wzajemnej współpracy między szkołami.

W imprezie uczestniczy jedna klasa piąta z każdej placówki, która zadeklarowała chęć przystąpienia do konkursu. Drużyny sładają się z trzech osób, które biorą udział w zmaganiach konkursowych. Reszta uczniów to kibice, dla których także przewidziane są punktowane konkurencje. Uczestnicy rywalizują w czterech etapach:

- zasady savoir-vivre'u,

- zadania z języka polskiego,

- zadania z języka angielskiego,

- zadania z historii.

W każdym etapie uczniowie rywalizują w trzech konkurencjach tematycznych. Drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów otrzymuje puchar zwycięzcy. Trzy pierwsze miejsca premiowane są nagrodami rzeczowymi oraz gratulacjami, trzy kolejne - podziękowaniami oraz nagrodami pocieszenia.

W przerwach pomiędzy kolejnymi etapami prezentują się uczniowie naszej szkoły. W tym roku pochwaliliśmy się talentami wokalnymi.

Impreza okazała się sukcesem zarówno dla startujących, jak również dla organizatorów. Jest to bowiem konkurs, który nie tylko daje możliwość czystej rywalizacji, zabawy i promowania wiedzy, ale także integruje środowisko fordońskie, pokazując, jak można skutecznie współpracować między szkołami, wykorzystując i rozwijając najlepsze cechy i pasje naszych dzieci. Stanowi także płaszczyznę wymiany refleksji oraz doświadczeń pomiędzy nauczycielami na temat efektywności działań w sferze nauczania przedmiotów humanistycznych.



Efekty działania:
Pozytywne rezultaty imprezy, poza integrowaniem dzieci z różnych szkół dzielnicy Fordon oraz wymiany doświadczeń między szkołami, przede wszystkim dotyczą wykształcenia w uczniu:
- umiejętności wykorzystywania wiedzy w sposób praktyczny,
- pogłębiania zainteresowań humanistycznych,
- umiejętności promowania wiedzy poprzez udział w tematycznych zabawach konkursowych,
- nawyku zdrowej rywalizacji, wyciągania konstruktywnych wniosków z porażek,
- umiejętności współpracy w grupie,
- nawyku kulturalnego zachowania się, godnego reprezentowania swojej szkoły,
- promowania organizatora, Szkoły Podstawowej nr 27, w najbliższym otoczeniu.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Rada Rodziców - pozyskanie funduszy,
- Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej nr 27 - pozyskanie funduszy, działania promocyjne, pomoc w organizacji przedsięwzięcia,
- "Express Bydgoski" - notatka prasowa z przebiegu imprezy,
- fordońskie szkoły podstawowe - SP 4, SP 9, SP 65, SP 66, SP 67 - uczestnicy konkursu.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zsnr20.bydgoszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl