strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-03-13 15:07 / 193
KOŁO JĘZYKA POLSKIEGO - SZANSĄ NA SUKCES W KONKURSIE JĘZYKA POLSKIEGO
Działanie opracowano w placówce:Miejski Zespół Szkół w Radziejowie
Szkolna 28
88-200 Radziejów
Autor / autorzy działania:Grażyna Trzmielewska
grazyna_t@o2.pl
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Od 2010 r.
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie klas V-VI szkoły podstawowej
Cel działania:
- motywowanie uczniów do bogacenia wiedzy z ortografii i nauki o języku oraz literatury;
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów, pobudzanie twórczego myślenia;
- rozwijanie zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu;
- kształcenie umiejętności posługiwania się pięknym polskim językiem;
- kształcenie umiejętności redagowania długich form wypowiedzi;
- wdrażanie do samodzielnej pracy i samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
- udział w Konkursie przedmiotowym z języka polskiego;
- osiągnięcie sukcesu na miarę zdolności i możliwości ucznia.

Szczegółowy opis działania:

Zajęcia koła języka polskiego, których celem jest przede wszystkim udział w konkursie języka polskiego, są prowadzone od 2010 r. Są przeznaczone dla uczniów zdolnych z klas V i VI, chociaż uczestniczą w nich także uczniowie o przeciętnych zdolnościach. Grupa liczy przeważnie 3-7 osób. W etapie szkolnym biorą udział wszyscy uczniowie, a do następnych kwalifikują się bardziej uzdolnieni. Zajęcia rozpoczynają się od opracowania programu i form pracy oraz określenia stopnia wiedzy i umiejętności każdego ucznia. W pierwszej kolejności doskonalona jest znajomość zasad ortograficznych i stosowanie ich w praktyce, następnie systematycznie wzbogacane są wiadomości o języku oraz z teorii literatury, w związku z odbiorem tekstów kultury. Kolejnym etapem pracy jest redagowanie formy wypowiedzi ze świadomością celu, adresata i troską o poprawność. Dużo uwagi poświęca się doskonaleniu czytania ze zrozumieniem oraz redagowaniu dłuższej formy wypowiedzi na temat, z troską o kompozycję, sprawność stylistyczną i poprawność wypowiedzi. Lubianym przez uczniów elementem zajęć jest czytanie lektur, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, uwagami oraz wrażeniami. Zajęcia motywują do samodzielnej pracy oraz pracy w grupie, dają możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń. Efekty pracy są widoczne po kilku miesiącach zajęć: uczniowie prezentują bogatszą wiedzę, są samodzielniejsi w działaniu, osiągają lepsze wyniki na próbnych i oficjalnych sprawdzianach zewnętrznych, prezentują swoją wiedzę i umiejętności podczas lekcji języka polskiego, co prowadzi do osiągania lepszych wyników w nauce. W ciągu krótkiego czasu udało się nam osiągnąć sukces, ponieważ kilkoro uczniów zakwalifikowało się do etapów rejonowego i wojewódzkiego; jeden został laureatem, jeden był finalistą, kilkoro osiągnęło wyższe wyniki w codziennej nauce. Sukcesy są możliwe dzięki zdolnościom, pracowitości uczniów i poświeconym godzinom pracy.



Efekty działania:
- zakwalifikowanie się do etapu rejonowego - 2010 r - 1 uczeń;
- zakwalifikowanie się do etapu rejonowego - 2011 r. - 2 uczniów;
- laureat - 2012 r. - 1 uczeń;
- finalista 2012 r. - 1 uczeń;
- lepsze wyniki na sprawdzianie szóstoklasisty.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Dyrektor MZS - zapewnienie uczniom uczestnictwa konkursie rejonowym i wojewódzkim.
- Rodzice - pomoc w organizacji wyjazdów na konkursy.

Informacje dodatkowe:
Zajęcia są prowadzone społecznie i w ramach art. 42 KN.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl