Cel działania:Cele :
- kształtowanie zainteresowań czytelniczych;
- rozwijanie kultury czytelniczej;
- uwrażliwienie na piękno mowy ojczystej;
- wyrabianie nawyku czynnego uczestnictwa w zajęciach biblioteki;
- kształtowanie nawyku samodzielnego wyboru wartościowej książki.
Szczegółowy opis działania:W czytelni biblioteki szkolnej organizujemy dla uczniów klas IV-VI comiesięczne poranki czytelnicze – „Spotkania z ciekawą książką”. W trakcie zajęć pracownicy biblioteki oraz zaproszeni goście (dyrekcja oraz inni pracownicy szkoły) czytają uczniom fragmenty wybranych książek.
Dzieci obcując z literaturą piękną, młodzieżową i dziecięcą, mają doskonałą okazję do rozwijania zainteresowań i ciekawości poznawczej świata poprzez książki oraz do obcowania z pięknem mowy ojczystej.
Tematyka cyklicznych spotkań odbywających się w ramach czytelniczych poranków:
WRZESIEŃ - Narodowe czytanie „Pana Tadeusza”;
PAŹDZIERNIK - Śladami przeszłości – legendy bydgoskie;
LISTOPAD - Janusz Korczak – lekarz o złotym sercu – fragmenty książki „Kajtuś Czarodziej” oraz "Jak spełniać życiowe marzenia" – fragmenty książki Jasia Meli „Poza horyzontem”;
GRUDZIEŃ - Święta w polskim domu – tradycje i obrzędy świąteczne w literaturze;
LUTY - Co słychać w Dolinie Muminków – fragmenty książki „Zima Muminków” T. Jansson;
MARZEC - W starożytnej Grecji – fragmenty książki „Mity greckie”;
KWIECIEŃ - W krainie fantasty- fragmenty powieści „Hobbit” J. R. R. Tolkiena;
MAJ - Spotkanie z literaturą młodzieżową – fragmenty powieści M. Musierowicz;
CZERWIEC - Spotkanie w klimacie wakacyjnym – fragmenty powieści A. Bahdaja „Wakacje z duchami".
Efekty działania:Efekty:
- użytkownicy biblioteki korzystają z niej chętniej i częściej niż dotychczas;
- dzieci stały się aktywnymi użytkownikami biblioteki szkolnej jako czytelnicy oraz uczestnicy różnych imprez, mają okazje brać udział w różnych formach pracy biblioteki (np. konkursy tematyczne związane z konkretnymi porankami);
- uczniowie zainteresowali się różnorodnymi gatunkami literackimi; mieli okazję poznać nieznane im dotychczas legendy o swoim rodzinnym mieście;
- zaobserwowano lepszą koncentrację i uwagę ucznia, a zwłaszcza umiejętność słuchania czytanego tekstu literackiego;
- dzieci uświadomiły sobie, że biblioteka szkolna to miejsce przyjazne, ciekawe, oferujące bogatą ofertę zajęć, a przede wszystkim doskonałe miejsce do spędzania czasu wolnego bez komputera i telewizora.
Informacje dodatkowe:W ramach działań związanych z prowadzeniem poranków czytelniczych odbywają się konkursy plastyczne, literackie, wystawy prac.