strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-03-07 15:55 / 182
Zespół Teatralny ZAKRĘT
Działanie opracowano w placówce:Gimnazjum nr 1 w Kruszwicy
Kujawska 22
88-153 Kruszwica
Autor / autorzy działania:mgr Lidia Łukowska, mgr Barbara Batkowska
gim1kr@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od 2006 roku , plan na każdy nowy rok szkolny
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne (2 godziny tygodniowo)
Adresat zajęć:uczniowie gimnazjum – klasy I-III
Cel działania:
1. Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań teatrem.
2. Rozwijanie indywidualnych zdolności, zainteresowań oraz twórczej aktywności.
3. Angażowanie uczniów w życie kulturalne szkoły - umożliwienie prezentacji własnych dokonań.
4. Rozwijanie poczucia przynależności do grupy, budowanie więzi emocjonalnej, umiejętności pracy w zespole.
5. Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
6. Poznanie istoty teatru poprzez planowanie inscenizacji, obmyślanie i tworzenie kostiumów i charakteryzacji.
7. Wzbogacanie języka o słownictwo teatralne.
8. Wspólny udział w tworzeniu własnych przedstawień.
9. Przezwyciężanie nieśmiałości.


Szczegółowy opis działania:

Początki działalności teatru ZAKRĘT są ściśle związane z kampanią dotyczącą AIDS. Uczestnicy (uczniowie klas I-II) podczas zajęć doskonalą umiejętności poprawnej wymowy, techniki głośnego czytania oraz recytacji z odpowiednią artykulacją, akcentem, tempem, rytmem, i intonacją. Uwrażliwiają się także na piękno i kulturę słowa. Doskonalą swoją dykcję, sposób oddychania i emisję głosu. Aktorzy pracują nad wyrażaniem stanów emocjonalnych oraz budują świadomość własnego ciała poprzez ruch sceniczny.

W ramach przynależności do teatru ZAKRĘT dziewczęta i chłopcy:

- biorą udział w wycieczkach na spektakle teatralne;

- uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez profesjonalnych aktorów;

- oglądają i analizują sztuki teatralne na „małym ekranie”;

- przygotowują kostiumy, scenografią, podkłady muzyczne i rekwizyty;

- doskonalą warsztat aktorski poprzez ćwiczenia dykcyjne, oddechowe, ruchowe;

- pracują nad interpretacją i inscenizacją tekstów;

- podejmują próby tworzenia własnych scenariuszy teatralnych;

- uczestniczą w przeglądach teatralnych (poPaTrz);

- prezentują swoje dokonania na forum szkoły oraz w środowisku lokalnym;

- jako obserwatorzy biorą udział w Arlekinadzie (przeglądzie teatrów ponadgimnazjalnych w Inowrocławiu);

- dokonują nagrań i analizy własnych spektakli;

- prowadzą profilaktykę uzależnień – realizują założenia ogólnopolskiej akcji PaT;

- organizują lub wspomagają organizację uroczystości wewnątrzszkolnych i lokalnych.

 

Udział w zajęciach teatralnych pozwala również ich uczestnikom:

- ćwiczyć pamięć, doskonalić umiejętność koncentracji i obserwacji;

- wzbogacać zasób słownictwa;

- umiejętnie stosować werbalne i niewerbalne środki wyrazu;

- rozwijać wrażliwość estetyczną;

- panować nad ciałem i poznawać jego możliwości plastyczne;

- pokonywać bariery związane ze stresem;

- identyfikować różne stany emocjonalne;

- rozbudzać poczucie odpowiedzialności, kształcić zdolności samooceny oraz oceny zachowań innych;

- rozwijać umiejętność uzasadniania swojego stanowiska oraz swoich wyborów;

- poznawać siebie – swoje mocne i słabe strony.



Efekty działania:
1. GRAND PRIX I Edycji Profilaktycznego Festiwalu Teatralnego poPaTrz (Inowrocław 2009- spektakl "Obiecaj mi");
2. Reprezentowanie Powiatu Inowrocławskiego na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Profilaktycznych – IV Przystanek PaT w Garwolinie (2009);
3. Nagroda dla najlepszej aktorki w/w festiwalu (Olgi Kowalskiej);
4. Wyróżnienie za wartości profilaktyczne sztuki "Krótkiej historii ciąg dalszy" w II edycji Profilaktycznego Festiwalu
Teatralnego poPaTrz (Inowrocław 2010);
5. Spektakl Sekret w ramach Szkolnego Dnia przeciw Agresji i Uzależnieniom (2012);
6. Misterium na Boże Narodzenie - spektakl dla pracowników szkoły (2012).


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Jerzy Antczak - profesjonalne warsztaty teatralne;
- Magdalena Jagiełłowicz - warsztaty logopedyczne;
- Centrum Kultury i Sportu w Kruszwicy - nagłośnienie, umożliwienie prezentacji spektakli, wymiana doświadczeń;
- Astrobaza Kruszwica - umożliwienie prezentacji spektakli przed lokalna społecznością;
- Uniwersytet Trzeciego Wieku w Kruszwicy - umożliwienie prezentacji spektakli przed lokalna społecznością;
- Instytut Dziedzictwa Kruszwicy - umożliwienie prezentacji spektakli przed lokalna społecznością;
- Świetlica Wsparcia Dziennego w Kruszwicy - umożliwienie prezentacji spektakli przed lokalna społecznością;
- Komitet Ochrony Praw Dziecka w Kruszwicy - umożliwienie prezentacji spektakli przed lokalna społecznością.


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.jedynka-kopernik.home.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl