strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-02-21 21:55 / 180
SZKOLNY TEATRZYK KUKIEŁKOWY
Działanie opracowano w placówce:Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
Żwirki i Wigury 15 i 21
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Grażyna Kraśnicka, Anna Pawluczuk
g.krasnicka@inmail.pl, ania.pawluczuk@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:od 2006 roku
Forma zajęć:pozalekcyjna
Adresat zajęć:uczniowie z gimnazjum i zasadniczej szkoły zawodow
Cel działania:
Celem edukacji teatralnej jest rozbudzenie i rozwijanie zainteresowań kulturą i sztuką teatralną oraz uczestniczeniem w życiu społecznym. Wyposażenie go w umiejętność wartościowego i aktywnego spędzania czasu wolnego. Prowadzenie działań artystycznych na rzecz funkcjonowania szkoły i jej promowania w środowisku lokalnym.
- rozwijanie talentów i umiejętności artystycznych, zainteresowań teatrem oraz grą aktorską
- rozwijanie osobowości przez wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej
- usprawnianie funkcji poznawczych, poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zaznajomienie z wartościowymi utworami literackimi oraz rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i kreatywności
- stwarzanie możliwości do swobodnej ekspresji plastycznej podczas tworzenia dekoracji, rekwizytów i strojów
- kontrolowanie poprawnej wymowy i doskonalenie dykcji
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym

Szczegółowy opis działania:

Działalność Szkolnego Teatrzyku Kukiełkowego „U Króla Maciusia” jest od 2006 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Toruniu prowadzonego przez nauczycieli Grażynę Kraśnicką  i Annę Pawluczuk. Skierowany jest dla zainteresowanych uczniów niepełnosprawnych umysłowo z gimnazjum i zasadniczej szkoły zawodowej. Nabór do zespołu odbywa się w sposób dobrowolny. Uczniowie zmieniają się, ale zawsze jest duża grupa chętnych do pracy pozalekcyjnej. Dla każdego znajdzie się odpowiednia „rola do odegrania”. Gra aktorska i jednocześnie kukiełek ożywionych przez uczestników, które ilustrują ich postacie jest wyjątkową okazją do osiągnięcia sukcesu przez każdego ucznia - „młodego aktora”. Prowadzi do rozwoju osobowości i dowartościowania efektów ich pracy. Daje poczucie własnej wartości i nadaje sens twórczej aktywności ucznia jak i nauczyciela. Staje się motywacją do nowych wyzwań w realizacji innych przedstawień teatralnych. Działania teatrzyku kukiełkowego pozwala na pełne wyzwalanie twórczej ekspresji oraz wzmacniania wiary we własne możliwości. Motywuje do pracy nad sobą i kształtowania umiejętności artystycznej współpracy w zespole. Uczestnicy przygotowują się do występów w wielu próbach odgrywania i odczytywania swoich ról i pracy z kukiełką, których efektem jest coroczne prezentowanie przedstawienia dla zaproszonych gości lub na uroczystościach szkolnych oraz brania udziału w różnych przeglądach twórczości teatralnych. Poza tym uczestniczą w warsztatach teatralnych, czy wyjściach do teatru. Poprzez pracę w teatrzyku kukiełkowym uczestnicy  rozwijają indywidualne zdolności i własną kreatywność oraz wzbogacają swój warsztat aktorski. Zaangażowanie w podejmowaniu przygotowania nad przedstawieniem zakończone sukcesem wzmacnia w  nich wiarę w możliwość osiągnięcia wyznaczonego celu. Młodzi aktorzy wbrew współczesnej rzeczywistości udowadniają, że właśnie w literaturze można odnaleźć słowa wartościowe do przekazania publiczności w grze aktorskiej. Przedstawienia powstają na podstawie różnych znanych bajek, wartościowych utworów literackich i różnych problemowych tematów do zilustrowania. Głównie scenariusze opracowywane są samodzielnie przez nauczycieli prowadzonych kółko szkolnego teatrzyku kukiełkowego zainspirowanego wybranym problemem, który chcą zaprezentować w danej sztuce. Niosące w nich treści obrazują sens walki dobra ze złem, miłości, przyjaźni oraz wiary w dobro człowieka. Tytuły odegranych przedstawień to „Calineczka”, „Kopciuszek”, „Bajka o Królu Maciusiu Pierwszym”, „Janusz Korczak przyjaciel dzieci”. Wspominane kukiełki, które odgrywają istotę ilustrowania postaci granej przez ucznia teraz po ewaluacji zostały,  jako łączący element do wprowadzonego żywego aktora na scenę. Prócz tego jest  odpowiednia oprawa muzyczna, oryginalna i ciekawa scenografia, właściwe kostiumy, rekwizyty w tym kukiełki     są wykonywane własnoręcznie. Zdolności te wymagają od nauczycieli i młodych aktorów kreatywnego myślenia.      Zaś sama duża, składana kurtyna teatrzyku kukiełkowego została wykonana w szkole przez nauczycieli nauki zawodu stolarz. Zajęcia teatralne mogą stanowić nie tylko wspaniałą rozrywkę i zabawę, ale w niesamowity sposób otwierają młodego człowieka na nowe możliwości. Przełamują stres, budują poczucie własnej osobowości, kształtują  i pielęgnują poprawną mowę, rozwijają wyobraźnię i dają możliwości funkcjonowania w życiu szkoły i społeczności lokalnej.



Efekty działania:
• Okazja efektywnego spędzania czasu wolnego
• Motywowanie do nauki roli i pracy nad interpretacją i inscenizacją tekstów oraz rozwijania talentów aktorskich
• Umożliwienie młodym aktorom publicznej prezentacji swoich uzdolnień w przedstawionych inscenizacji teatralnej
• Czerpanie radość z odnoszonych sukcesów , zdobywania określonych miejsc i wyróżnień
• Zwiększenie zakresu promocji działań szkoły w środowisku lokalnym.
• Współpraca z osobami i innymi instytucjami artystyczno-teatralnymi
• Udzielanie wywiadu do telewizji lokalnej
• Wzrost świadomości korzyści płynących z edukacji teatralnej wśród nauczycieli, rodziców i uczniów
• Poszerzanie wiedzy dotyczącej teatru wśród młodych aktorów


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- Zespół Szkół Specjalnych nr 6 w Toruniu - dzieci z oddziału przedszkolnego
- Szkoła Podstawowa nr 24 w Toruniu - dzieci z oddziału przedszkolnego
- Zespół Szkól Specjalnych w Chełmży
- Miejskie Przedszkole nr 9 w Toruniu
- Szkoła Podstawowa nr 32 w Toruniu
- Dyrekcja i uczniowie SOSW w Toruniu
- Baj Pomorski w Toruniu
- Teatr Horzycy w Toruniu
- Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury (WOAK) w Toruniu
- Pracownia Rozwijania Twórczości Osób Niepełnosprawnych - Katolickiego Stowarzyszenia
Osób Niepełnosprawnych Diecezji Toruńskiej im. Wandy Szuman w Toruniu


Informacje dodatkowe:
Efekty pracy można zobaczyć w sprawozdaniach ze zdjęciami na stronie Internetowej www.sosw.torun.pl Kółko Szkolnego Teatrzyku Kukiełkowego to szeroko rozumiane oddziaływanie terapeutyczne przez teatr. Ważnym aspektem edukacji jest udział uczniów w spektaklach .Szkoła umożliwia organizowanie wyjazdów na branie udziału w różnych występach i prezentowania naszych przedstawień.




© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl