Cel działania:Celem projektu było umożliwienie młodym ludziom prowadzenia działań służących wzrostowi zaufania, współpracy między ludźmi, poczucia tożsamości lokalnej, lepszej komunikacji oraz podkreślenie walorów własnej miejscowości - Włocławka jako małej ojczyzny. Celem współpracy było stworzenie wspólnego dzieła jakim jest prezentacja "Przeszłość, współistnienie, kultura, religia, teraźniejszość - przez pryzmat sylwetek włocławian".
Szczegółowy opis działania:Przygotowania do realizacji projektu "Młody Obywatel" w Zespole Szkól Elektrycznych we Włocławku rozpoczęły się w połowie 2011 roku. Nawiązana została przez szkołę wsółpraca z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie
W trakcie realizacji projektu trwającego od listopada 2011 roku do maja 2012 roku działania uczniów podejmowane były w ramach ścieżki: wzmacnianie tożsamości lokalnej, którą wybrali uczniowie spośród trzech: lokalne sieci informacyjne, wzmacnianie tożsamości lokalnej oraz wolontariat. W trakcie spotkań z chętnymi do pracy w realizacji projektu uczniami wyłoniona została grupa projektowa o nazwie ("Projektowi"), która miała za zadanie zrealizowanie 7 Modułów, których realizacja pozwoliła na zdobycie wiedzy potrzebnej do realizacji programu.
Moduł I: Poznanie podstawowych informacji o kapitale społecznym i rozwoju lokalnym
Moduł II: Badanie kapitału społecznego.
Moduł III: Opracowanie wyników badania kapitału społecznego i wskazanie przykładów –jak budowac kapitał społeczny działaniami lokalnymi.
Moduł IV: Zaplanowanie i podział zadań, wygbór tematu projektu.
Moduł V: Pozyskiwanie sojuszników i sposoby nawiazanie z nimi współpracy.
Dla najlepszych zespołów Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie zaproponowało warsztaty wspierające działania uczniów w V module. Młodzież Elektryka znalazła się wśród szczęśliwców i odbyła szkolenie w dniu 07.03.2012 roku, które poprowadzili w Zespole Szkół Elektrycznych trenerzy p. Mateusz Konieczny współpracujący z CEO w Warszawie oraz p. Tatiana Żynda z CEO w Gdańsku. Warsztaty okazały się bardzo przydatne, gdyż realizacja Modułu V została wysoko oceniona przez komisję CEO w dniu 31.03.2012 roku.
Moduł VI:Promocja projektu, zorganizowanie prezentacji lokalnej.
Moduł VII: Ewaluacja pracy zespołu, podjętych działań. Rola opiekuna w projekcie.
Po realizacji każdego z zadań, szkolny koordynator zobowiązany był w wyznaczonym czasie do złożenia sprawozdania na platformie projektu, które poddawane było weryfikacji. Po każdym sprawozdaniu zaakceptowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej grupa projektowa mogła przejść do kolejnych modułów projektu. W trakcie pracy uczniowie podzielili się na 5 zespołów na czele każdego stał uczeń „lider”. Każdy zespół opracował jedną część tematu i wspierany był przez współpracującego z grupą nauczyciela. Temat projektu bezpośrednio związany był z miastem Włocławek i brzmiał "Przeszłość, współistnienie, kultura, religia, teraźniejszość - przez pryzmat sylwetek włocławian".
- W pierwszej części: Przeszłość - uczniowie przybliżyli czasyII wojny św. we Włocławku poprzez wspomnienia żyjacego świadka historii Jan Felickiego.Syna patrona Dębu Katyńskiego posadzonego na terenie szkoły, byłego mieszkańca Włocławka w okresie międzywojennym i wojennym, harcerza, żołnierza AK, profesora Politechniki Warszawskieji, który przekazał dla szkoły liczne materiały (pamiętnik, zdjęcia, biografia rodziny Felickich).
- W drugiej części: Współistnienie – uczniowie pokazali odrębność kultury mniejszości religijnej Żydów i Protestantów mieszkających na terenie naszego miasta poprzez ich najwybitniejszych przedstawiciel i współczesnych propagatorów tych kultur np.: Michała Walkiewicz: pastora Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego we Włocławku
- W trzeciej części: Kultura –uczniowie przybliżyli życie i twórczość naszego lokalnego artysty Stanisława Zagajewskiego przedstawiajac jego biografię i prezentując oryginalne zdjęcia dzieł artysty.
- W czwartej części8: Religia – uczniowie skupili się na pokazaniu wpływu religii katolickiej na mieszkańców miasta poprzez działalność biskupów włocławskich i osób skupionych wokół głównego ośrodka -Bazyliki Katedralnej pod wezwaniem: Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny we Włocławku.
- W piątej części: Teraźniejszość – uczniowie na podstawie spotkań, wywiadów i rozmów z zastępcą prezydenta miasta Włocławka - odpowiedzialnym za inwestycje i rozwój miasta, p. Jackiem Kuźniewiczem poznali funkcjonowanie administracji naczelnej w mieście. Dzięki współpracy z przewodniczącym Rady Miasta Włocławek Stanisławem Wawrzonkoskim przybliżyli nam funkcjonowanie pracy samorządu naszego miasta.
Wszystkie działania zespołów uczniów zostały pozytywnie akceptowane przez CEO i tym samym grupa projektowa z Elektryka została zakwalifikowana do Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych w Warszawie. Warunkiem uczestnictwa w ogólnopolskiej prezentacji było zaprezentowanie efektów całorocznej pracy w środowisku lokalnym. Instytucją wspomagającą realizację projektu zostało Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Dyrekcja Muzeum przygotowała plakaty informujące o przedsięwzięciu uczniów dotyczące uroczystej prezentacji. Na prezentację zaproszono społeczność lokalną miasta Włocławka. W kampanię informacyjną zaangażowane były lokalne media. W dniu 25 maja 2012 roku miała miejsce prezentacja projektu w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. W prezentacji uczestniczyły wszystkie osoby zaangażowane w realizację projektu, nauczyciele, uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych oraz przybyli mieszkańcy Włocławka.
W dniu 28 maja 2012 roku miała miejsce Ogólnopolska Prezentacje Projektów Młodzieżowych organizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. Miejscem spotkania najaktywniejszych uczniów z całej Polski był Zamek Królewski w Warszawie, na którym drużyna z Elektryka wraz z koordynatorem zaprezentowała swój projekt oraz uczestniczyła w całodziennych warsztatach i spotkaniu z Minister Edukacji Narodowej Krystyną Szumilas.
Efekty działania:- nawiązanie i realizacja współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
- przeprowadzenie wywiadów z przedstawicielami władzy ustawodawczej i wykonawczej w Urzędzie Miasta Włocławek
- przeprowadzenie wywiadów i zapoznanie młodzieży oraz społeczności lokalnej z kulturą mniejszości religijnych występujących we Włocławku.
- rozwijanie współpracy z Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku w zakresie organizacji prezentacji w siedzibie muzeum,
- stworzenie możliwości wnikliwej analizy zasobów galerii muzealnych oraz kopiowania ekspozycji
- przeprowadzenie wywiadu z żołnierzem AK
- stworzenie we współpracy z muzeum materiałów informacyjnych dla mieszkańców miasta dotyczących prezentacji projektu "Młody obywatel"
- stworzenie możliwości dokonywania nagrań, montażu filmów oraz prezentacji projektu we Włocławku oraz w Warszawie
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej uczniów
- wzbogacenie szkolnej strony Internetowej oraz ekspozycja efektów dotyczących proj
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Zespół nauczycieli wspomagający realizację projektu: Beata Cieślak, Dorota Chmielewska, Tomasz Kleczewski, Marcin Kotkiewicz, Katarzyna Kowalska, Anna Litke, Dorota Majchrowicz, Jarosław Nadolski, Kamil Zapała
p. Piotr Nowakowski i p. Tomasz Wąsik, Krystyna Kotula: przedstawiciele Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku-współpraca przy organizacji uroczystości w siedzibie muzeum oraz udostępnienie ekspozycji muzealnych.
p. Jacek Kuźniewicz: zastępca prezydenta miasta Włocławka - odpowiedzialny za inwestycje i rozwój miasta, wziął udział w wywiadzie.
p. Stanisław Wawrzonkoski: przewodniczący Rady Miasta Włocławka, wziął udział w wywiadzie.
Michał Walkiewicz: pastor Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego we Włocławku, propagator kultury mniejszości protestanckiej -udział w wywiadzie, warsztaty dla uczniów.
p.Jan Felicki:żołnierz AK, prof.Politechniki Warszawskiej
Dyrekcja, nauczyciele, Rada Rodziców w ZS Elektrycznych we Włocławku - wspomaganie uczniów w realizacji projek
Informacje dodatkowe:Udział uczniów w projekcie pokazał im iż ich działania i praca na rzecz własnego środowiska lokalnego mogą zostać docenione i przerodzić się w działania na forum ogólnopolskim. Przystąpienie i realizacja projektu dała szanse na udział w kolejnych projektach i zaowocowała współpracą z pozyskanymi w projekcie sojusznikami