strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-02-21 21:53 / 176
Projekt "MŁODY OBYWATEL" realizowany w Zespole Szkół Elektrycznych we Włocławku
Działanie opracowano w placówce:Technikum nr 4
Toruńska 77/83
87-800 Włocławek
Autor / autorzy działania:Agnieszka Chmielewska oraz zespół nauczycieli ZSEl
zsel@zsel.edu.pl
Dział i zakres działania:kształcenie zawodowe
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:0d roku listopada 2011r. do maja 2012r.
Forma zajęć:zajęcia pozalekcyjne, warsztaty, spotkania
Adresat zajęć:uczniowie technikum oraz społeczność lokalna
Cel działania:
Celem projektu było umożliwienie młodym ludziom prowadzenia działań służących wzrostowi zaufania, współpracy między ludźmi, poczucia tożsamości lokalnej, lepszej komunikacji oraz podkreślenie walorów własnej miejscowości - Włocławka jako małej ojczyzny. Celem współpracy było stworzenie wspólnego dzieła jakim jest prezentacja "Przeszłość, współistnienie, kultura, religia, teraźniejszość - przez pryzmat sylwetek włocławian".

Szczegółowy opis działania:

Przygotowania do realizacji projektu "Młody Obywatel" w Zespole Szkól Elektrycznych we Włocławku rozpoczęły się w połowie 2011 roku. Nawiązana została przez szkołę wsółpraca z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie

W trakcie realizacji projektu trwającego od listopada 2011 roku do maja 2012 roku działania uczniów podejmowane były  w ramach ścieżki: wzmacnianie tożsamości lokalnej, którą wybrali uczniowie spośród trzech: lokalne sieci informacyjne, wzmacnianie tożsamości lokalnej oraz wolontariat. W trakcie spotkań z chętnymi do pracy w realizacji projektu uczniami wyłoniona została grupa projektowa o nazwie ("Projektowi"), która miała za zadanie zrealizowanie 7 Modułów, których realizacja pozwoliła  na zdobycie wiedzy potrzebnej do realizacji programu.

Moduł I: Poznanie podstawowych  informacji o kapitale społecznym i rozwoju lokalnym

Moduł II: Badanie kapitału społecznego.

Moduł III: Opracowanie wyników badania kapitału społecznego i wskazanie przykładów –jak      budowac kapitał społeczny działaniami lokalnymi.

Moduł IV: Zaplanowanie i podział zadań, wygbór tematu projektu.

Moduł V: Pozyskiwanie sojuszników i sposoby nawiazanie z nimi współpracy.
Dla najlepszych zespołów Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie zaproponowało warsztaty wspierające działania uczniów w V module.  Młodzież Elektryka znalazła się wśród szczęśliwców i odbyła szkolenie w dniu 07.03.2012 roku, które poprowadzili w Zespole Szkół Elektrycznych trenerzy p. Mateusz Konieczny współpracujący z CEO w Warszawie oraz p. Tatiana Żynda z CEO w Gdańsku. Warsztaty okazały się bardzo przydatne, gdyż realizacja Modułu V została wysoko oceniona przez komisję CEO w dniu 31.03.2012 roku. 

Moduł VI:Promocja projektu, zorganizowanie prezentacji lokalnej.

Moduł VII: Ewaluacja pracy zespołu, podjętych działań. Rola opiekuna w projekcie.

Po realizacji każdego z zadań, szkolny koordynator zobowiązany był w wyznaczonym czasie do złożenia sprawozdania na platformie projektu, które poddawane było weryfikacji. Po każdym sprawozdaniu zaakceptowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej  grupa projektowa mogła przejść do kolejnych modułów projektu. W trakcie pracy uczniowie podzielili się na 5 zespołów na czele każdego stał uczeń „lider”. Każdy zespół  opracował  jedną część tematu i wspierany był przez  współpracującego z grupą nauczyciela. Temat projektu bezpośrednio związany był z miastem Włocławek i brzmiał "Przeszłość, współistnienie, kultura, religia, teraźniejszość - przez pryzmat sylwetek włocławian".

  • W pierwszej części: Przeszłość -  uczniowie przybliżyli czasyII wojny św. we Włocławku poprzez wspomnienia żyjacego świadka historii Jan Felickiego.Syna patrona Dębu Katyńskiego posadzonego na terenie szkoły, byłego mieszkańca Włocławka w okresie międzywojennym i wojennym, harcerza, żołnierza AK, profesora Politechniki Warszawskieji, który przekazał dla szkoły liczne materiały (pamiętnik, zdjęcia, biografia rodziny Felickich).
  • W drugiej części: Współistnienie – uczniowie pokazali odrębność kultury mniejszości religijnej  Żydów i  Protestantów mieszkających na terenie naszego miasta poprzez ich najwybitniejszych przedstawiciel i współczesnych propagatorów  tych kultur np.: Michała Walkiewicz: pastora Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego we Włocławku
  • W trzeciej części: Kultura –uczniowie przybliżyli życie i twórczość naszego lokalnego artysty Stanisława Zagajewskiego przedstawiajac jego biografię i prezentując oryginalne zdjęcia dzieł artysty.
  • W czwartej części8: Religia – uczniowie skupili się  na  pokazaniu wpływu religii katolickiej  na mieszkańców miasta poprzez działalność biskupów włocławskich  i osób skupionych wokół głównego ośrodka -Bazyliki Katedralnej  pod wezwaniem: Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny we Włocławku.
  • W piątej części:  Teraźniejszość – uczniowie na podstawie spotkań, wywiadów i rozmów  z zastępcą prezydenta miasta Włocławka - odpowiedzialnym za inwestycje i rozwój miasta, p. Jackiem Kuźniewiczem  poznali funkcjonowanie administracji naczelnej w mieście. Dzięki współpracy z przewodniczącym  Rady Miasta Włocławek Stanisławem Wawrzonkoskim przybliżyli nam funkcjonowanie pracy samorządu naszego miasta.

Wszystkie działania zespołów uczniów zostały pozytywnie akceptowane przez CEO i tym samym grupa projektowa z Elektryka została zakwalifikowana do Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych w Warszawie. Warunkiem uczestnictwa w ogólnopolskiej prezentacji było zaprezentowanie efektów całorocznej pracy w środowisku lokalnym. Instytucją wspomagającą realizację projektu zostało Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Dyrekcja Muzeum przygotowała plakaty informujące o przedsięwzięciu uczniów dotyczące uroczystej prezentacji. Na prezentację zaproszono społeczność lokalną miasta Włocławka. W kampanię informacyjną zaangażowane były lokalne media. W dniu 25 maja 2012 roku miała miejsce  prezentacja projektu w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.  W prezentacji uczestniczyły wszystkie osoby zaangażowane w realizację projektu, nauczyciele, uczniowie Zespołu  Szkół Elektrycznych oraz przybyli mieszkańcy Włocławka.
W dniu 28 maja 2012 roku miała miejsce Ogólnopolska Prezentacje Projektów Młodzieżowych organizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.  Miejscem spotkania najaktywniejszych uczniów z całej Polski był  Zamek Królewski w Warszawie, na którym drużyna z Elektryka wraz z koordynatorem zaprezentowała swój projekt oraz uczestniczyła w całodziennych warsztatach i spotkaniu z Minister Edukacji Narodowej Krystyną Szumilas. 



Efekty działania:
- nawiązanie i realizacja współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
- przeprowadzenie wywiadów z przedstawicielami władzy ustawodawczej i wykonawczej w Urzędzie Miasta Włocławek
- przeprowadzenie wywiadów i zapoznanie młodzieży oraz społeczności lokalnej z kulturą mniejszości religijnych występujących we Włocławku.
- rozwijanie współpracy z Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku w zakresie organizacji prezentacji w siedzibie muzeum,
- stworzenie możliwości wnikliwej analizy zasobów galerii muzealnych oraz kopiowania ekspozycji
- przeprowadzenie wywiadu z żołnierzem AK
- stworzenie we współpracy z muzeum materiałów informacyjnych dla mieszkańców miasta dotyczących prezentacji projektu "Młody obywatel"
- stworzenie możliwości dokonywania nagrań, montażu filmów oraz prezentacji projektu we Włocławku oraz w Warszawie
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej uczniów
- wzbogacenie szkolnej strony Internetowej oraz ekspozycja efektów dotyczących proj

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Zespół nauczycieli wspomagający realizację projektu: Beata Cieślak, Dorota Chmielewska, Tomasz Kleczewski, Marcin Kotkiewicz, Katarzyna Kowalska, Anna Litke, Dorota Majchrowicz, Jarosław Nadolski, Kamil Zapała
p. Piotr Nowakowski i p. Tomasz Wąsik, Krystyna Kotula: przedstawiciele Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku-współpraca przy organizacji uroczystości w siedzibie muzeum oraz udostępnienie ekspozycji muzealnych.
p. Jacek Kuźniewicz: zastępca prezydenta miasta Włocławka - odpowiedzialny za inwestycje i rozwój miasta, wziął udział w wywiadzie.
p. Stanisław Wawrzonkoski: przewodniczący Rady Miasta Włocławka, wziął udział w wywiadzie.
Michał Walkiewicz: pastor Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego we Włocławku, propagator kultury mniejszości protestanckiej -udział w wywiadzie, warsztaty dla uczniów.
p.Jan Felicki:żołnierz AK, prof.Politechniki Warszawskiej
Dyrekcja, nauczyciele, Rada Rodziców w ZS Elektrycznych we Włocławku - wspomaganie uczniów w realizacji projek

Informacje dodatkowe:
Udział uczniów w projekcie pokazał im iż ich działania i praca na rzecz własnego środowiska lokalnego mogą zostać docenione i przerodzić się w działania na forum ogólnopolskim. Przystąpienie i realizacja projektu dała szanse na udział w kolejnych projektach i zaowocowała współpracą z pozyskanymi w projekcie sojusznikami


Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie http://zsel.edu.pl/projekty/mlody_obywatel.php



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl