strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-02-21 21:51 / 175
Dla swojego bezpieczeństwa Trzymam Formę , Zachowuję Trzeźwy Umysł i Stawiam na Rodzinę
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa w Królikowie
Królikowo, Szkolna 7
89-207 Szubin
Autor / autorzy działania:Zespól ds.Profilaktyki i Wychowania , pedagog szkolny
sp-krol@wp.pl
Dział i zakres działania:inne działania
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny 2012/2013
Forma zajęć:warsztaty,zaj.pozaszk.,spektakle,wycieczki,festyny
Adresat zajęć:uczniowie,rodzice,pracownicy szkoły
Cel działania:
1.Dbanie o stałą poprawę stanu bezpieczeństwa w szkole poprzez poprawę relacji interpersonalnych i klimatu społecznego w szkole
2. Zwiększenie wpływu rodziców na życie szkoły
3. Zwiększenie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów
4. Wyeliminowanie nielicznych zjawisk agresji .
5. Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia
6. Zwiększenie kompetencji wychowawczych nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców


Szczegółowy opis działania:

Podmiot działania

Zadanie

Forma realizacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      I. UCZEŃ

1.Integracja zespołów uczniowskich i całej społeczności szkolnej

1. Organizacja imprez klasowych , szkolnych i środowiskowych .

 

2. Prowadzenie terapii grupowej w kl. V .

 

3. Uczestnictwo uczniów w cyklicznych  koncertach muzycznych pt. „Magiczny Kluczyk” i spektaklach profilaktycznych.

 

4. Organizacja licznych wycieczek tematycznych, przedmiotowych  i turystyczno-krajoznawczych.

 

5. Udział uczniów w akcjach charytatywnych w tym ogólnopolskich , np. zbiórka kasztanów,  kukurydzy dla zwierząt leśnych , materiałów papierniczych dla świetlicy socjoterapeutycznej Kraina Uśmiechu w Szubinie, karmy dla  schroniska w Rozwarzynie;  WOŚP ,Góra Grosza, i inne.

 

6. Cykliczna organizacja Dni Kolorów , np. Dzień Życzliwości i Tolerancji- Dzień Żółty, Dzień Anioła- Biały, walentynki-Czerwony , Powitanie Wiosny- Zielony, Dzień Niezapominajki – Niebieski, Dzień Sukcesu – Kolory Tęczy . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.UCZEŃ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Budowanie poczucia bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życia szkolnego

 

1. Opracowanie  jasnych i akceptowalnych zasad życia szkolnego, np. „Regulaminu zachowania się uczniów podczas przerw międzylekcyjnych ", kontraktów klasowych .

 

2.Realizacja programów i kampanii profilaktycznych i zdrowotnych:

  • „Spójrz Inaczej” (kl. I-VI)
  • „Trzymaj formę” (kl. IV-VI)
  • „Zachowaj Trzeźwy Umysł” (kl. IV-VI)
  • „Program antynikotynowy” (kl. III)
  • "Szklanka mleka"(kl.I-VI)

 

3. Organizacja zajęć pozaszkolnych rozwijających zainteresowania i aktywność uczniów w ramach świetlicy środowiskowej Baza Dzieci Aktywnych

 

4. Cykliczne spotkania z policjantem,  nt.

 

  •  „Czyny karalne i odpowiedzialność za ich popełnienie” (kl. V i VI)
  •  „Bezpieczeństwo podczas zimowego i letniego wypoczynku( Punkty Przedszkolne, Oddział Przedszkolny, kl. I-VI).

 

5. Spotkanie z kuratorem Sądu Rejonowego  w Szubinie

     dotyczące zagadnienia:

      „ Jakie niewłaściwe zachowanie dzieci i  

        młodzieży są rozpatrywane przez Sąd 

        Rodzinny i  Nieletnich?”(kl. V-VI).

 

6. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w formie warsztatów prowadzonych  przez grupę medyczną I.LO w Szubinie ( Punkt Przedszkolny , Oddział Przdszkolny,      

 kl. I-VI).

 

7. Systematyczne diagnozowanie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów i dzieci.

 

8.Objęcie uczniów pomocą psychologa .

 

 

 

 

 

I. UCZEŃ

 

3. Budowanie

 właściwych relacji wychowawcza/nauczyciel-uczeń

1.Angażowanie uczniów w realizację  zadań szkoły ,np. poprzez:

  • pracę w Dziecięcym  Zespole ds. Profilaktyki, Samorządzie Uczniowskim, Klubie Przyjaciół Biblioteki Szkolnej , SKO
  • pomoc w organizacji imprez klasowych ,szkolnych i środowiskowych

2. Prezentowanie osiągnięć i uzdolnień uczniów:

  • podczas zebrań rodziców, festynu rodzinnego
  • poprzez umieszczanie  prac na  gazetkach klasowych i szkolnych , na stronie internetowej ( szkoły, itv.szubin, Moje Miasto Bydgoszcz), w gazetach lokalnych .
  • udział w konkursach , turniejach na szczeblu szkoły, gminy, powiatu i województwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. UCZEŃ

 

4.Promowanie zdrowego stylu życia

1. Organizowanie apeli o tematyce zdrowotnej.

 

2. Przygotowywanie profilaktycznych  gazetek ściennych .

 

3. Włączenie się do akcji „ Dzień Zdrowego Wspólnego Śniadania”

 

4. Realizacja w ramach programu  "Spójrz Inaczej" tematyki prozdrowotnej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

RODZICE

ŚRODOWISKO LOKALNE, INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE

 

1.Współpraca z rodzicami, środowiskiem lokalnym i instytucjami

 

1.Przeprowadzenie pedagogizacji w zakresie:

  • Odpowiedzialności prawnej za czyny dzieci (kl.V-VI)
  • „Jak mądrze kochać?”(Punkty Przedszkolne, Oddział Przedszkolny , kl. I-III).

 

2.Zachęcanie rodziców do zasięgania porad psychologa w  szkole.

 

4.Pozyskanie rodziców do organizacji imprez klasowych, szkolnych i środowiskowych.

 

5.Stała współpraca ze środowiskiem i instytucjami wspierającymi :Kołem Łowieckim "Cyranka", Kołem Gospodyń Wiejskich w Królikowie Parafią Rzymskokatolicką w Słupach oraz  MGOPS, GKRPA, Państwową Strażą Pożarną, Policją , UM w Szubinie .

 

6. Sytematyczne diagnozowanie rodziców nt. poczucia bezpieczeństwa wśród ich dzieci na terenie szkoły  

 

 

 

 

 

III. NAUCZYCIELE

PRACOWNICY SZKOŁY

 

 

 

 

 

 

1.Upowszechnienie wiedzy wychowawczej

 

 

 

1.Zapoznanie młodych nauczycieli z procedurami interwencji profilaktycznej w sytuacji kryzysowej.

 

2. Przypomnienie procedur interwencji profilaktycznej w sytuacji kryzysowej wszystkim pracownikom niepedagogicznym.

 

3. Diagnozowanie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów – wyniki ankiet i wnioski przekazywane są wychowawcom klas.

 

4. Dzielenie się wiedzą nt. metod pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze   podczas spotkań zespołów nauczycielskich.                                                               

 

 



Efekty działania:
1. Aktywność uczniów w organizacji licznych imprez szkolnych i pozaszkolnych.
2. Zdecydowana poprawa stosunków interpersonalnych wśród uczniów klasy V.
3. Właściwa, kulturalna postawa uczniów w czasie wycieczek, spektakli, pokazów, itp.
4. Brak przejawów zachowań agresji i przemocy wśród uczniów.
5. Pokonanie strachu przed udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej.
6. Otwartość uczniów w kontaktach z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
7. Przestrzeganie przez uczniów zasad życia szkolnego, przez co wzrasta poczucie ich bezpieczeństwa w szkole .
8. Atmosfera życzliwości w klasach.
9. Znaczne zaangażowanie rodziców w życie szkoły
10. Właściwe organizowanie i spędzanie czasu wolnego przez uczniów.
11. Otwartość szkoły na potrzeby uczniów.
12. Systematyczne rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców.
13. Sprawnie działający system współpracy z instytucjami wspomagającymi wychowanie.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Komisariat Policji w Szubinie- spotkania z uczniami i rodzicami.
Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szubinie- realizacja kampanii, programów i spektakli profilaktycznych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych- działalność świetlicy środowiskowej Baza Dzieci Aktywnych, realizacja projektu"Trzymam Formę, bo Zachowuję Trzeźwy Umysł i Stawiam na Rodzin".
I LO w Szubinie- warsztaty pierwszej pomocy przedmedycznej, opieka medyczna podczas festynów.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Nakle nad Notecią- pedagogizacja rodziców.
Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej- spotkania z rodzicami i uczniami.
Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Wita w Słupach - organizacja imprez okolicznościowych , udostępnienie świetlicy parafialnej na zajęcia w ramach świetlicy środowiskowej.

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.spkrolikowo.edupage.org



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl