Dla swojego bezpieczeństwa Trzymam Formę , Zachowuję Trzeźwy Umysł i Stawiam na Rodzinę
Cel działania:1.Dbanie o stałą poprawę stanu bezpieczeństwa w szkole poprzez poprawę relacji interpersonalnych i klimatu społecznego w szkole
2. Zwiększenie wpływu rodziców na życie szkoły
3. Zwiększenie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów
4. Wyeliminowanie nielicznych zjawisk agresji .
5. Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia
6. Zwiększenie kompetencji wychowawczych nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców
Szczegółowy opis działania:
Podmiot działania
|
Zadanie
|
Forma realizacji
|
I. UCZEŃ
|
1.Integracja zespołów uczniowskich i całej społeczności szkolnej
|
1. Organizacja imprez klasowych , szkolnych i środowiskowych .
2. Prowadzenie terapii grupowej w kl. V .
3. Uczestnictwo uczniów w cyklicznych koncertach muzycznych pt. „Magiczny Kluczyk” i spektaklach profilaktycznych.
4. Organizacja licznych wycieczek tematycznych, przedmiotowych i turystyczno-krajoznawczych.
5. Udział uczniów w akcjach charytatywnych w tym ogólnopolskich , np. zbiórka kasztanów, kukurydzy dla zwierząt leśnych , materiałów papierniczych dla świetlicy socjoterapeutycznej Kraina Uśmiechu w Szubinie, karmy dla schroniska w Rozwarzynie; WOŚP ,Góra Grosza, i inne.
6. Cykliczna organizacja Dni Kolorów , np. Dzień Życzliwości i Tolerancji- Dzień Żółty, Dzień Anioła- Biały, walentynki-Czerwony , Powitanie Wiosny- Zielony, Dzień Niezapominajki – Niebieski, Dzień Sukcesu – Kolory Tęczy .
|
I.UCZEŃ
|
2. Budowanie poczucia bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życia szkolnego
|
1. Opracowanie jasnych i akceptowalnych zasad życia szkolnego, np. „Regulaminu zachowania się uczniów podczas przerw międzylekcyjnych ", kontraktów klasowych .
2.Realizacja programów i kampanii profilaktycznych i zdrowotnych:
- „Spójrz Inaczej” (kl. I-VI)
- „Trzymaj formę” (kl. IV-VI)
- „Zachowaj Trzeźwy Umysł” (kl. IV-VI)
- „Program antynikotynowy” (kl. III)
- "Szklanka mleka"(kl.I-VI)
3. Organizacja zajęć pozaszkolnych rozwijających zainteresowania i aktywność uczniów w ramach świetlicy środowiskowej Baza Dzieci Aktywnych
4. Cykliczne spotkania z policjantem, nt.
- „Czyny karalne i odpowiedzialność za ich popełnienie” (kl. V i VI)
- „Bezpieczeństwo podczas zimowego i letniego wypoczynku( Punkty Przedszkolne, Oddział Przedszkolny, kl. I-VI).
5. Spotkanie z kuratorem Sądu Rejonowego w Szubinie
dotyczące zagadnienia:
„ Jakie niewłaściwe zachowanie dzieci i
młodzieży są rozpatrywane przez Sąd
Rodzinny i Nieletnich?”(kl. V-VI).
6. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w formie warsztatów prowadzonych przez grupę medyczną I.LO w Szubinie ( Punkt Przedszkolny , Oddział Przdszkolny,
kl. I-VI).
7. Systematyczne diagnozowanie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów i dzieci.
8.Objęcie uczniów pomocą psychologa .
|
I. UCZEŃ
|
3. Budowanie
właściwych relacji wychowawcza/nauczyciel-uczeń
|
1.Angażowanie uczniów w realizację zadań szkoły ,np. poprzez:
- pracę w Dziecięcym Zespole ds. Profilaktyki, Samorządzie Uczniowskim, Klubie Przyjaciół Biblioteki Szkolnej , SKO
- pomoc w organizacji imprez klasowych ,szkolnych i środowiskowych
2. Prezentowanie osiągnięć i uzdolnień uczniów:
- podczas zebrań rodziców, festynu rodzinnego
- poprzez umieszczanie prac na gazetkach klasowych i szkolnych , na stronie internetowej ( szkoły, itv.szubin, Moje Miasto Bydgoszcz), w gazetach lokalnych .
- udział w konkursach , turniejach na szczeblu szkoły, gminy, powiatu i województwa
|
I. UCZEŃ
|
4.Promowanie zdrowego stylu życia
|
1. Organizowanie apeli o tematyce zdrowotnej.
2. Przygotowywanie profilaktycznych gazetek ściennych .
3. Włączenie się do akcji „ Dzień Zdrowego Wspólnego Śniadania”
4. Realizacja w ramach programu "Spójrz Inaczej" tematyki prozdrowotnej
|
II.
RODZICE
ŚRODOWISKO LOKALNE, INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE
|
1.Współpraca z rodzicami, środowiskiem lokalnym i instytucjami
|
1.Przeprowadzenie pedagogizacji w zakresie:
- Odpowiedzialności prawnej za czyny dzieci (kl.V-VI)
- „Jak mądrze kochać?”(Punkty Przedszkolne, Oddział Przedszkolny , kl. I-III).
2.Zachęcanie rodziców do zasięgania porad psychologa w szkole.
4.Pozyskanie rodziców do organizacji imprez klasowych, szkolnych i środowiskowych.
5.Stała współpraca ze środowiskiem i instytucjami wspierającymi :Kołem Łowieckim "Cyranka", Kołem Gospodyń Wiejskich w Królikowie Parafią Rzymskokatolicką w Słupach oraz MGOPS, GKRPA, Państwową Strażą Pożarną, Policją , UM w Szubinie .
6. Sytematyczne diagnozowanie rodziców nt. poczucia bezpieczeństwa wśród ich dzieci na terenie szkoły
|
III. NAUCZYCIELE
PRACOWNICY SZKOŁY
|
1.Upowszechnienie wiedzy wychowawczej
|
1.Zapoznanie młodych nauczycieli z procedurami interwencji profilaktycznej w sytuacji kryzysowej.
2. Przypomnienie procedur interwencji profilaktycznej w sytuacji kryzysowej wszystkim pracownikom niepedagogicznym.
3. Diagnozowanie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów – wyniki ankiet i wnioski przekazywane są wychowawcom klas.
4. Dzielenie się wiedzą nt. metod pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze podczas spotkań zespołów nauczycielskich.
|
Efekty działania:1. Aktywność uczniów w organizacji licznych imprez szkolnych i pozaszkolnych.
2. Zdecydowana poprawa stosunków interpersonalnych wśród uczniów klasy V.
3. Właściwa, kulturalna postawa uczniów w czasie wycieczek, spektakli, pokazów, itp.
4. Brak przejawów zachowań agresji i przemocy wśród uczniów.
5. Pokonanie strachu przed udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej.
6. Otwartość uczniów w kontaktach z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
7. Przestrzeganie przez uczniów zasad życia szkolnego, przez co wzrasta poczucie ich bezpieczeństwa w szkole .
8. Atmosfera życzliwości w klasach.
9. Znaczne zaangażowanie rodziców w życie szkoły
10. Właściwe organizowanie i spędzanie czasu wolnego przez uczniów.
11. Otwartość szkoły na potrzeby uczniów.
12. Systematyczne rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców.
13. Sprawnie działający system współpracy z instytucjami wspomagającymi wychowanie.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Komisariat Policji w Szubinie- spotkania z uczniami i rodzicami.
Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szubinie- realizacja kampanii, programów i spektakli profilaktycznych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych- działalność świetlicy środowiskowej Baza Dzieci Aktywnych, realizacja projektu"Trzymam Formę, bo Zachowuję Trzeźwy Umysł i Stawiam na Rodzin".
I LO w Szubinie- warsztaty pierwszej pomocy przedmedycznej, opieka medyczna podczas festynów.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Nakle nad Notecią- pedagogizacja rodziców.
Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej- spotkania z rodzicami i uczniami.
Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Wita w Słupach - organizacja imprez okolicznościowych , udostępnienie świetlicy parafialnej na zajęcia w ramach świetlicy środowiskowej.