strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-12-20 13:56 / 171
Klub Odkrywców
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 32 im. Floriana Kaji z Oddziałami Sportowymi i Dwujęzycznymi w Bydgoszczy
Bałtycka 59
85-707 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Iwona Orlikowska
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny
Forma zajęć:zajecia pozalekcyjne
Adresat zajęć:uczniowie klas I-III szkoły podstawowej
Cel działania:
I. Cel główny:
Rozbudzenie w uczniach pasji odkrywcy, badacza, zachęcenie do pytania i prób szukania odpowiedzi.

II. Cele szczegółowe:
- rozbudzenie ciekawości poznawczej, zachęcenie do aktywności własnej;
- przygotowanie wrażliwych odbiorców dóbr kultury;
- przybliżenie uczniom dziedzictwa kulturowego regionu w zakresie: wyposażenia i zdobnictwa wnętrz, sztuki i rękodzieła ludowego, zwyczajów i obrzędów związanych ze świętami dorocznymi;
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do własnego regionu oraz dorobku minionych pokoleń, a także dumy i satysfakcji z posiadanej wiedzy o nim;
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
- wyrabianie w dziecku przyrodniczej i matematycznej ciekawości;
- rozwijanie wrażliwości i spostrzegawczości ucznia;
- przygotowanie ucznia do uczestnictwa w życiu kulturalnym;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania i przeżywania wartości artystycznych dzieła;
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody.

Szczegółowy opis działania:

Uczniowie powinni kształcić swoją osobowość i rozwijać zainteresowania, aby w ten sposób mogli lepiej przygotować się do funkcjonowania w warunkach współczesnego świata.
Program przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych Klubu Odkrywców, w którym biorą udział  uczniowie zainteresowani tematyką przyrodniczo–matematyczną, posiadający zdolności i predyspozycje w tej dziedzinie. Na zajęciach uczniowie odkrywają reguły rządzące światem przyrody poprzez doświadczenia, eksperymenty, prowadzenie bezpośrednich obserwacji. Zajęcia koła rozwijają umiejętności uczniów związane z obserwowaniem i opisywaniem, rozumowaniem i wykorzystaniem wiedzy w praktyce. Nasze zajęcia urozmaicone są wycieczkami do teatru, muzeum,  K–PCEE, na leśną ścieżkę dydaktyczną oraz matematycznymi łamigłówkami i pracą na komputerze.
Różnorodność proponowanych metod i form pracy ma na celu rozwinąć kreatywne myślenie i zachęcić uczniów do większej aktywności, rozwijać ich zainteresowania i uzdolnienia.

 

Śladami jesieni
1. Pogoda w czterech porach roku - edukacja ekologiczna w K–PCEE.

2. Barwy i owoce jesieni. Fotografowanie barw i owoców jesieni oraz zwierząt - leśna ścieżka dydaktyczna „Zacisze” w Myslęcinku.

3. Muzealna przygoda. Pierwsza wizyta w muzeum - niezapomniana przygoda pełna niespodzianek. Miejsce: Gmach Główny Muzeum przy ul. Gdańskiej 4. Forma: zabawa edukacyjna.  Proponowane zajęcia mają charakter muzealnej przygody.
4. Tangram. Układanki geometryczne rozwijające wyobraźnię.

5. Magiczne kółeczka, czyli origami płaskie z koła. Ćwiczenia i zabawy ze składaniem kolorowego papieru. „Wiewiórka”.

6. Wykonanie folderu „Jesień”.

  Uczeń:
- zna charakterystyczne cechy pór roku,

- rozumie pojęcie: “Portret owocowej damy” i wie, z czym kojarzą się barwy ciepłe i barwy zimne,

- wie, że pory roku są zależne od ruchu obrotowego Ziemi,

- wnioskuje z systematycznie prowadzonych obserwacji,

- wypowiada się pełnymi zdaniami na dany temat,

- umie klasyfikować figury według koloru, kształtu, wielkości,

- układa z figur proste obiekty, np. domek, ptak, pojazd potrafi ciąć i zaginać papier wzdłuż linii prostej,

- potrafi ciąć i zaginać papier wzdłuż linii prostej.

 

W świecie sztuk
1. Opera Nova. Balet dla dzieci „Kot w butach” – Opera Nova. Choreografia znakomicie wprowadza dziecko w piękno sztuki tańca.

2. W świecie kultury i sztuki. Miejsce: Spichrze przy ul. Grodzkiej 7-11. Forma: zabawa edukacyjna. Dzieci wcielając się w baśniowe postaci poznają specyfikę różnych instytucji kultury: teatru, muzeum, filharmonii. Dowiedzą się, jakie istnieją związki pomiędzy twórczością sceniczną, plastyczną i muzyczną.
 Uczeń:
- wymienia nazwy zawodów związanych z operą,
- zna specyfikę teatru, muzeum, filharmonii,

- wie, jakie związki istnieją pomiędzy twórczością sceniczną, plastyczną i muzyczną.


Origami
1.  Origami płaskie z koła. Ćwiczenia i zabawy ze składaniem kolorowego papieru. „Motyle”.

2. Origami płaskie z koła. Ćwiczenia i zabawy ze składaniem kolorowego papieru. „Koszyczek wielkanocny”. Zwyczaje i tradycje świąt.
 Uczeń:
- potrafi ciąć i zaginać papier wzdłuż linii prostej,
- wie, że połowa jest wynikiem podziału na dwie równe części.
 

Wiosenne przebudzenie
1. Galeria Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej Wojewódzkiego Ośrodka Kultury. Wystawa wielkanocna.

2. Wiosenny zwierzęcy rozgardiasz. Mini ZOO w Myślęcinku. „Wiosenny zwierzęcy rozgardiasz” – temat realizowany na terenie ZOO pod kierunkiem dydaktyka ogrodu.
Uczeń:
- zna tradycje i symbole związane ze świętami wielkanocnymi,

- wypowiada się pełnymi zdaniami o przygotowaniach do świąt i na temat wiersza.


Gimnastyka umysłu.
1. Gimnastyka umysłu. . Łamigłówki na twórcze myślenie. Krzyżówka liczb, labirynt.
2. Zabawy ze składaniem papieru. Origami płaskie z koła. Ćwiczenia i zabawy ze składaniem kolorowego papieru. „Myszka”.
 Uczeń:
- rozwiązuje zadania nietypowe,

- rozwiązuje łamigłówki matematyczne,

- potrafi ciąć i zaginać papier wzdłuż linii prostej,

- wie, że połowa jest wynikiem podziału na dwie równe części.


Spotkanie ze sztuką.
1. Spotkanie z aktorem. Spotkanie z aktorem. Spektakl „Pchła Szachrajka”. Zwiedzanie kulis Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
 Uczeń:
- wymienia nazwy zawodów związanych z teatrem.


Dziwny ten świat. 
1. Cuda nauki i techniki - czyli przez zabawę do wiedzy. Interaktywna wystawa z dziedziny techniki i fizyki.
 Uczeń:
- korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- potrafi prowadzić obserwację.

 

Rozgrywki matematyczne.
1. Rozrywki matematyczne. Gimnastyka  umysłu.

2. Gry planszowe.

3. Interaktywne gry i zabawy – komputerowe wspomaganie: 
 „Magiczny kwadrat”, „Wyścig rowerowy”, „Maluj liczbami”, „Zegary”, „Drzewa”, „Kolorowe sprężynki”.
 Uczeń:
- rozwiązuje łamigłówki matematyczne,

- wie, jakie zastosowanie ma komputer,

- zna zasady korzystania z komputera.


EWALUACJA

 Wystawa – prezentacja zgromadzonego materiału (prace plastyczne, fotografie, albumy).



Efekty działania:
- wykonanie folderu „Jesień”.
- wystawa – prezentacja zgromadzonego materiału (prace plastyczne, fotografie, albumy)


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego, Family Park - PROFESOR CIEKAWSKI, Teatr Polski w Bydgoszczy, Galeria Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej Wojewódzkiego Ośrodka Kultury, Opera Nova, K – PCEE, leśna ścieżka dydaktyczna „Zacisze” w Myślęcinku, Mini ZOO w Myślęcinku.







© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl