strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-12-20 13:49 / 170
Miejski Konkurs Kaligraficzny "O Złote Pióro Dyrektora ZS 21 w Bydgoszczy"
Działanie opracowano w placówce:Szkoła Podstawowa nr 32 im. Floriana Kaji z Oddziałami Sportowymi i Dwujęzycznymi w Bydgoszczy
Bałtycka 59
85-707 Bydgoszcz
Autor / autorzy działania:Małgorzata Chudzińska, Ewa Wiśniewska-Szawluk
Dział i zakres działania:uczeń zdolny
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:praca całoroczna, finał konkursu
Forma zajęć:warsztaty, prezentacje, konkurs
Adresat zajęć:uczniowie klas IV-VI bydgoskich szkół
Cel działania:
Podczas realizacji projektu propagowana jest wśród uczniów umiejętność kształtnego i pięknego pisania z wykorzystaniem pióra; uwrażliwia się ich na walory estetyczne związane ze sztuką kaligrafii poprzez podejmowanie działań twórczych rozwijających zainteresowania i talenty młodych ludzi.

Cele szczegółowe:
•zdobycie wiedzy dotyczącej kaligrafii polskiej i europejskiej,
•własnoręczne zapisywanie tekstu zgodnie z zasadami kaligrafii,
•sprawdzanie swoich umiejętności plastycznych i kaligraficznych podczas warsztatów,
•nabieranie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uświadomienie sobie swoich mocnych stron.


Szczegółowy opis działania:

Projekt Miejskiego Konkursu Kaligraficznego O Złote Pióro Dyrektora Zespołu Szkół nr 21  w Bydgoszczy został opracowany z myślą o uczniach klas IV–VI  szkół podstawowych  w Bydgoszczy. Jego realizacja opiera się na dyscyplinowaniu młodego człowieka i porządkowaniu jego myślenia. Uczeń musi wykazać się dbałością o estetyczny wygląd pisma oraz  aktywnie doznawać piękna w codziennym działaniu, którym jest pisanie.

 We wrześniu każdego roku składamy oferty konkursu do wszystkich szkół podstawowych w Bydgoszczy oraz  z gmin ościennych. W kolejnym miesiącu przeprowadzamy szkolne warsztaty dla klas IV-VI promujące wiedzę na temat kaligrafii oraz sprawdzające umiejętności kaligraficzne uczniów. Następnie wszyscy zainteresowani organizują szkolny etap konkursu kaligraficznego, z którego wyłaniają trzech uczniów do etapu miejskiego. Spośród nich wybieramy 10 najlepszych prac, które zostają zaprezentowane  i  nagrodzone podczas uroczystego podsumowania miejskiego etapu.

Zwycięska szkoła otrzymuje statuetkę gęsiego pióra, laureat - wieczne pióro, wszyscy finaliści- nagrody książkowe i drobne upominki, a nauczyciele podziękowania i pomoce naukowe od GWO. Podczas gali finałowej dla uczniów:

  • organizujemy atrakcyjne konkursy, np. na wykonanie najpiękniejszego inicjału – pierwszej litery zapisanego pismem kaligraficznym wiersza K. Makuszyńskiego -  wyróżniającego się wielkością, kształtem, kolorem i ozdobami;
  • pokazujemy prezentacje na temat zasad obowiązujących w piśmie kaligraficznym;
  • organizujemy wystawę pięknych średniowiecznych inicjałów;
  • projektujemy inicjały w programie komputerowym „Stwórz swój inicjał średniowieczny”;
  • przeprowadzamy warsztaty pisania piórem z wymienną stalówką na papierze hartowanym i odciskania pieczęci na wosku za pomocą stempla z drewna i litego mosiądzu.

 Wszystkie dodatkowe atrakcje cieszą się dużym zainteresowaniem wśród uczestników konkursu i ich opiekunów. 

 Zakończenie uroczystej gali poprzedzone jest wymianą doświadczeń i refleksji na temat sztuki pięknego pisania w dobie tak dla niej nieprzyjaznej.

 



Efekty działania:
Niewątpliwie pozytywnym rezultatem imprezy jest fakt, że do konkursu zgłaszają się szkoły, uczestniczące w nim w latach ubiegłych oraz nowe szkoły. Tak duże zainteresowanie świadczy o tym, że projekt jest ciekawą propozycją dla bydgoskich uczniów. Z ogromnym zaangażowaniem projektowali inicjały swoich imion oraz deklarowali, że będą starać się pogłębiać wiedzę o sztuce kaligrafii, aby zaskoczyć swoich znajomych umiejętnością pięknego pisania. Ten fakt cieszy tym bardziej, bowiem oprócz tego, że kaligrafia uczy precyzji, dokładności, dbania o każdy szczegół, cierpliwości i staranności, wyrabia sprawność ręki, a zatem zapobiega dysgrafii. A co najważniejsze, w dobie wszechobecnej technologii komputerowej, sprawia, że uczestniczący w konkursie uczniowie świadomie podjęli trud, aby zgłębić tajniki sztuki, która odwołując się do tradycji, skłania do refleksji i uczy nas szacunku do przeszłości.
Zaprezentowane na wystawie prace wszystkich uczestników konkursu były niewątpliwą atrakcją.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
•Samorząd Uczniowski (promocja działań),
•Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe (patronat honorowy),
•Rada Rodziców (pozyskanie funduszy),
•szkoły podstawowe z Bydgoszczy, opiekunowie uczestników konkursu.




Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.zs21bydgoszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl