Cel działania:Podczas realizacji projektu propagowana jest wśród uczniów umiejętność kształtnego i pięknego pisania z wykorzystaniem pióra; uwrażliwia się ich na walory estetyczne związane ze sztuką kaligrafii poprzez podejmowanie działań twórczych rozwijających zainteresowania i talenty młodych ludzi.
Cele szczegółowe:
•zdobycie wiedzy dotyczącej kaligrafii polskiej i europejskiej,
•własnoręczne zapisywanie tekstu zgodnie z zasadami kaligrafii,
•sprawdzanie swoich umiejętności plastycznych i kaligraficznych podczas warsztatów,
•nabieranie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uświadomienie sobie swoich mocnych stron.
Szczegółowy opis działania:Projekt Miejskiego Konkursu Kaligraficznego O Złote Pióro Dyrektora Zespołu Szkół nr 21 w Bydgoszczy został opracowany z myślą o uczniach klas IV–VI szkół podstawowych w Bydgoszczy. Jego realizacja opiera się na dyscyplinowaniu młodego człowieka i porządkowaniu jego myślenia. Uczeń musi wykazać się dbałością o estetyczny wygląd pisma oraz aktywnie doznawać piękna w codziennym działaniu, którym jest pisanie.
We wrześniu każdego roku składamy oferty konkursu do wszystkich szkół podstawowych w Bydgoszczy oraz z gmin ościennych. W kolejnym miesiącu przeprowadzamy szkolne warsztaty dla klas IV-VI promujące wiedzę na temat kaligrafii oraz sprawdzające umiejętności kaligraficzne uczniów. Następnie wszyscy zainteresowani organizują szkolny etap konkursu kaligraficznego, z którego wyłaniają trzech uczniów do etapu miejskiego. Spośród nich wybieramy 10 najlepszych prac, które zostają zaprezentowane i nagrodzone podczas uroczystego podsumowania miejskiego etapu.
Zwycięska szkoła otrzymuje statuetkę gęsiego pióra, laureat - wieczne pióro, wszyscy finaliści- nagrody książkowe i drobne upominki, a nauczyciele podziękowania i pomoce naukowe od GWO. Podczas gali finałowej dla uczniów:
- organizujemy atrakcyjne konkursy, np. na wykonanie najpiękniejszego inicjału – pierwszej litery zapisanego pismem kaligraficznym wiersza K. Makuszyńskiego - wyróżniającego się wielkością, kształtem, kolorem i ozdobami;
- pokazujemy prezentacje na temat zasad obowiązujących w piśmie kaligraficznym;
- organizujemy wystawę pięknych średniowiecznych inicjałów;
- projektujemy inicjały w programie komputerowym „Stwórz swój inicjał średniowieczny”;
- przeprowadzamy warsztaty pisania piórem z wymienną stalówką na papierze hartowanym i odciskania pieczęci na wosku za pomocą stempla z drewna i litego mosiądzu.
Wszystkie dodatkowe atrakcje cieszą się dużym zainteresowaniem wśród uczestników konkursu i ich opiekunów.
Zakończenie uroczystej gali poprzedzone jest wymianą doświadczeń i refleksji na temat sztuki pięknego pisania w dobie tak dla niej nieprzyjaznej.
Efekty działania:Niewątpliwie pozytywnym rezultatem imprezy jest fakt, że do konkursu zgłaszają się szkoły, uczestniczące w nim w latach ubiegłych oraz nowe szkoły. Tak duże zainteresowanie świadczy o tym, że projekt jest ciekawą propozycją dla bydgoskich uczniów. Z ogromnym zaangażowaniem projektowali inicjały swoich imion oraz deklarowali, że będą starać się pogłębiać wiedzę o sztuce kaligrafii, aby zaskoczyć swoich znajomych umiejętnością pięknego pisania. Ten fakt cieszy tym bardziej, bowiem oprócz tego, że kaligrafia uczy precyzji, dokładności, dbania o każdy szczegół, cierpliwości i staranności, wyrabia sprawność ręki, a zatem zapobiega dysgrafii. A co najważniejsze, w dobie wszechobecnej technologii komputerowej, sprawia, że uczestniczący w konkursie uczniowie świadomie podjęli trud, aby zgłębić tajniki sztuki, która odwołując się do tradycji, skłania do refleksji i uczy nas szacunku do przeszłości.
Zaprezentowane na wystawie prace wszystkich uczestników konkursu były niewątpliwą atrakcją.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:•Samorząd Uczniowski (promocja działań),
•Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe (patronat honorowy),
•Rada Rodziców (pozyskanie funduszy),
•szkoły podstawowe z Bydgoszczy, opiekunowie uczestników konkursu.