strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-12-20 10:51 / 163
PROGRAM TERAPII MOWY
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Samorządowe
Kościelna 2
86-120 Pruszcz
Autor / autorzy działania:Anna Glamowska
przedszkolepruszcz@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:systematycznie od 2007r.
Forma zajęć:indywidualna i grupowa
Adresat zajęć:dzieci w wieku 3-5 lat
Cel działania:
Cele operacyjne: dziecko powinno:
- chętnie brać udział w proponowanych zabawach i ćwiczeniach;
- koncentrować swoją uwagę na ćwiczeniach i zabawach;
- wykazywać zainteresowanie słowem mówionym;
- prawidłowo wykonywać ćwiczenia oddechowe, prawidłowo połykać, świadomie kierować ruchami narządów artykulacyjnych;
- wzbogacić zasób słownictwa czynnego i biernego;
- głoski wadliwie realizowane, bądź niewymawiane wymawiać prawidłowo, wyraźnie oraz utrwalać je w trakcie różnych ćwiczeń, zabaw;
- umiejętnie posługiwać się głosem, komunikować się z otoczeniem, wyrażać swoje poglądy;
- posiadać lepiej rozwinięty słuch mowny.

Szczegółowy opis działania:

Niniejszy program jest propozycją wielokierunkowej koncepcji profilaktyki i terapii logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Obejmuje on dzieci w wieku od 3 do 5 roku życia. Naboru dzieci na zajęcia indywidualne dokonuje się po przeprowadzeniu badań przesiewowych wszystkich dzieci (test obrazkowy, rozmowa) oraz wywiadu z jego rodzicem. Tygodniowo przeznaczono 16 godzin na indywidualną terapię logopedyczną. Zajęcia z jednym dzieckiem odbywają się przez około 20 minut, raz w tygodniu, bezpłatnie. Dzieci zakwalifikowane do indywidualnej terapii logopedycznej wykazują duże zróżnicowanie pod kątem umiejętności porozumiewania się i posługiwania mową werbalną. Niniejszy program przewiduje dostosowanie treści, form i metod do indywidualnych potrzeb, możliwości każdego dziecka. Program zakłada szeroką współpracę w zakresie wspomagania w korygowaniu nieprawidłowej wymowy dziecka. Istotnym elementem programu jest zaangażowanie w jego realizację zarówno pracujących z nim bezpośrednio nauczycieli, jak i rodziców. Program umożliwia nauczycielom i rodzicom obserwację zajęć terapeutycznych oraz włączanie się do świadomej współpracy. Założeniem jest, aby zajęcia miały charakter zabawy i zmierzały do rozwoju każdego dziecka. Program uwzględnia także specjalne potrzeby niektórych dzieci w zakresie korygowania zaburzonych funkcji percepcyjnych, głównie słuchowych. Praca z dziećmi w oparciu o niniejszy program pozwoli ocenić efektywność oddziaływań i dokonać ewaluacji. Wspólnie z tym programem realizowany jest program  z zakresu profilaktyki logopedycznej „Poprawnie mówimy”, którym objęte są wszystkie dzieci uczęszczające do tego przedszkola.



Efekty działania:
W ramach realizacji programu udało się zintegrować działania logopedy, nauczycieli i rodziców. Systematyczne konsultacje z rodzicami, nauczycielami i ich aktywne zaangażowanie wpłynęły na poprawę wymowy u dzieci objętych terapią. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele chętnie korzystali z wskazówek, informacji m.in. doyczących konsultacji specjalistycznych, propozycji ćwiczeń. Informacje zebrane od rodziców (z wywiadów) pozwoliły na wdrożenie oferty szkoleniowej - udział w prelekcjach prowadzonych przez psychologa z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świeciu oraz organizację indywidualnych konsultacji z psychologiem w przedszkolu. Dzięki zebranym informacjom udaje się trafniej opracowywać materiały na gazetkę oraz stronę internetową. Realizacja działań terapeutycznych przynosi oczekiwane efekty.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Logopeda, dyrektor, rada pedagogiczna, rodzice, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Świeciu, Zespół Szkół Specjalnych w Świeciu.

Informacje dodatkowe:
Mowa odgrywa ważną rolę w życiu człowieka. Jest konieczna w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający go świat, a dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić własne sądy, uczucia i upodobania.



Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkolepruszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl