strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-12-20 10:41 / 161
Projekt edukacyjny "Przedszkole bez zabawek z obecnością osób znaczących"
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Samorządowe
Kościelna 2
86-120 Pruszcz
Autor / autorzy działania:Monika Melkowska, Magdalena Pawlak
przedszkolepruszcz@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:07.05.2012-14.05.2012r.
Forma zajęć:pełna dowolność dziecka: indywidualna, zespołowa,
Adresat zajęć:dzieci 5-letnie
Cel działania:
- pobudzenie wyobraźni i kreatywności u dzieci;
- znalezienie alternatywnych form zabawy;
- zapobieganie uzależnieniom i chronienie przed wpływem reklam;
- nauka walki z nudą;
- odkrywanie nowych zdolności;
- chęć samodzielnego tworzenia.


Szczegółowy opis działania:

Świat współczesnego dziecka przepełniony jest czy to w domu, czy w przedszkolu zabawkami, różnymi „gadżetami”. Na wystawach widnieją kolorowe zabawki z ulubionych bajek, które wydają się szczytem marzeń każdego dziecka. Jednak tak powszechna dostępność zabawek w ogóle nie służy rozwojowi naszych dzieci. Wbrew pozorom i temu co słyszymy w reklamach te gotowe, piękne i drogie zabawki nie rozwijają, przeciwnie - hamują kształtowanie dziecięcej wyobraźni, jak i radzenie sobie w kontaktach rówieśniczych. Dzieci otrzymują mnóstwo zabawek z różnych okazji, nie trudno jednak zauważyć, że szybko się nimi nudzą i odkładają w kąt. Dzieci coraz rzadziej podejmują spontaniczne zabawy symboliczne, których pojawianie się kiedyś stanowiło punkt kulminacyjny w procesie rozwoju przedszkolaków.

Poprzez 7-dniową organizację projektu „Przedszkole bez zabawek” pragnęłyśmy nauczyć dzieci walczyć z nudą, odciągnąć je od gotowych zabawek, od ciągłego siedzenia przez telewizorem i oglądania bajek, często z resztą niestosownych do wieku, jak i korzystania z komputera. By projekt był bardziej innowacyjny wpadłyśmy na pomysł aby każdy dzień twórczości dzieci poprzedzić spotkaniem z przedstawicielem danego zawodu, czy miłośnikiem swoich zainteresowań, a tym samym  udowodnić dzieciom jak ważny jest każdy wykonywany zawód: pielęgniarki, kosmetyczki, fryzjerki, muzyka, projektanta, artysty plastyka – jak bardzo, wbrew pozorom, te zawody ze sobą współgrają oraz jak istotne są zainteresowania w życiu każdego człowieka, np: motoryzacja. Chciałyśmy pokazać, że tak naprawdę z rzeczy, które uważane są za odpadki można stworzyć cudowne zabawki, stroje, czy różne rzeczy niezbędne do wykonywania omówionych zawodów, np.: z kartonu toaletkę, czy zakład fryzjerski; z worków, sznurków -  instrumenty muzyczne, a z rolek i butelek - motory itp.

Projekt rozpoczęłyśmy od spotkania z rodzicami, na którym poinformowałyśmy o jego celach i zadaniach. Ustaliłyśmy zasady przebiegu projektu oraz zbiórki materiałów niezbędnych do realizacji.

Następnym etapem było „Wysłanie zabawek na wakacje” . Dzieci w tym dniu skrupulatnie pakowały wszystkie zabawki w kosze, worki, żegnały się z nimi.

07.05.2012 pełne sił i radości rozpoczęłyśmy nasz projekt edukacyjny pt. „PRZEDSZKOLE BEZ ZABAWEK Z OBECNOŚCIĄ OSÓB ZNACZĄCYCH.



Efekty działania:
Projekt "Przedszkole bez zabawek z obecnością osób znaczących" zakończył się wspólnym obejrzeniem wytworów ciężkiej, a zarazem bardzo twórczej pracy dzieci.
5-latki przez te kilka dni stworzyły przepiękne zakłady kosmetyczne, mieszkania z wyposażeniem, instrumenty, zabawki, które wykorzystywały w zabawach.
Projekt przyniósł zarówno dzieciom, rodzicom, nauczycielom, jak również zaproszonym gościom wiele radości i niezapomnianych wrażeń.
Każde dziecko uwierzyło w siebie, przekonało się, że jest zdolne i twórcze.
Zabawy wykonanymi przez dzieci zabawkami nie można porównać do zabawy "gotowcami".
Zadziwiające i piękne było to, że dzieci bardzo dbały o wykonane przez siebie zabawki. Uważały, żeby przypadkiem ich nie zniszczyć, a to dlatego, że samodzielnie je stworzyły.
Podsumowując: Dzieciom tak bardzo spodobało się tworzenie, że w większości nie chciały powrotu zabawek z wakacji.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
- rodzice: udział w zbiórce materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wspólne tworzenie zabawek z materiałów wtórnych;
- Udział przedstawicieli różnych zawodów oraz osób z pasją:
- kosmetyczki 07.05.2012 r.;
- przedstawicieli szkoły muzycznej ze Świecia 08.05.2012 r.;
- pielęgniarek 09.05.2012 r.;
- projektantki wnętrz 10.05.2012 r.;
- motocyklistów 11.05.2012 r.;
- fryzjerek 14.05.2012 r.


Informacje dodatkowe:
Projekt realizowany w ramach koncepcji pracy przedszkola "Samodzielność źródłem sukcesu"

Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkolepruszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl