Cel działania:- pobudzenie wyobraźni i kreatywności u dzieci;
- znalezienie alternatywnych form zabawy;
- zapobieganie uzależnieniom i chronienie przed wpływem reklam;
- nauka walki z nudą;
- odkrywanie nowych zdolności;
- chęć samodzielnego tworzenia.
Szczegółowy opis działania:Świat współczesnego dziecka przepełniony jest czy to w domu, czy w przedszkolu zabawkami, różnymi „gadżetami”. Na wystawach widnieją kolorowe zabawki z ulubionych bajek, które wydają się szczytem marzeń każdego dziecka. Jednak tak powszechna dostępność zabawek w ogóle nie służy rozwojowi naszych dzieci. Wbrew pozorom i temu co słyszymy w reklamach te gotowe, piękne i drogie zabawki nie rozwijają, przeciwnie - hamują kształtowanie dziecięcej wyobraźni, jak i radzenie sobie w kontaktach rówieśniczych. Dzieci otrzymują mnóstwo zabawek z różnych okazji, nie trudno jednak zauważyć, że szybko się nimi nudzą i odkładają w kąt. Dzieci coraz rzadziej podejmują spontaniczne zabawy symboliczne, których pojawianie się kiedyś stanowiło punkt kulminacyjny w procesie rozwoju przedszkolaków.
Poprzez 7-dniową organizację projektu „Przedszkole bez zabawek” pragnęłyśmy nauczyć dzieci walczyć z nudą, odciągnąć je od gotowych zabawek, od ciągłego siedzenia przez telewizorem i oglądania bajek, często z resztą niestosownych do wieku, jak i korzystania z komputera. By projekt był bardziej innowacyjny wpadłyśmy na pomysł aby każdy dzień twórczości dzieci poprzedzić spotkaniem z przedstawicielem danego zawodu, czy miłośnikiem swoich zainteresowań, a tym samym udowodnić dzieciom jak ważny jest każdy wykonywany zawód: pielęgniarki, kosmetyczki, fryzjerki, muzyka, projektanta, artysty plastyka – jak bardzo, wbrew pozorom, te zawody ze sobą współgrają oraz jak istotne są zainteresowania w życiu każdego człowieka, np: motoryzacja. Chciałyśmy pokazać, że tak naprawdę z rzeczy, które uważane są za odpadki można stworzyć cudowne zabawki, stroje, czy różne rzeczy niezbędne do wykonywania omówionych zawodów, np.: z kartonu toaletkę, czy zakład fryzjerski; z worków, sznurków - instrumenty muzyczne, a z rolek i butelek - motory itp.
Projekt rozpoczęłyśmy od spotkania z rodzicami, na którym poinformowałyśmy o jego celach i zadaniach. Ustaliłyśmy zasady przebiegu projektu oraz zbiórki materiałów niezbędnych do realizacji.
Następnym etapem było „Wysłanie zabawek na wakacje” . Dzieci w tym dniu skrupulatnie pakowały wszystkie zabawki w kosze, worki, żegnały się z nimi.
07.05.2012 pełne sił i radości rozpoczęłyśmy nasz projekt edukacyjny pt. „PRZEDSZKOLE BEZ ZABAWEK Z OBECNOŚCIĄ OSÓB ZNACZĄCYCH.
Efekty działania:Projekt "Przedszkole bez zabawek z obecnością osób znaczących" zakończył się wspólnym obejrzeniem wytworów ciężkiej, a zarazem bardzo twórczej pracy dzieci.
5-latki przez te kilka dni stworzyły przepiękne zakłady kosmetyczne, mieszkania z wyposażeniem, instrumenty, zabawki, które wykorzystywały w zabawach.
Projekt przyniósł zarówno dzieciom, rodzicom, nauczycielom, jak również zaproszonym gościom wiele radości i niezapomnianych wrażeń.
Każde dziecko uwierzyło w siebie, przekonało się, że jest zdolne i twórcze.
Zabawy wykonanymi przez dzieci zabawkami nie można porównać do zabawy "gotowcami".
Zadziwiające i piękne było to, że dzieci bardzo dbały o wykonane przez siebie zabawki. Uważały, żeby przypadkiem ich nie zniszczyć, a to dlatego, że samodzielnie je stworzyły.
Podsumowując: Dzieciom tak bardzo spodobało się tworzenie, że w większości nie chciały powrotu zabawek z wakacji.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:- rodzice: udział w zbiórce materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wspólne tworzenie zabawek z materiałów wtórnych;
- Udział przedstawicieli różnych zawodów oraz osób z pasją:
- kosmetyczki 07.05.2012 r.;
- przedstawicieli szkoły muzycznej ze Świecia 08.05.2012 r.;
- pielęgniarek 09.05.2012 r.;
- projektantki wnętrz 10.05.2012 r.;
- motocyklistów 11.05.2012 r.;
- fryzjerek 14.05.2012 r.
Informacje dodatkowe:Projekt realizowany w ramach koncepcji pracy przedszkola "Samodzielność źródłem sukcesu"