strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2012-12-20 10:23 / 159
Nasi czworonożni przyjaciele;projekt edukacyjny
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Samorządowe
Kościelna 2
86-120 Pruszcz
Autor / autorzy działania:Grażyna Wamka, Małgorzata Parszyk
przedszkolepruszcz@wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:rok szkolny 2012/13
Forma zajęć:indywidualna, zespołowa, grupowa
Adresat zajęć:dzieci 4-letnie,rodzice
Cel działania:
Cel główny:
Nabywanie opiekuńczego stosunku do zwierząt w myśl słów Małego Księcia "Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś".

Cele szczegółowe:
Dziecko:
- zna zasady opieki i potrzeby psa;
- rozumie znaczenie słów "pies przyjacielem człowieka";
- dostrzega pozytywne i negatywne postawy człowieka wobec zwierząt;
- wykazuje opiekuńczy stosunek do zwierząt;
- czuje potrzebę i satysfakcję z udziału w akcji charytatywnej na rzecz bezdomnych zwierząt;
- potrafi wymienić korzyści płynące ze współdziałania człowieka z psem (pies policyjny, dogoterapia);
- poznaje pracę weterynarza;
- potrafi zachować bezpieczeństwo wobec zwierząt, których nie zna;
- ma świadomość, że przyjaźń z czworonogiem to nie tylko wspólna zabawa, ale i poważne obowiązki.
- aktywnie uczestniczy w zaplanowanych zabawach, działaniach twórczych.


Szczegółowy opis działania:

Zwierzę nie jest rzeczą - to pierwsze słowa ustawy o ochronie zwierząt. W XXI wieku nadal trzeba przypominać, że zwierzę to istota, która tak jak człowiek odczuwa ból, cierpienie, tęskni i cieszy się gdy jest ze swoimi bliskimi. W  tę wiedzę należy wyposażyć społeczeństwo, a najlepiej zacząć od przedszkolaków.

Projekt „Nasi czworonożni przyjaciele”  obejmuje następujące działania:

  1. 1.       Mój przyjaciel pies - temat dnia
  • zorganizowanie wystawy: zdjęć, obrazków, albumów, książek, bajek, czasopism przy współudziale rodziców;  
  • spotkanie z p. Elizą Szabelska – przyjaciółką zwierząt; poznanie zasad opieki,  uświadamianie dzieciom praw, swobód zwierząt, znaczenia słów „pies przyjacielem człowieka”.
  1. 2.       Ogólnopolski Dzień Kundelka 25 października
  • opowiadanie  L. Krzemienieckiej „Kłopoty Burka z podwórka”;
  • ukazanie pozytywnych  i negatywnych postawy człowieka wobec zwierząt.
  1. 3.       Zbiórka suchej karmy, konserw, kocyków oraz zabawek dla psów i kotów na rzecz Schroniska dla  Bezdomnych Zwierząt w Pruszczu.
  • apel do mieszkańców Pruszcza (plakaty), internautów odwiedzających stronę przedszkola o wsparcie akcji;
  • zbiórka prowadzona w przedszkolu;
  • uświadomienie dzieciom, rodzicom, że każda pomoc zwierzętom mieszkającym w schronisku jest ważna.
  1. 4.       Wycieczka do schroniska
  • przekazanie darów;
  • zapoznanie dzieci z funkcjonowaniem schroniska;
  • uwrażliwienie na fakt samotności zwierząt w schronisku, ich potrzeb i odczuć.
  1. 5.       „ Bardzo zajęte psy”
  • spotkanie z psem policyjnym i jego opiekunem;
  • spotkanie z dogoterapeutką i jej psem;
  • zapoznanie z różnymi aspektami współdziałania człowieka z psem.
  1. 6.        „Uwaga dobry pies, ale ma słabe nerwy”
  • historyjka obrazkowa z serii „Niebezpieczne zabawy”;
  • lista ostrzeżeń: co robić, by uniknąć ataku i jak zachować się w razie spotkania z rozdrażnionym psem;
  • pokaz bezpiecznej pozycji jaką należy przyjąć w razie ataku psa - pozycja żółwia.
  1. 7.       „Dzień kociaka”
  • ciekawostki i zwyczaje kotów;
  • „Bal kociaka”.
  1. 8.       Wycieczka do gabinetu weterynaryjnego p. Ewy Burdzy.
  • zapoznanie dzieci  z pracą lekarza weterynarza;
  • pokazanie, że zwierzęta chorują bardzo podobnie jak człowiek i jak on mają prawo do leczenia.
  1. 9.       „ Ja je mam, czy ono ma mnie?”- moje zwierzątko.
  • opowiadanie dzieci;
  • uzmysłowienie uczestnikom zajęć, że przyjaźń z czworonogiem to nie tylko wspólna zabawa, ale i poważne obowiązki.
  1. 10.       „Wernisaż sztuki na cztery łapy" 
  • wykonanie - wraz z rodzicami - pracy plastycznej dowolną techniką, na temat „Nasi czworonożni przyjaciele”;
  • prezentacja prac na wystawie w przedszkolu, Urzędzie Gminy.


Efekty działania:
Wiemy, że pies to najwierniejszy przyjaciel człowieka. To symbol bezinteresownej miłości i bezgranicznego oddania. Efekty realizowanego projektu:
- opiekuńczy stosunek do zwierząt;
- rozbudzanie u dzieci empatii i wrażliwości na los, potrzeby zwierząt;
- aktywizowanie dzieci, rodziców, mieszkańców Pruszcza do szlachetnych i pożytecznych działań;
- przekazanie dla schroniska darów;
- poszerzenie wiedzy dzieci na temat zasad opieki, zwyczajów i roli zwierząt w życiu człowieka;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
- umiejętność dokonywania właściwych wyborów zgodnie z przyjętymi normami postępowania wobec zwierząt;
- aktywność twórcza;
- promocja działań przedszkola w środowisku lokalnym.


Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
Współpraca ze środowiskiem w realizacji projektu:
- Rodzice - pomoc w zorganizowaniu wystawy "Mój przyjaciel pies", zaangażowanie w zbiórkę suchej karmy, konserw, kocyków oraz zabawek dla psów i kotów na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Pruszczu, zorganizowanie wycieczki do schroniska, pomoc w przygotowaniu Balu Kociaka, udział w wernisażu "Sztuki na cztery łapy";
- Pani Eliza Szabelska - przyjaciółka zwierząt; spotkanie z czterolatkami "Mój przyjaciel pies", konsultacje związane z projektem;
- Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Pruszczu - zapoznanie z funkcjonowaniem;
- Komenda Powiatowa Policji w Świeciu - zorganizowanie w przedszkolu spotkania z psem policyjnym i jego opiekunem;
- Cane Pro Humano Bydgoszcz - zorganizowanie w przedszkolu spotkania z dogoterapeutką i jej psem.


Informacje dodatkowe:
Projekt "Nasi czworonożni przyjaciele" jest realizowany w roku szkolnym 2012/2013 w ramach koncepcji przedszkola "Samodzielność źródłem sukcesów przedszkolaka".



Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.przedszkolepruszcz.pl



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl