Cel działania:Cel główny:
Nabywanie opiekuńczego stosunku do zwierząt w myśl słów Małego Księcia "Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś".
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- zna zasady opieki i potrzeby psa;
- rozumie znaczenie słów "pies przyjacielem człowieka";
- dostrzega pozytywne i negatywne postawy człowieka wobec zwierząt;
- wykazuje opiekuńczy stosunek do zwierząt;
- czuje potrzebę i satysfakcję z udziału w akcji charytatywnej na rzecz bezdomnych zwierząt;
- potrafi wymienić korzyści płynące ze współdziałania człowieka z psem (pies policyjny, dogoterapia);
- poznaje pracę weterynarza;
- potrafi zachować bezpieczeństwo wobec zwierząt, których nie zna;
- ma świadomość, że przyjaźń z czworonogiem to nie tylko wspólna zabawa, ale i poważne obowiązki.
- aktywnie uczestniczy w zaplanowanych zabawach, działaniach twórczych.
Szczegółowy opis działania:Zwierzę nie jest rzeczą - to pierwsze słowa ustawy o ochronie zwierząt. W XXI wieku nadal trzeba przypominać, że zwierzę to istota, która tak jak człowiek odczuwa ból, cierpienie, tęskni i cieszy się gdy jest ze swoimi bliskimi. W tę wiedzę należy wyposażyć społeczeństwo, a najlepiej zacząć od przedszkolaków.
Projekt „Nasi czworonożni przyjaciele” obejmuje następujące działania:
- 1. Mój przyjaciel pies - temat dnia
- zorganizowanie wystawy: zdjęć, obrazków, albumów, książek, bajek, czasopism przy współudziale rodziców;
- spotkanie z p. Elizą Szabelska – przyjaciółką zwierząt; poznanie zasad opieki, uświadamianie dzieciom praw, swobód zwierząt, znaczenia słów „pies przyjacielem człowieka”.
- 2. Ogólnopolski Dzień Kundelka 25 października
- opowiadanie L. Krzemienieckiej „Kłopoty Burka z podwórka”;
- ukazanie pozytywnych i negatywnych postawy człowieka wobec zwierząt.
- 3. Zbiórka suchej karmy, konserw, kocyków oraz zabawek dla psów i kotów na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Pruszczu.
- apel do mieszkańców Pruszcza (plakaty), internautów odwiedzających stronę przedszkola o wsparcie akcji;
- zbiórka prowadzona w przedszkolu;
- uświadomienie dzieciom, rodzicom, że każda pomoc zwierzętom mieszkającym w schronisku jest ważna.
- 4. Wycieczka do schroniska
- przekazanie darów;
- zapoznanie dzieci z funkcjonowaniem schroniska;
- uwrażliwienie na fakt samotności zwierząt w schronisku, ich potrzeb i odczuć.
- 5. „ Bardzo zajęte psy”
- spotkanie z psem policyjnym i jego opiekunem;
- spotkanie z dogoterapeutką i jej psem;
- zapoznanie z różnymi aspektami współdziałania człowieka z psem.
- 6. „Uwaga dobry pies, ale ma słabe nerwy”
- historyjka obrazkowa z serii „Niebezpieczne zabawy”;
- lista ostrzeżeń: co robić, by uniknąć ataku i jak zachować się w razie spotkania z rozdrażnionym psem;
- pokaz bezpiecznej pozycji jaką należy przyjąć w razie ataku psa - pozycja żółwia.
- 7. „Dzień kociaka”
- ciekawostki i zwyczaje kotów;
- „Bal kociaka”.
- 8. Wycieczka do gabinetu weterynaryjnego p. Ewy Burdzy.
- zapoznanie dzieci z pracą lekarza weterynarza;
- pokazanie, że zwierzęta chorują bardzo podobnie jak człowiek i jak on mają prawo do leczenia.
- 9. „ Ja je mam, czy ono ma mnie?”- moje zwierzątko.
- opowiadanie dzieci;
- uzmysłowienie uczestnikom zajęć, że przyjaźń z czworonogiem to nie tylko wspólna zabawa, ale i poważne obowiązki.
- 10. „Wernisaż sztuki na cztery łapy"
- wykonanie - wraz z rodzicami - pracy plastycznej dowolną techniką, na temat „Nasi czworonożni przyjaciele”;
- prezentacja prac na wystawie w przedszkolu, Urzędzie Gminy.
Efekty działania:Wiemy, że pies to najwierniejszy przyjaciel człowieka. To symbol bezinteresownej miłości i bezgranicznego oddania. Efekty realizowanego projektu:
- opiekuńczy stosunek do zwierząt;
- rozbudzanie u dzieci empatii i wrażliwości na los, potrzeby zwierząt;
- aktywizowanie dzieci, rodziców, mieszkańców Pruszcza do szlachetnych i pożytecznych działań;
- przekazanie dla schroniska darów;
- poszerzenie wiedzy dzieci na temat zasad opieki, zwyczajów i roli zwierząt w życiu człowieka;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
- umiejętność dokonywania właściwych wyborów zgodnie z przyjętymi normami postępowania wobec zwierząt;
- aktywność twórcza;
- promocja działań przedszkola w środowisku lokalnym.
Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:Współpraca ze środowiskiem w realizacji projektu:
- Rodzice - pomoc w zorganizowaniu wystawy "Mój przyjaciel pies", zaangażowanie w zbiórkę suchej karmy, konserw, kocyków oraz zabawek dla psów i kotów na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Pruszczu, zorganizowanie wycieczki do schroniska, pomoc w przygotowaniu Balu Kociaka, udział w wernisażu "Sztuki na cztery łapy";
- Pani Eliza Szabelska - przyjaciółka zwierząt; spotkanie z czterolatkami "Mój przyjaciel pies", konsultacje związane z projektem;
- Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Pruszczu - zapoznanie z funkcjonowaniem;
- Komenda Powiatowa Policji w Świeciu - zorganizowanie w przedszkolu spotkania z psem policyjnym i jego opiekunem;
- Cane Pro Humano Bydgoszcz - zorganizowanie w przedszkolu spotkania z dogoterapeutką i jej psem.
Informacje dodatkowe:Projekt "Nasi czworonożni przyjaciele" jest realizowany w roku szkolnym 2012/2013 w ramach koncepcji przedszkola "Samodzielność źródłem sukcesów przedszkolaka".