strona główna | ważne informacje | ostatnio dodane | wejście do piko | kontakt



























Przykłady dobrych praktyk w szkole
2013-01-08 08:54 / 153
Współpraca z przedszkolami z zagranicy
Działanie opracowano w placówce:Przedszkole Niepubliczne POD MUCHOMORKIEM
Szosa Chełmińska 226A
87-100 Toruń
Autor / autorzy działania:Katarzyna Sobiech-koordynator współpracy w ramach programu eTwinning
podmuchomorkiem @wp.pl
Dział i zakres działania:wychowanie przedszkolne
- edukacja
- wychowanie i opieka
- organizacja pracy szkoły
- funkcjonowanie szkoły w środowisku
Czas trwania działania:Marzec – kwiecień 2012 r.
Forma zajęć:Grupowe, indywidualne
Adresat zajęć:Dzieci - grupy 5 i 6-latków
Cel działania:
- nawiązanie współpracy z innymi placówkami (przedszkolami i szkołami) w ramach międzynarodowego programu eTwinning;
- zapoznanie dzieci z dziedzictwem kulturowym i historią ich miasta;
- realizacja podstawowych założeń rocznego planu pracy dydaktyczno; wychowawczej: budzenie szacunku, dostrzeganie piękna i oryginalności własnego regionu;
- rozwijanie u dzieci postawy badawczej, aktywnie poszukującej rozwiązań;
- promowanie przedszkola oraz środowiska lokalnego (naszego miasta);
- zapoznanie z ciekawostkami dotyczącymi miast partnerów;
- zaangażowanie rodziców w działania podejmowane w placówce;
- kształtowanie postawy tolerancji i otwartości na innych ludzi, odmienne zwyczaje i tradycje;
- rozwijanie kompetencji językowych dzieci (umiejętność przedstawienia się w języku angielskim);
- zapoznanie dzieci z podstawowymi narzędziami ICT używanymi w projekcie;
- doskonalenie umiejętności pracy w zespole oraz współpracy z innym zespołem.




Szczegółowy opis działania:

eTwinning jest programem łączenia i współpracy placówek edukacyjnych w Europie. Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który zachęca do korzystania z technologii informacyjno–komunikacyjnych w codziennej pracy dydaktyczno–wychowawczej.

Prywatne Przedszkole „Pod Muchomorkiem” w Toruniu bierze udział w programie eTwinning od roku szkolnego 2010/2011. W ciągu zaledwie dwóch lat udało nam się nawiązać współpracę ze szkołami i przedszkolami z Portugalii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Rumunii, Estonii, Słowacji, Turcji oraz Czech.

W roku szkolnym 2011/2012 został w przedszkolu zrealizowany autorski projekt pt.: „Mysteries of our town”, który powstał z chęci innowacyjnego podejścia do realizacji rocznego planu pracy dydaktyczno–wychowawczej. W projekcie brały udział dzieci 5- i 6-letnie.

 

Realizacja projektu składała się z kilku etapów:

  1. „Where do we live?” – dzieci wspólnie z rodzicami zbierały najważniejsze informacje na temat naszego miasta (położenie, historia, atrakcje turystyczne, zabytki, sławni mieszkańcy). Wspólnie z nauczycielem przygotowywały mapę myśli w oparciu o zebrane informacje i materiały, którą następnie przenoszono do prezentacji w programie Prezi.
  2. „The legend of our town” – na tym etapie dzieci były zapoznawane z najważniejszymi legendami dotyczącymi ich miasta. Przygotowywały również (w kilkuosobowych grupach) obrazki, które stały się ilustracjami do wybranej legendy.
  3. „Postcards from our town” – dzieci techniką kolażu przygotowywały pocztówki prezentujące ich miasto. Wykorzystały do tego materiały (zdjęcia, ilustracje itp.) zebrane wspólnie z rodzicami.
  4. „Our town” – w ostatniej części projektu nastąpiło umieszczenie zgromadzonych materiałów i opisów (ze wszystkich wcześniejszych etapów) w prezentacji PowerPoint i przestanie ich pozostałym partnerom projektu, a także umieszczenie ich na TwinSpace projektu oraz na stronach internetowych partnerskich placówek.

Materiały przygotowane przez wszystkich partnerów można znaleźć na TwinSpace projektu pod adresem: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p75017/welcome



Efekty działania:
1. Dzieci:
poszerzyły zakres wiedzy na temat historii, zabytków, ciekawych miejsc w swojej miejscowości;
rozwinęły swoje kompetencje z zakresu języka angielskiego;
poznały kilka podstawowych narzędzi ICT używanych w trakcie realizacji projektów międzynarodowych;
wykonały pocztówki dla partnerów projektu, a także czerpały radość z otrzymanych kartek.
2. Nauczyciele:
rozwinęli kompetencje z zakresu języka angielskiego;
rozwinęli umiejętności informacyjno komunikacyjne i nauczyli się korzystać z wybranych narzędzi i aplikacji;
poznali metody pracy z dzieckiem stosowane w innych krajach;
udoskonalili współpracę z rodzicami.
3. Rodzice:
byli aktywnymi uczestnikami procesu dydaktyczno wychowawczego, angażującymi się w życie placówki;
spędzili więcej czasu z dzieckiem i odczuli radość ze wspólnych odkryć.
4. Przedszkole:
pozyskało nowych partnerów do współpracy międzynarodowej.

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:
1. Narodowe Biuro Kontaktowe eTwinning w Polsce;
2. Przedszkola i szkoły partnerzy z Polski i innych krajów europejskich:
Simona Ilas
Cuvioasa Parascheva; Kindergarten, Iasy, Rumunia
Ene Kruzman
Kohtla-Järve Lasteaed Pääsuke, Kohtla-Järve, Estonia
Martina Rosíková
MŠ A.Grznára 1444, Považská Bystrica, Słowacja
Monika Ogiewa
Przedszkole nr 22 w Żorach, Polska
Antónia Vrábeľová
Základná škola P.K.Hostinského, Rimavská Sobota, Słowacja
Turker Manga
Şehit Kubilay;lkö;retim Okulu, Adana, Turcja
3. Nauczyciele.
4. Rodzice.




Więcej informacji o przykładzie dobrej praktyki znajdziesz na stronie www.podmuchomorkiem.eu



© Copyright 2024 Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Projekt i opracowanie: ix.pl